آفتاب
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم:

انتقاد از انتشار فیش های میلیاردی عذر بدتر از گناه است

انتقاد از انتشار فیش های میلیاردی عذر بدتر از گناه است

تهران - ایرنا - برخی مسئولان انتشار فیش های حقوق میلیاردی مدیران را در فضای مجازی و رسانه ها کاری خطا می دانند اما رئیس سازمان دارالقرآن الکریم معتقد است انتقاد از انتشار فیش های میلیاردی عذر بدتر از گناه است.

انتشار فیش های حقوقی دهها میلیونی برخی مدیران در ماه گذشته که در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی را به راه انداخت و‌ نیز منجر به استعفای برخی مدیران شد، با واکنش های متفاوتی روبرو بود.
برخی با استناد به محرمانه بودن فیش های حقوقی مدیران، انتشار این فیش ها را کاری غیراخلاقی دانستند و برخی نیز معتقدند شفاف بودن میزان پرداختی به مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی نقطه قوت دولت است.
از طرف دیگر بعضی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی پرداخت حقوق‌ های نجومی به مدیران دولتی را غیرقابل توجیه دانستند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، انتقاد از انتشار حقوق های چند صد میلیون ریالی را عذر بدتر از گناه دانست و تصریح کرد: در قانون خدمات کشوری تصریح شده که بالاترین سقف دریافت حقوق هفت برابر حداقل حقوق است که در حدود 60 تا 70 میلیون ریال خواهد بود از این رو فیش های افشا شده تخلف از قانون است و باید با آن برخورد کرد نه اینکه لو رفتن آن را اشتباه بدانیم.
مهدی قره شیخلو افزود: اطلاعات محرمانه باید در چارچوب قانون باشد اما وقتی دریافتی برخی مدیران به اندازه ای خارج از عرف باشد که شاهد پرداخت پاداش ها و حقوق های آنچنانی باشیم، هیچ توجیهی نمی توان برای آن یافت.
وی گفت: اوایل سال گذشته نیز اعلام شد که پاداش آخر سال اعضای هیات مدیره بانک ها تا 9 هزار میلیارد ریال تعیین شده است اما وقتی همین بانک ها به دلیل اعتبار نداشتن از پرداخت وام 50 میلیون ریالی ازدواج خودداری می کنند، چگونه به خود اجازه می دهند که پاداش 9 هزار میلیاردی به اعضای هیات مدیره خود بدهند.

** دین اسلام برای تولید ثروت محدودیتی تعیین نکرده است
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به ضرورت تعیین حداقل و حداکثر میزان حقوق مدیران به ملاک های دینی پرداخت و گفت:‌ دین اسلام برای تولید ثروت هیچ محدودیتی را درنظر نگرفته ولی برای مصرف محدودیت هایی وجود دارد، گرچه میزان درآمد افراد باید با توجه به توانمندی و تاثیرگذاری آنان در جامعه متفاوت باشد اما در این تفاوت باید حداقل و حداکثرهایی وجود داشته باشد.
قره شیخلو افزود: مگر انسان در یک ماه چقدر هزینه دارد. وقتی اعلام می شود در فلان وزارتخانه 20 نفر ماهانه بیش از یک میلیارد ریال حقوق می گیرند، انسان تعجب می کند. البته اگر همه مردم از رفاه نسبی برخوردار باشند و فقیری در کشور نداشته باشیم، هیچ اشکالی برای درآمدهای چند صد میلیونی وجود ندارد.
وی ادامه داد: هنگامی که یک جوان برای وام 50 میلیون ریالی ازدواج ماه ها معطل می ماند و یا برخی افراد حتی در یک ماه نمی توانند دو وعده گوشت مصرف کنند، دریافت چنین حقوق هایی از سوی مسئولان و مدیران توجیه پذیر نیست.
این قاری قرآن گفت: گرچه هر کارآفرین یا مدیر کارخانه به دلیل ایجاد اشتغال یا سرمایه گذاری می تواند ماهانه میلیاردها ریال درآمد داشته باشد اما اسلام اجازه نمی دهد که درآمد چنین افرادی بی حساب باشد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: این در حالیست که برخی کارخانه داران حتی نمی توانند حقوق ماهیانه کارگران خود را بدهند و کارگران با حداقل حقوق و گاهی ماه ها بدون دریافت حقوق کار می کنند.

** اهمیت نقش سازمان های نظارتی
قره شیخلو با اشاره به اهمیت نظارت سازمان ها و نهادهای مربوطه، یکی از وظایف حکومت اسلامی را تعیین میزان حقوق مدیران دانست و گفت: گاهی اعلام می شود یک جوان 20 ساله سوار بر خودروهای میلیاردی در خیابان ها پرسه می زند در حالیکه بارها شنیده ایم در اروپا اگر پول نامتعارفی در حساب کسی وارد شود، تمام دستگاه های نظارتی پیگیر می شوند که این پول از کجا وارد حساب شخص شده است.
وی با طرح این سئوال که چه تجارتی می تواند بطور ناگهانی این همه ثروت ایجاد کند، ادامه داد: برخی افراد یک شبه مالک خانه های گرانقیمت شده و یا سوار بر خودروهای میلیاردی دیده می شوند اما هیچ مقامی در این زمینه پیگیری نمی کند، در حالیکه سیستم های دولتی و غیردولتی باید نظارت داشته باشند.

** فرار مالیاتی، نمونه ای دیگر از مشکلات اقتصادی
قره شیخلو با بیان اینکه برخی جوانان با دیدن فیش های حقوقی چنین مدیرانی به نظام بدبین می شوند، از فرار مالیاتی به عنوان یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور یاد کرد و گفت:‌ گاهی یک موسسه فقیر را به پرداخت 50 میلیون ریال مالیات مجبور می کنند و از طرف دیگر کسی که باید پنج میلیارد ریال مالیات بپردازد، به راحتی از پرداخت مالیات شانه خالی می کند.
وی وجود این مشکلات اقتصادی را باعث آسیب زدن به اعتماد و زندگی مردم دانست و افزود: شاید یکی از دلایل افزایش اختلاس در کشور همین بدبینی مردم باشد و اینگونه توجیه کنند که وقتی همه این کار را می کنند، آنها نیز توجیه و دلیلی برای این کار پیدا می کنند اما اگر برخورد جدی با معضلات اقتصادی صورت گیرد، چنین مسائلی پیش نخواهد آمد.
قره شیخلو از پرونده مالیاتی سازمان دارالقرآن یاد کرد و گفت: سازمان دارالقرآن الکریم بابت مالیات بر ارزش افزوده سال های 88 تا پایان 92 محکوم به پرداخت 36 میلیارد ریال شده در حالیکه این سازمان هیچ نفع شخصی ندارد.
وی افزود: این سازمان فقط پولی را از دولت یا سازمان تبلیغات دریافت می کند و به برگزاری مسابقات و برنامه های قرآنی اختصاص می دهد در حالیکه مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون باید ما به ازاء داشته باشد.
قره شیخلو همچنین گفت: تمام اعتبار این سازمان 40 میلیارد ریال است اما باید چهار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده بپردازد در حالیکه بارها شاهد بوده ام کسانی که شاید در سال صدها میلیارد ریال درآمد دارند، به راحتی از پرداخت مالیات فرار می کنند.
فراهنگ ** 1003 ** 1071
کد N1289173

وبگردی