آفتاب

زولبیا و بامیه، برای افطار

زولبیا و بامیه، برای افطار

همشهری دو - الهام فیروزبخت: زولبیا و بامیه از آن دست مواد خوراکی‌ای است که بازارشان در ۱۱‌ماه از سال تقریبا در خواب به‌سر می‌برد و تنها در‌ماه مبارک رمضان بازارشان داغ می‌شود.

صف‌هاي طولاني جلوي قنادي‌ها همه نشان از رونق بازار اين شيريني خوشمزه دارد. اما خريد زولبيا و باميه هم فنون خاص خودش را دارد. هنگام خريد هر ماده غذايي قاعدتا به سالم بودن آن توجه مي‌كنيد. اين نوع شيريني نيز از اين قاعده مستثنا نيست.

از خريد زولبيا و باميه تيره‌رنگ به‌شدت خودداري كنيد. رنگ تيره اين شيريني نشان از روغن چندبار مصرف يا حتي روغن‌هاي فاسد و سوخته دارد. محصول سرخ شده بايد روشن و تازه باشد و بوي مطبوعي داشته باشد. چه اشكالي دارد هنگام خريد، اين شيريني‌ها را بو كنيد؟ آنها نبايد بوي سوختگي بدهند. تكه‌هاي سوخته هم نبايد به اين شيرين‌ها چسبيده باشند.اين تكه‌هاي سوخته نشـــان مي‌دهند قبلا روغن يك تا چندبار مصرف شده است.

رنگ طبيعي نيز از ديگر نشانه‌هايي است كه بايد به آن توجه كنيد. زولبيا و باميه‌اي كه زيادي زرد رنگ هستند احتمالا در مواد اوليه‌شان به جاي زعفران از رنگ غذا استفاده شده است.

شيريني‌هايي كه بدون سلفون و بسته‌بندي مناسب در معرض هواي آزاد يا نور خورشيد قرار گرفته‌اند را نخريد. نور و حرارت هر دو اثرات زيانباري روي مواد اين شيريني و بعد روي سلامتي شما مي‌گذارد.

اينكه قنادي‌اي كه از آن قصد خريد داريد داراي پروانه بهداشت باشد و زيرنظر واحدهاي نظارتي فعاليت كند خيلي مهم است. خريد از قنادي‌ها و نان فانتزي‌هاي غيرمعتبر كه توليد غيربهداشتي دارند سلامتي‌تان را به خطر مي‌اندازد.

فروشنده بايد لباس تميز و سفيد به تن داشته باشد و با دستكش و انبرك، زولبيا و باميه را در جعبه قرار دهد.

جعبه زولبيا و باميه نيز استاندارد مشخصي دارد. اول اينكه كف جعبه بايد نشانه وزارت بهداشت يا سازمان غذا و دارو حك شده باشد كه نشان مي‌دهد مقواي آن بهداشتي و مجاز است. در غيراين صورت از مقواي غيرمجاز استفاده شده و خود آن مي‌تواند مواد سمي را وارد شيريني كند. همچنين كف جعبه بايد سلفون گذاشته شود و شيريني زولبيا و باميه روي آن قرار داده شود.

  • زولبيا و باميه درجه يك: ۱۱هزار تومان

رئيس اتحاديه قنادان از تعيين قيمت زولبيا و باميه‌ ماه مبارك رمضان خبر داده و گفته: براساس مصوبه، قيمت هر كيلوگرم زولبيا و باميه درجه يك براي اين‌ ماه ۱۱ هزار تومان تعيين شده است. او گفته است: به هموطنان توصيه مي‌شود در‌ماه مبارك رمضان زولبيا و باميه را تنها از واحدهاي صنفي داراي پروانه خريداري كنند و به هواي خريد ارزان‌تر سلامتي خود را به خطر نيندازند.

  • ‌آش و حليم: ۱۲ هزار تومان

قيمت مصوب حليم و آش در ‌ماه مبارك رمضان هم اعلام شده است. رئيس اتحاديه فروشندگان آش و حليم از تعيين قيمت ۱۲ هزار توماني براي هر كيلوگرم حليم معجون با مخلفات و آش شله قلمكار با مخلفات و ۱۰ هزار تومان براي آش‌رشته در‌ماه مبارك رمضان خبر داده است. ضمن اينكه شماره تلفن 77639658 براي دريافت شكايت‌هاي احتمالي تعيين شده است.

کد N1296932

وبگردی