آفتاب
دبیر کل حزب آزادی:

مجلس دهم با مقررات زدایی قوانین کشور را به روزرسانی کند

مجلس دهم با مقررات زدایی قوانین کشور را به روزرسانی کند

تهران - ایرنا - دبیر کل حزب آزادی با اشاره به وظایف نظارتی و قانون گذاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، گفت: به نظر می رسد یکی از اولویت های مجلس دهم در قالب بسته مقرات زدایی آماده حذف قوانین و مقررات اضافی در ساختار بوروکراسی و دیوانسالار کشور را داشته باشند.

مجید محتشمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دهم افزود:مجلس شورای اسلامی در طول 37 سال گذشته در کنار وظیفه قانون گذاری می بایست قوانینی را که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب رسیده بود براساس اندیشه اسلامی بازنگری می کرد.
وی افزود: معتقدم این اتفاق آنطور که باید وشاید صورت نگرفته است، چرا که قانون تجارت که در سال 1311 به تصویب رسیده بود با عمری 84 ساله هنوز پابرجاست اگرچه در طول سالهای گذشته مختصر اصلاحاتی صورت گرفت.
محتشمی در ادامه گفت: همچنین قانون شهرداری های با توجه به داشتن 1250 شهر که بیش از 70 در صد جمعیت کشور را در خود جای داده اند نبازمند بازنگری است .
دبیر کل حزب آزادی اظهارداشت: این از جمله اولویت هایی است که مجلس دهم باید تلاش کند تا با کمک مشاوران اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، هنری و ورزشی قوانین به روزرسانی شوند مخصوصا قوانین تجارت وشهرداری ها که جزء ضروریات جامعه است.
محتشمی خاطر نشان کرد: مجلس دهم همچنین باید تلاش کند تا قوانین زائد و دست وپا گیر را که اداره مطلوب جامعه را با مشکل مواجه ساخته است حذف و قوانین مناسب با شرایط روز را به تصویب برساند.
وی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس هم چنین باید بر عملکرد دستگاه های اجرایی و قوه قضاییه نظارت داشته باشد که متاسفانه آنطور که باید در طول سالیان گذشته این نظارت صورت نگرفته است،عمل به این وظیفه، همان در راس امور بودن مجلس است.
دبیر کل حزب آزادی افزود: قوای مجریه و قضائیه نیز باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا نمایندگان با نظارت دقیق و با شناسایی ساختار بوروکراسی و آسیب های موجود، برای حل و فصل آنها طرح و برنامه مورد نیاز برای تصویب قوانین را ارائه دهند.
محتشمی با بیان اینکه حدود 210 هزار زندانی در زندانهای کشور وجود دارند، اضافه کرد: برای کاهش شمار زندانیان می بایست قوانین قضایی مناسب وضع شود وبا مقررات زدایی در مجموعه قوانین و مجازات ها، از مجازات های جایگزین به جای زندان استفاده شود تا به گونه ای اثر بخش باشد که بتواند مشکلات تحمیل شده بر دستگاه قضایی را مرتفع کند.
وی در خصوص نظارت مجلس بر خود، نیز فت: نمایندگان باید صالح باشند تا مصلح شوند؛ بنابراین طبیعی است که نگاه نمایندگان نباید در جهت تقابل با جریان مخالف خویش باشد و در رسیدگی ها و اظهارنظرها باید بیشتر جنبه های ارشادی مد نظر قرار گرفته شوند.
دبیر کل حزب آزادی درباره اینکه نمایندگان باید از ایجاد هرگونه تشنج و کشمکش زبانی جلوگیری نمایند، اضافه کرد: استراتژی قرآنی موثرترین راه برای اظهارنظر نمایندگان است اگر چه نمایندگان باید آگاهانه، آزادانه و محترمانه اظهار نظر کنند ولی از هرگونه جدل و نزاع باید بپرهیزند.
سیام** 1053**1446
کد N1286158

وبگردی