آفتاب

درمان هفت مرحه‌ای بیماری سرطان با موسیقی

درمان هفت مرحه‌ای بیماری سرطان با موسیقی

درخشش خورشید در اشک ماه چهارم اثری‌ست که با تمرکز بر هفت مرحله بیماری سرطان ساخته شده است و مولفان این اثر درباره این هفت قطعه و مراحل بیماری توضیح داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این اثر زیر نظر مشاوران روانشناسی و پزشکی با اهدافی خاص برای بهره‌گیری از موسیقی در درمان جسمی و روحی تهیه شده است. «شبکه‌ی جهانی آموزش و پژوهش‌های علمی» در این کار همیاری کرده است و درآمد حاصل از فروش آن به نفع بیماران سرطانی هزینه خواهد شد.

«صدیقه محمودی»، «آرش شعیب»، «سپهر بحرانی» و «حمید خنجری» نوازندگان این آلبوم هستند. همچنین «رهی کریمی» تنظیم آن را به عهده دارد. «بهت»، «خشم و انکار»، «غم»، «سفر به درون»، «کودکانه ها» (برگرفته از کودکانه موتزارت)، «ققنوس» و «رنسانس» نام قطعات این آلبوم است. این هفت قطعه بر طبق هفت مرحله‌ای که یک بیمار سرطانی طی می‌کند؛ تنظیم شده است.

در ادامه توضیحات صاحبان اثر درباره هر مرحله از این بیماری را می‌خوانید:

مرحله یک:سرطان یک بیماری تهدیدکننده حیات است که تمام اعضا و بافت‌های بدنی را می‌تواند درگیر کند. همجنین نام صورت چهارم از صورت‌های فلکی منطقه‌البروج است که در واقع در نیمکرده شما آسمان بوده و به شکل خرچنگ تجسم شده است. در مواجهه با تشخیص بیماری سرطان، شخص ضربه شدید روانی را تجربه می‌کند و وضعیت ساختار روانشناختی او بهم ریخته و دچار شوک می‌شود.

قطعه چهار دقیقه و دوازده ثانیه‌ای این آلبوم با عنوان بُهت برای مرحله اول بیماری ساخته شده است.

مرحله دو:در مقابله با استرس وارد شده و تعدیل آن، معمولا فرد به طور ناخودآگاه بیماری و تاثیرات آن به زندگی خود را انکار می‌کند. نسبت به جهان هستی، محیط و جامعه، اطرافیان و حتی خود احساس خشم می‌کند و حتی گاهی در جهت تغییر این بحران ممکن است تلاش‌های بی‌حاصل انجام دهد.

قطعه دو دقیقه و چهل و نه ثانیه‌ای خشم و انکار برای مرحله دوم بیماری ساخته شده است.

مرحله سه و چهار:به دنبال گذراندن مرحله انکار  و مواجه با ماهیت حقیقی بیماری، فرد از تلاش‌های نافرجام خود دست کشیده و در انزوا و اندوه فرومی‌رود. درماندگی، ناتوانی و افسردگی را احساس می‌کند و غم و درد خود را در آغوش می‌کشد.

برای مرحله سه و چهار قطعه‌های غم و سفر به درون ساخته شدند.

مرحله پنج:عبور از مراحل شوک، انکار و افسردگی ارمغانی به نام پذیرش را برای فرد به همراه دارد. به دنبال تجربه‌ی احساسی عمیق درد خود، به تدریج شرایط‌اش را می‌پذیر و با مرور گذشته و کودکی خود، به شخصیت رشد یافته‌تری دست می‌یابد.

برای این مرحله قطعه کودکانه که برگرفته از اثر موتسارت است؛ ساخته شده است.

مرحله شش: به دنبال پذیرش سرطان توسط فرد، تحولی در او شکل می‌گیرد و زندگی جدیدی آغاز می‌شود. همانند ققنوس که پرنده‌ای افسانه‌‌ای است، مرغی تنها که هر چند سال یکبار به توده‌ای بزرگ از هیزم بال می‌گشاید  و آواز می‌خواند. چون از آواز‌ خویش به اشتیاق آمده به منقار خویش آتش می‌افزود و با سوختن در آن، از خاکستر خود ققنوسی دیگر زاییده می‌شود. ققنوس در اغلب فرهنگ‌ها تماد جاودانگی و حیات دوباره تلقی شده است و در برخی از فرهنگ‌ها پیدایش موسیقی را از آواز وی می‌دانند.

ققنوس نام قطعه‌ای‌ست که برای مرحله ششم بیماری سرطان ساخته شده است.

مرحله هفت:با تجربه حیاتی دوباره, جهان فرد به گونه‌ای دستخوش تغییر می‌شود. رنسانس که ممکن است بسیاری از باورهای بنیادین وی را تحت تاثیر قرار دهد, سبب می‌شود تا بال‌ها دوباره گشوده شوند و پرواز دیگر آغاز گردد.

قطعه رنسانس برای این مرحله از بیماری توسط سپهر بحرایی و رهی کریمی ساخته شده است.

کد N1297804

وبگردی