آفتاب

آمادگی ایران برای اجرای برنامه‌های مبارزه با ایدز در خاورمیانه و خلیج‌فارس

آمادگی ایران برای اجرای برنامه‌های مبارزه با ایدز در خاورمیانه و خلیج‌فارس

ایسنا نوشت: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست عالی‌رتبه این سازمان برای مقابله با بیماری ایدز، عملکرد کشورمان در این زمینه را تشریح کرد.

غلامعلی خوشرو سفير كشورمان ضمن اشاره به رويكرد عمل‌گرايانه ايران در پاسخ به اپيدمي ايدز گفت: ايران يكي از موثرترين برنامه‌هاي كاهش آسيب را به اجرا گذاشته و موفق شده است انتقال ايدز در ميان معتادان تزريقي را كنترل کند.

او گفت: ايران به دنبال پاسخگويي مقتضي به موج آتي ايدز با اتخاذ رويكردي جامع و فرابخشي است؛ پاسخي كه ضمن توجه به شواهد علمي، حساسيت‌هاي فرهنگي را هم مدنظر قرار مي‌دهد.

نماینده دائم کشورمان همچنین تأکید کرد: جمهوري اسلامي ايران اخيرا برنامه جديد كشوري ايدز را نهايي کرده كه براي پايان دادن به اين بیماری تا سال 2030 تنظيم شده است.

خوشرو ضمن اشاره به اينكه 95 درصد هزينه‌هاي پاسخگويي به ايدز از منابع ملي ايران تامين مي‌شود و كمك جامعه جهاني صرفا 5 درصد هزينه‌هاي مربوطه را پوشش مي‌‌دهد گفت: با اين وجود ايران هم‌چنان انتظار دارد پس از توافق هسته‌اي فرصت‌هاي بيشتري براي انتقال تكنولوژي و تخصص‌هاي لازم به ايران فراهم آيد.

سفیر کشورمان در پایان سخنان خود با تاكيد بر اين‌كه ايران جزء معدود كشورهايي در منطقه خاورميانه و خليج‌فارس است كه سيستم نظارتي و ارزيابي قوي ايجاد کرده است، از آمادگي كشورمان براي انتقال تجارب در زمينه‌هاي كاهش آسيب و كنترل ايدز به ويژه در چارچوب ابتكارات جنوب جنوب خبر داد.

بنا بر این گزارش، بيش از 70 نفر از ورزیران بهداشت و ده‌ها تن از مقامات بهداشتي و سازمان‌هاي غير دولتي در اين نشست سه روزه كه از 19 تا 21 خرداد ماه جاری در نيويورك برگزار شد، حضور يافتند و اعلاميه سياسي ايدز را تصويب کردند كه بر اساس آن اپيدمي ايدز در جهان بايد تا سال 2030 خاتمه يابد.

۴۲۲۳۶

کد N1293156

وبگردی