آفتاب
توصیه سازمان غذا و دارو:

بیماران، قبل از روزه داری با پزشک مشورت کنند

بیماران، قبل از روزه داری با پزشک مشورت کنند

تهران - ایرنا - دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو به بیماران توصیه کرد که قبل از اقدام به روزه داری حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

به گزارش ایرنا ازاعلام روز شنبه سازمان غذا و دارو، دکتر یسنا به منش گفت: بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماری های اعصاب و روان و آسم از بیماری هایی است که فرد پیش از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود در زمینه اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کند.
وی همچنین تاکید کرد: بیماران در ماه مبارک رمضان بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر ، کاهش دوز مصرفی یا تغییر زمان مصرف داروها نکنند.
وی خاطرنشان کرد: قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی یا تغییر زمان مصرف دارو می تواند موجب عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: چنانچه فردی با وجود ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج خود، مجاز به روزه گرفتن باشد، باید حتما به دستورالعمل های پزشکی و دارویی، عمل کند.
به منش گفت: بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی (COPD) و صرع بیش از سایر بیماران در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند و پزشکان باید به بیماران مبتلا به صرع که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند، مشاوره دقیق دهند و به بیماران مبتلا به آسم نیز که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند توصیه های لازم را ارائه کنند.
به منش همچنین در رابطه با بیماران دیابتی هم چنین اظهار کرد: هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.
وی تاکید کرد: بیمارانی که انسولین مصرف می کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و در تمام بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است پزشک در مورد داروهای مدر (ادرار آور) برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، اقدام به کاهش دوز این داروها برای بیمار روزه دار کند.
به منش افزود: برخی داروهای ضد التهاب قابلیت 2 بار مصرف در روز را دارند. مصرف اینگونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اظهار کرد:پزشک معالج برای درمان عفونت روزه داران می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف طی روز، یک یا 2 بار در روز مصرف شود.
به منش گفت: برخی داروها نیز به شکل «آهسته رهش» در بازار دارویی وجود دارند. ( این فرآورده‏های دارویی به گونه‏ای خاص تهیه شده‏اند که ماده مؤثر خود را به صورت تدریجی و طی مدت معینی رها می‏سازند.) در مورد این داروها بجای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می شود، توصیه کند.
وی افزود: تغییر نحوه مصرف برخی از داروها از شکل خوراکی به شکل پوستی در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن است، در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می تواند آنها را به شکل زیست چسب (چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز کند.
اجتمام**9185**1776
کد N1292850

وبگردی