آفتاب
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم:

مربیان قرآنی مطالعه یک دوره تفسیر را در برنامه های خود قرار دهند

مربیان قرآنی مطالعه یک دوره تفسیر را در برنامه های خود قرار دهند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، از مربیان و معلمان قرآنی خواست جلسات خود را به یک پایگاه معرفت شناسی و دین شناسی تبدیل کنند و همچنین سفارش کرد تا مطالعه یک دوره تفسیر را در برنامه های خود قرار دهند.

مهدی قره شیخلو روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تلاش های دشمن برای ترویج سکولاریسم و لیبرالیسم افزود: یکی از حربه های دشمنان این است که وقتی نتیجه ای از برخورد مستقیم نمی گیرند، به بدل هایی غلط رو می آورند تا مردم را از مسیر اسلام منحرف کنند.
وی ادامه داد: بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش دشمن برای تحقق اسلام منهای روحانیت و اسلام منهای سیاست را بارها در کلام امام خمینی(ره) دیده ایم که تحت عنوان اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل اسلام آمریکایی مطرح شده است.
قره شیخلو، راه مبارزه با سکولاریسم و تحجرگرایی را ایجاد راه های ارتباطی صحیح میان مردم با اصول اعتقادی و منابع دینی دانست و گفت: مردم باید از کانال صحیح یعنی علمای دینی که اسلام را به خوبی فهمیده اند و به مردم منتقل می کنند، آموزه های دینی را دریافت کنند.
وی افزود: امروز قرائت های مختلفی از اسلام درست شده که نمونه آن ظهور گروه های تکفیری است که این گروه ها با استناد به آیات و روایات مرتکب جنایات وحشتناکی در گوشه و کنار جهان بویژه منطقه غرب آسیا می شوند.

** نقش گروه های تاثیرگذار برای مقابله با انحرافات
قره شیخلو ادامه داد: گروه های مختلفی برای راهنمایی صحیح مردم نقش دارند تا دچار انحراف و آسیب نشوند که پس از نقش بسیار موثر روحانیت می توان به تاثیرگذاری جوامع و اقشاری مانند جامعه قرآنی، مداحان و دانشگاهیان اشاره کرد که معمولا مورد مراجعه مردم هستند.
وی افزود: به همین دلیل این گروه ها و افراد باید با مطالعات صحیح مواظب باشند خود گرفتار منابعی غلط نباشند تا مبادا آن اطلاعات اشتباه را به مخاطبان ارائه دهند و از طرف دیگر ضمن آشنایی با آسیب های جامعه بدانند دشمن از چه عناوینی برای منحرف کردن ذهن مردم استفاده می کند.
این قاری ممتاز گفت: اگر گروه های تاثیرگذار این روزنه ها و راه های نفوذ دشمن را بشناسند، به خوبی می توانند راهکارهایی برای مقابله ارائه دهند و این عوامل کمک می کند تا هر کسی در تخصص خود به روشنگری بپردازد.
وی با اشاره به نقش اساتید و مربیان قرآنی از استاد قرائت یا حافظ قرآن گرفته تا مفسران قرآنی که مخاطبان فراوانی دارند، ادامه داد: همه مخاطبان این اساتید در معرض تهدید قرار دارند که این تهدید گاهی در فضای مجازی صورت می گیرد و گاهی در کتاب ها و حتی جلساتی است که دشمنان برای انحراف افکار مردم طراحی کرده اند.
قره شیخلو کلاس های قرآن را فرصتی برای مقابله با این انحرافات دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم تا از هر فرصتی برای روشنگری و تبیین استفاده کنیم اما باید اطلاعات به روز و منابع صحیح داشته باشیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از تفسیر به رای به عنوان یکی از آسیب های این حوزه یاد کرد و گفت: مربیان و اساتید باید مواظب باشند تا مسائل دینی را به سلیقه و برداشت خود به مردم ارائه نکنند و از مشاوره و راهنمایی های کارشناسان دینی در این زمینه استفاده کنند و سپس آموزه های قرآنی و دینی را به دیگران منتقل کنند.

** مطالعه تفسیر از نان شب هم واجب تر است
قره شیخلو با بیان اینکه جامعه قرآنی باید مطالعه یک دوره تفسیر ساده را برای خود از نان شب هم واجب تر بدانند، افزود: اگر معلم و مربی قرآن یک دوره تفسیر خوانده باشد، نگاه و افکاری متفاوت با استادی خواهد داشت که تا کنون تفسیر نخوانده است.
وی افزود: برخی جوانان بارها به من مراجعه کرده و درباره ترجمه بعضی از آیات و مفاهیم قرآنی سئوالاتی را پرسیده اند که اگر من مطالعه نکرده باشم، در بهترین صورت می گویم «نمی دانم» و اگر پاسخی اشتباه بدهم، باعث انحراف دیگران خواهم شد.

** آموزه های قرآنی را در زندگی مردم نهادینه کنیم
این کارشناس مدیریت آموزش قرآنی تاکید کرد: فعالیت های جامعه قرآنی منحصر به آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید و مانند آن نیست بلکه این آموزش ها بخشی از کار است و باید آموزه های قرآنی را در زندگی مردم نهادینه کرد.
وی افزود: تلاش های ما باید این باشد که یک رفتار خوب یا همان معروف قرآنی را نهادینه کنیم یا یک منکر را از زندگی مردم و جامعه حذف کنیم که این مساله یک آموزش صحیح قرآن خواهد بود در غیر اینصورت آن آموزشی که کاری به زندگی مردم نداشته باشد، فایده ای نخواهد داشت.
قره شیخلو همچنین گفت: محتواسازی و تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم بر اساس آموزه های قرآنی در چند سال اخیر جزو مهمترین برنامه های سازمان دارالقرآن الکریم است تا در کنار آموزش به این مساله نیز توجه بیشتری صورت گیرد.
وی از جامعه قرآنی خواست تا در کنار سایر اقشار تاثیرگذار، نقش خود را با افزایش سطح مهارت ها و اطلاعات و همچنین قویتر کردن کانال های ارتباطی مانند حوزه های علمیه پررنگ تر کنند.
قره شیخلو افزود: البته جلسات خوب در این زمینه در سطح کشور وجود دارد اما باید افزایش یابد و هر جلسه ای به یک پایگاه معرفت شناسی و دین شناسی در حد مورد نیاز تبدیل شود و عموم مردم به تکالیف دینی خود بیشتر آشنا شوند.

** ارتباط افزایش آسیب های اجتماعی و فعالیت های سطحی
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: از آنجا که تاکنون محوریت آموزش های ما اینگونه نبوده، نگران افزایش برخی آسیب های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و مشروبات الکی هستیم و علت آن را در این می دانیم که اقشار تاثیرگذار به صورت سطحی با مردم کار کرده اند.
قره شیخلو از جامعه مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) به عنوان گروهی یاد کرد که با قشر وسیعی از مردم در ارتباط هستند و در همین پیوند گفت: این افراد همچون جامعه قرآنی مسئولیت زیادی دارند و اگر تعامل آنها فقط در حد مسائل سطحی باشد، این آسیب ها افزایش خواهد یافت.
وی راه حل این مساله را تحت تاثیر قرار دادن رفتار مردم در جلسات مذهبی وهیات های عزاداری دانست و گفت: اگر کسی چند ساعت در مجلس عزاداری امام حسین(ع) حضور یابد، با یک معروف حسینی و قرآنی آشنا خواهد شد و این معروف را باید در زندگی خود نهادینه کند.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب در بیست و هفتمین سالروز ارتحال امام خمینی(ره) از اسلام متحجر به عنوان شاخه های اسلام آمریکایی نام برده و افزودند:‌ استکبار و قدرت های مادی از هر دو شاخه پشتیبانی کرده‌اند و می کنند؛ یک جاهایی آنها را به وجود می‌آورند، یک جاهایی آنها را راهنمایی و کمک می کنند.
ایشان اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی دانسته و تصریح کردند: اسلام ناب آن اسلامی است که هم تکلیف من و شما را در خانواده با خود و در خلوت شخصی‌مان معیّن می کند، هم تکلیف ما را در جامعه و در قبال نظام اسلامی معین می کند.
فراهنگ ** 1003 ** 1071
کد N1291437

وبگردی