آفتاب
بررسی وضعیت صنعت در چهارمحال و بختیاری؛

وجود ۴۵۰ واحد صنعتی غیر فعال/ سوله ها کارگاه هستند

وجود ۴۵۰ واحد صنعتی غیر فعال/ سوله ها کارگاه هستند

شهرکرد- از یک هزار و ۲۲۸ واحد صنعتی چهارمحال و بختیاری ۴۵۰ واحد صنعتی غیر فعال است و این در حالی است که بیشتر واحدهای صنعتی این استان در اصل کارگاه تولیدی هستند نه واحد صنعتی بزرگ.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی ایران است. این استان با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومترمربع وسعت معادل یک درصد از کل وسعت ایران، بیست و دومین استان کشور ازنظر مساحت است.

استان چهارمحال و بختیاری ازجمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود.

این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.

این استان یکی از مرتفع‌ترین استان‌های کشور است که دارای آب‌وهوا معتدل و دارای منابع غنی آب است.

بخش صنعت یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در استان‌ها به شمار می‌رود که نقش مهمی در ایجاد اشتغال در استان بر عهده دارد. طبق آمار در استان چهارمحال و بختیاری یک هزار و ۲۲۸ واحد صنعتی وجود دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این واحدهای صنعتی در اصل کارگاه تولیدی هستند و نام‌گذاری واحد صنعتی بر روی انها درست نیست.

از کل یک هزار و ۲۲۸ واحد صنعتی چهارمحال و بختیاری تنها ۱۸ واحد دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر است که از این ۱۸ واحد چهار واحد تعطیل هستند و در اصل کل واحدهای صنعتی بزرگ استان ۱۴ واحد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت صنعت به خبرنگار مهر گفت: در استان چهارمحال و بختیاری بیشتر واحدهای تولیدی کارگاه هستند و تعداد واحد صنعتی تولیدی بسیار کم هستند.

در استان چهارمحال و بختیاری تنها ۱۸ واحد صنعتی بزرگ که دارای اشتغال بالای ۱۰۰ است وجود دارد که از این تعداد چهار واحد تعطیل هستند نعیم امامی عنوان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری تنها ۱۸ واحد صنعتی بزرگ که دارای اشتغال بالای ۱۰۰ است وجود دارد که از این تعداد چهار واحد تعطیل هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: آمار واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری یک هزار و ۲۲۸ واحد است که از کل این تعداد ۱۴ واحد صنعتی بزرگ فعال است.

نعیم امامی بیان کرد: این ۱۴ واحد تولیدی بزرگ چهارمحال و بختیاری که دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر هستند شامل برفاب، ورق خودرو، ذوب ریسی، سیمان، کارخانه فرشینه ظریف مصور، آب معدن قله، فولاد فرخ شهر و... است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چهار واحد تولیدی بزرگ استان در حال حاضر غیرفعال است که به دنبال حل مشکلات این واحدهای تولیدی هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کم شدن تولید از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ در این استان به شمار می‌رود.

نعیم امامی ادامه داد: کارخانه سیمان شهرکرد به علت رکود ساخت‌وساز با کاهش تولید روبرو شده است اما بااین‌حال تعدیل نیرو نداشته است.

وی ادامه داد: واحد تولیدی لوازم‌خانگی برفاب بزرگ‌ترین صادرکننده بخش صنعت چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که امسال ۱۶۰ نیرو جدید جذب کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کارخانه موکت ظریف مصور به علت قطع چندماهه صادرات محصولاتش حدود ۴۰ نفر تعدیل نیروی موقت داشته است که در حال حاضر بیمه این نیروها توسط شرکت در حال پرداخت است و پس از حل مشکلات صادرات دوباره به واحد صنعتی برمی‌گردند.

۲۰ واحد صنعتی متوسط در چهارمحال و بختیاری فعال است و ۲۰ واحد متوسط غیرفعال است که ۵۰ درصد از واحدهای متوسط استان تعطیل و ۵۰ درصد فعال هستند وی بیان کرد: واحدهای تولیدی بزرگ استان در تلاش هستند که در شرایط وضعیت موجود تولید را داشته باشند و در حال حاضر فعال هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به واحدهای تولیدی متوسط استان چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: ۲۰ واحد صنعتی متوسط در چهارمحال و بختیاری فعال است و ۲۰ واحد متوسط غیرفعال است که ۵۰ درصد از واحدهای متوسط استان تعطیل و ۵۰ درصد فعال هستند.

نعیم امامی تأکید کرد: در استان چهارمحال و بختیاری ۴۵۰ واحد تولیدی غیرفعال وجود دارد و حدود ۷۵۰ واحد تولیدی شامل کوچک، متوسط و بزرگ نیز فعال است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: طی دو ماه گذشته با مدیران ۴۵۰ واحد تولیدی غیرفعال توسط کارشناسان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تماس گرفته‌شده است که مشخص‌شده است از کل تعداد ۴۵۰ واحد تولیدی صنعتی که غیرفعال هستند، ۴۰۰ واحد تولیدی به‌هیچ‌وجه دیگر فعال نخواهند شد.

نعیم امامی بیان کرد: مدیران این واحدهای تولیدی تمایلی به راه‌اندازی این واحدهای تولیدی ندارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در حال حاضر پالایش واحدهای تولیدی غیرفعال در دستور کار قرارگرفته است و برگرداندن زمین این واحدهای صنعتی غیرفعال به سرمایه‌های شهرک‌های صنعتی این استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

باید زمینه برای رونق بازار در سطح کشور فراهم شود تاواحدهای صنعتی بتوانند با ظرفیت کامل کار کنند و اشتغال خود را حفظ کنند یکی از کارشناسان حوزه صنعت در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کم رونقی بازار که در کل کشور وجود دارد یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی است.

افشین حسینی عنوان کرد: به عنوان مثال هم اکنون ساخت و ساز در کشور کاهش پیدا کرده است و به واسطه کاهش ساخت و ساز واحد های تولیدی مرتبط با حوزه ساخت و ساز از جمله سیمان، کاشی و سرامیک سازی و...با مشکل و کاهش تولید روبرو شده اند، زیراکه بازاری برای فروش ندارند.

وی ادامه داد: باید زمینه برای رونق بازار در سطح کشور فراهم شود تاواحدهای صنعتی بتوانند با ظرفیت کامل کار کنند و اشتغال خود را حفظ کنند.

این کارشناس حوزه صنعت بیان کرد: دولت نقش مهمی می تواند در راستای رونق بازار ایفا کند که باید با یک برنامه ریزی مناسب در این مسیر گام بردارد.

وی ادامه داد: باید زمینه صادرات محصولات تولیدی داخل فراهم شود و این مهم در حال حاضر باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد تا واحدهای صنعتی بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

حسینی با اشاره به اینکه توسعه صنعت در مناطق باید با ظرفیت های موجود در مناطق همراه باشد، ادامه داد: نیاز سنجی بازار یکی از مهمترین اقدامات در مسیر توسعه صنعت به شمار می رود که این امر باید مورد توجه مسئولان و کارآفرینان قرار بگیرد.

کد N1287454

وبگردی