آفتاب
در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی؛

«سوسن چلچراغ» به گل نشست

«سوسن چلچراغ» به گل نشست

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی، گیاه «سوسن چلچراغ» که از گونه های نادر و در معرض خطر انقراض است را با روش کشت بافت، تکثیر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، گیاه سوسن چلچراغ (Lilium ledebouri Boiss.) یکی از گونه های نادر و با پراکنش محدود از تیره لاله (Liliaceae) است. این گیاه از نظر زیباشناختی بسیار زیبا و از نظر گیاهشناسی در معرض خطر انقراض قرار دارد.

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران پس از جمع آوری فقط چند پایه از این گیاه از طبیعت، با هدف حفظ، نگهداری و تکثیر ژرم­پلاسم این گونه گیاهی و با بکارگیری روش های مختلف تکثیر غیرجنسی از جمله تکنیکهای مختلف کشت بافتی و تکثیر ساده و کم هزینه رویشی (روش های مختلف قلمه زدن از اندامهای مختلف)، توانستند از یک نمونه گیاه و در بازه زمانی کمتر از یک سال، بالغ بر ۱۰ هزار نمونه گیاهچه درون شیشه ای سوسن چلچراغ را تولید، تکثیر و نگهداری کنند.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در خصوص این دستاورد گفت: در روش قلمه زدن از اندامهای رویشی نیز تکثیر چندین برابری با هزینه بسیار پایین بهینه شده است. نکته جالب توجه اینکه شرایط نگهداری برون شیشه ای برای این گیاه چنان به صورت بهینه فراهم شد که در نتیجه آن نه تنها سلامت و شادابی این گیاه تضمین شده بلکه پایه هایی از آن نیز وارد فاز زایشی شده و به گل نشسته اند.

پژوهشگران این مرکز امیدوارند در نتیجه فعالیت های آنها علاوه بر امکان تکثیر و نگهداری از این گیاه با ارزش در خارج از رویشگاه، پایه هایی از آن نیز به دامن طبیعت و رویشگاه اصلی گیاه برگردانده شود.      

کد N1286306

وبگردی