آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

سایه هپاتیت نوعA بر سر روستای «ملکن»/۶مورد سقط جنین در ۱۰روزگذشته

سایه هپاتیت نوعA بر سر روستای «ملکن»/۶مورد سقط جنین در ۱۰روزگذشته

بشاگرد - با آغاز فصل گرما و نیاز مبرم مردم به استفاده از آب شرب، مشکل تامین آب بیشتر از گذشته نمایان شده تا آنجا که استفاده از آب جاری و غیربهداشتی شیوع هپاتیتA را در روستای ملکن افزایش داد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، عابد قاسمی: شهرستان بشاگرد یکی از شهرستان هایی است که مردم آن به شدت از آب آشامیدنی آن رنج می برد، خشکسالی های چندین ساله بر این درد و رنج افزوده است. اکنون آب حیات در بشاگرد کمیاب شده است و برخی از روستا نشینان در آستانه کوچ اجباری به نقاط دیگر هستند و برخی دیگر برای گریز از تشنگی به مصرف آب های سطحی روی آورده اند. در این میان هم کشاورزی و دامداری های سنتی بشاگرد نفس های آخر را می کشند.

یکی از چالش های هرساله فصل تابستان در بشاگرد آب آشامیدنی روستاها و شهرهای سردشت و گوهران بوده که در فصل تابستان انواع بیماری های گوارشی و هپاتیت شیوع پیدا می کرد اما در حال حاضر «هپاتیت» اهالی روستای ملکن را زمین گیر کرده است.

عباس امینی دهیار روستای ملکن در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از اواخر اردیبهشت ماه تعدادی از اهالی روستای ملکن دچار نوعی بیماری که تب و تهوع داشت و کودکان را بیش تر اذیت می کرد، می شدند که با مراجعه چند تن به بیمارستان سردشت و اعزام آنها به بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب مشخص شد که این افراد همگی دچار بیماری هپاتیت نوع A شده اند.

وی افزود:  متاسفانه در عرض ۱۰ روز ۶ نفر از زنان باردار روستا سقط جنین کردند که برخی در بیمارستان سردشت و میناب و بندرعباس و دو تن نیز در روستا سقط جنین شان انجام شد و هم اکنون نیز روز به روز به تعداد مبتلایان به این بیماری در روستای ملکن اضافه می شود.

۶ مورد سقط جنین طی ۱۰ روز در روستای «ملکن»

دهیار روستای ملکن بیان داشت: سقط جنین مادران باردار که طی ۱۰ سال ممکن بود ۶ مورد در روستا داشته باشیم اکنون در عرض ۱۰ روز این اتفاق اقتاده است و این یک مورد غیر عادی است. البته شبکه بهداشت و درمان این موارد را عادی می داند و هیچ اقدامی در جهت کنترل این بیماری انجام نداده است.

امینی ادامه داد: دلیل بروز و پیدایش این بیماری به مصرف آب های آلوده بر می گردد. با توجه به کمبود شدید آب آشامیدنی روستای ملکن که طی ۲ روز فقط یک ساعت آب دارد و آب مهار شده برای این روستا از آب های سطحی و جاری رودخانه کنار روستا در بالا دست است، احتمال بالای آلودگی آب کل روستا وجود دارد.

وی تصریح کرد: لازم است اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان بشاگرد آبرسانی سیار برای روستای ملکن انجام دهد زیرا بی آبی دلیلی بر پیشروی خاموش بیماری هپاتیت است.

دهیار ملکن همچنین گفت: برخی از روستانشینان ممکن است در وضعیت مالی نامناسبی قرار داشته باشند که برای این بیماری و ایاب و ذهاب تا شهرستان میناب هزینه های زیادی انجام می دهند و بیمارستان شهرستان بشاگرد هیچ امکاناتی برای درمان بیماران هپاتیتی ندارد.

آب آشامیدنی روستا مشکل بهداشتی ندارد

علی رحمت زاده رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: آب آشامیدنی روستای ملکن هیچ مشکل بهداشتی ندارد و تمام تاسیسات آب روستا سالم هستند و حتی نمونه گیری هایی انجام شده بهداشتی بودن آب روستای مذکور را تایید کرده اند ولی متاسفانه اهالی روستا از آب جاری استفاده کرده که دچار بیماری هپاتیت شده اند.

رحمت زاده تاکید کرد: در کل بشاگرد مشکل آب آشامیدنی داریم و فقط در تعدادی از روستاها آب رسانی سیار انجام می شود.

همچنین در ادامه دکتر عباس علیمراد رئیس شبکه بهداشت و درمان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: مبتلایان به بیماری هپاتیت در چندین سال در فصل تابستان در بشاگرد داشته ایم که خوشبختانه این بیماری به طور خود به خود قابل درمان بوده و عوارض چندانی نیز ندارد که در صورت اسهال شدید با سرم درمانی قابل درمان است .

۱۱ نفر از دانش آموزان و افراد کم سن مبتلا به هپاتیت شدند

دکتر علیمراد سقط زنان باردار را بی ربط به بیماری هپاتیت نوع A دانست و گفت: ۱۱ نفر آمار مبتلا داشته ایم که بیش تر دانش آموزان و افراد کم سن بوده اند. در این میان دو مورد ابتلا به این بیماری نیز در شهرستان گوهران داشته ایم که با مداخله ی درمانی در گوهران بیماری هپاتیت کنترل شده است.

اکنون با توجه به مستندات موجود در شهرستان بایستی مسئولان آبفا روستایی شهرستان بشاگرد نسبت به تامین آب سیار روستای ملکن و شبکه بهداشت و درمان بشاگرد نسبت به کنترل دقیق و بررسی سقط ماداران باردار انجام دهند تا شاهد طغیان هپاتیت به نقاط دیگر بشاگرد نباشیم.

کد N1291000

وبگردی