دکتر کاووس حسنلی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بیستم مهرماه در تقویم ملی ایران به نام حافظ به ثبت رسیده است. هر سال به مناسبت این روز مراسمی در شهرهای مختلف کشور و نیز خارج از کشور برگزار میشود. یکی از مهمترین بخشهای مراسم یادروز حافظ، برنامههای و نشستهای علمی است.
وی ادامه داد: مرکز حافظشناسی هر سال موضوعی را برای برنامههای علمی یادروز حافظ اعلام میکند و از حافظپژوهان و دوستداران حافظ میخواهد که در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند و حاصل پژوهشهای خود را در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه دهند.
مدیر علمی مرکز حافظ شناسی عنوان کرد: تا کنون موضوعاتی چون عصر حافظ، تاثیرپذیری حافظ از منابع دیگر، تاثیرگذاری حافظ بر ادبیات پس از خود، تصحیحات دیوان حافظ،حافظ و قرآن، ترجمههای شعر حافظ، زیباییشناسی شعر حافظ و مانند اینها از موضوعاتی اند که در سالهای گذشته به عنوان موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شده است.
حسنلی ادامه داد: روز بیستم مهرماه ۱۳۹۵ همزمان با تاسوعای حسینی و ایام سوگواری حضرت سیدالشهداست به همین جهت موضوع علمی یادروز حافظ برای سال ۱۳۹۵، «حافظ و معنویت» در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: دیوان حافظ دیوان عشق و معرفت است. حافظ خود آشکارا گفته است: «شعر حافظ همه بیتالغزل معرفت است / آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش». و این مفهوم معنوی در سراسر دیوان حافظ به روشنی گسترده شده است. حافظ سخن خود را آنگونه قدسی میداند که میگوید: «شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد / دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود».
حسنلی گفت: این بیت حافظ آشکارا وصیت شبانه امامحسین (ع)را در آستانه رویداد عاشورا یادآوری میکند:«هلاک ما به بیابان عشق خواهد بود / کجاست مرد که با ما سر سفر دارد».
وی ادامه داد: پیوند حافظ با کلام وحی و بهرهمندیاش از عالم بالا، از دیرباز در کانون توجه مردم فرهنگی ایران بوده و القابی چون «لسانالغیب» و «ترجمهالاسرار» را برای او به ارمغان آورده است.
مدیر علمی مرکز حافظ شناسی گفت: مراسم یادروز حافظ در سال ۱۳۹۵ متناسب با فضای فرهنگی و مذهبی آن ایام برگزار خواهد شد و از همهی حافظپژوهان و فرهنگوران دعوت میشود با توجه به موضوع علمی امسال تحقیقات تازه خود را در پیوند با مفهوم معنویت و نمودهای گوناگون آن در دیوان حافظ، برای ارائه در مراسم علمی یادروز حافظ به نشانی مرکز حافظشناسی واقع در حافظیهی شیراز ارسال کنند. همچنین امید میرود با اجرای برنامههای فاخر، رابطه حافظ و قرآن کریم به گونهای شکوهمند در مراسم امسال بازنمایی شود.
حسنلی بیان کرد: دفتر اصلی مرکز حافظشناسی در مجموعه حافظیه (آرامگاه حافظ) در شیراز قرار دارد، این مرکز از سال ۱۳۷۵ فعالیتهای رسمی خود را آغاز کرده است.
وی گفت: این فعالیتها با موضوعات متنوع در سه بخش (پژوهش، آموزش و خدمات رسانی) متمرکز است. از جمله فعالیتهای بخش آموزش این مرکز برگزاری دورههای حافظخوانی و حافظشناسی است.
مدیر علمی مرکز حافظ شناسی با اشاره به اینکه این دورهها که در کلاسهای بخش آموزش مرکز حافظشناسی در جوار آرامگاه حافظ، از بهمن ماه سال ۱۳۷۵ آغاز شده، به گونهای بیوقفه تا کنون ادامه داشته است، افزود: کلاسهای حافظشناسی هر سال در سه دوره (دورهی پاییزی، دورهی بهاری و دورهی تابستانی) و در طول هفته برگزار می شود.
وی اضافه کرد: مرکز حافظشناسی از بهمن ۱۳۷۵ تا بهار ۱۳۹۵ موفق شده است مجموعا ۴۰۸ کلاس در قالب ۶۰ دورهی آموزشی تشکیل دهد. تعداد شرکت کنندگان در این کلاسها در مدت یادشده ۱۲ هزار و ۷۵۵ عضو بوده است. با توجه به اینکه برخی از شرکتکنندگان در دورهها و کلاسهای مختلف شرکت داشتهاند آمار افراد شرکتکننده در این دورهها و کلاسها بالغ بر پنج هزارو ۵۰۰ نفر میشود.
حسنلی گفت: موضوعاتی نظیر درستخوانی متن دیوان، زیبایی شناسی اشعار، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری حافظ، جهاننگری حافظ، عرفان حافظ و... در این کلاسها در کانون توجه استادان است.
وی ادامه داد: همچنین نشان درجۀ یک علمی حافظشناسی بالاترین نشانی است که مرکز حافظشناسی طراحی کرده و به حافظپژوهان و حافظشناسان برجسته اهدا میکند. این نشان نخستین بار در اردیبهشت سال ۱۳۸۶ شمسی به پروفسور شارل هانری دو فوشهکور (مترجم فرانسوی) به پاس پنجاه سال فعالیت در پیوند با زبان و ادبیات فارسی و نیز ترجمۀ دیوان کامل حافظ اهدا شد.
وی گفت: بجز هانری دو فوشهکور سه نفر دیگر تا کنون موفق به دریافت این نشان عالی شدهاند که شامل پروفسور جیوانی ماریا درمه، مترجم و شارح دیوان کامل حافظ به زبان ایتالیایی (در اسفندماه ۱۳۸۶ شمسی)، دکتر سلیم نیساری (در مهرماه ۱۳۸۷) و استاد بهاءالدین خرمشاهی (در مهر ماه ۱۳۸۸) است.
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است