آفتاب

مقدمات نصب دوربین مداربسته درمسجد نصیرالملک شیرازدر حال انجام است

مقدمات نصب دوربین مداربسته درمسجد نصیرالملک شیرازدر حال انجام است

شیراز- ایرنا- مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به سرقت اخیر کاشی های مسجد نصیرالملک شیراز گفت: برای جلوگیری از سرقت های دیگر، تمهیدات لازم برای حفاظت فیزیکی و نصب دوربین مداربسته بر روی این مسجد تاریخی اندیشیده شده است و هم اینک مقدمات اولیه این کار درحال انجام است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: متاسفانه شامگاه شنبه 15 خرداد 95 چهار قطعه کاشی از مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز به سرقت رفت که ما قبل از وقوع این سرقت مکاتباتی با نیروی انتظامی انجام دادیم.
وی افزود: متاسفانه این مسجد به دوربین مدار بسته مجهز نبوده است اما ما به لحاظ مالی مشکلی برای گذاشتن دوربین در این مکان نداشتیم بلکه نیاز به این مهم را به متولی موقوفه مسجد اعلام کرده بودیم.
حجت الاسلام موسوی اظهارداشت: مسجد نصیرالملک یک اثر ملی در شهر شیراز است که از لحظه اطلاع از سرقت از این مسجد تاریخی، پیگیری های قانونی را از طریق نیروی انتظامی انجام دادیم.
وی اضافه کرد: در سایر امور از جمله حفاظت نیز باید با دیدگاه ملی به آن نگاه شود و این درحالی است که اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس بتنهایی نمی تواند در نگهداری ازاین مسجد تلاش کند بلکه سازمان ها و ارگان های دیگر نیز باید یاری رسان ما در این بخش باشند.
او ادامه داد: متاسفانه امکانات اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس برای تولی گری آثار تاریخی تحت حفاظت خود بسیار کم است به طوری که در بیشتر این آثار یک خادم و یک دوربین مدار بسته وجود دارد.
حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه اداره کل اوقاف فارس تولی گری چهار مسجد تاریخی وکیل، جامع عتیق، مشیر و نصیر الملک در تمام امور از جمله حفاظت و تعمیرات را بر عهده دارد عنوان داشت: برای جلوگیری از هر گونه خطرات جدی به این بناهای تاریخی حفاظت فیزیکی و نصب دوربین مدار بسته در این مکان ها قرار دادیم که در برخی از مکان ها به دلیل حساسیت ها به تعداد دوربین ها اضافه کرده ایم.
وی گفت: مسجد نصیرالملک یک مکان میراثی است و انجام هر گونه کار در این مجموعه باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود.
مدیر حراست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز گفت: مسجد نصیرالملک دارای متولی موقوفه نصیرالملک است و اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس تنها نظارت کننده بر کار متولی و نه اجرا کننده است.
همتیان بیان کرد: اوقاف در امور محوله خود در زمینه مسجد نصیر الملک هیچ گونه تعللی انجام نداده و ما به متولی این مسجد اعلام کرده بودیم که این مکان نیاز به دوربین مداربسته دارد.
مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که در محله گود عربان واقع در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاهچراغ و در کوچهٔ نصیر الملک قراردارد.بر اساس اسناد تاریخی احداث این مسجد در سال 1293 هجری قمری به دستور میرزا حسنعلی خان نصیرالملک از بزرگان دوره قاجار آغازشد و در سال 1305 هجری قمری با معماری میرزا حسن معمار و میرزا رضا کاشی پز شیرازی به پایان رسیده است.
مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری ارزنده ‌ترین مسجد ایران و دیدگاه ساختمان سازی به ویژه کاشی کاری و مقرنس بی‌مانند است مساحت آن ۲۸۹۰ متر مربع و زیر بنای آن ۲۲۱۶ متر مربع است در درون این مسجد از شیشه‌های رنگی استفاده شده به همین علت آن را مسجد صورتی ایران نیز می‌گویند.
مسجد یک سر در ورودی دارد و دو ورودی دیگر آن به کوچهٔ جنوبی و مسجد و به امامزادهٔ کنار آن مرتبط است. ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات فراوانی از گل سرخ گل زنبق شیراز است. این سردر دارای دو جرز است وهر جرز به سه قسمت تقسیم شده و در بالای آن یک تابلو با کاشی هفت رنگی قرار دارد.
3002/ 1876
کد N1286185

وبگردی