آفتاب

مرکل خواستار تاسیس مناطق آزاد تجاری میان روسیه و اتحادیه اروپا شد

مرکل خواستار تاسیس مناطق آزاد تجاری میان روسیه و اتحادیه اروپا شد

صدراعظم آلمان خواستار تاسیس مناطق آزاد تجاری میان روسیه و اتحادیه اروپا شد.

به گزارش ایلنا به نقل اسپوتنیک، روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» نوشت که «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان این بیانه را در مجمع شاخه اتحادیه دموکراتیک مسیحی در ایالت فدرال «مکلنبورگ-وسترن پومرانیا» عنوان کرد.

مرکل تصریح کرد: «امیدوارم که روسیه به طور روزافزون روابط خود را با مناطق اقتصادی اروپایی گسترش داده و در نهایت موفق به ایجاد مناطق تجاری مشترک از لیسبون تا ولادیوشتوک شود.»

در همین حال وی با تاکید بر این که در حال حاضر روسیه به دلیل بحران اوکراین تحت تحریم‌های کشورهای غربی است، گفت که تحریم‌ها تنها در صورت اجرای کامل توافق‌نامه مینسک برداشته خواهد شد.

این مقام آلمانی همچنین تاکید کرد که بروکسل نمی‌تواند «‌اقدام‌های روسیه در اوکراین» ‌را نادیده گرفته و از اصول خود تخطی کند.

به گفته مرکل، آلمان و فرانسه در حال حاضر در شرق اوکراین به دنبال یک آتش‌بس حقیقی و انتخابات محلی خواهند بود. در صورتی که قوانین انتخابات تصویب شده و تاریخی در این زمینه معین شود، ممکن است شرایطی برای اعطای موقعیت ویژه به مناطق دونسک و لوهانسک فراهم شود. به علاوه اوکراین باید بتواند به مرزهای خود با روسیه دسترسی داشته باشد.

مرکل گفت:‌ «در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، می‌توانیم به سرعت تحریم ها را برداریم.»

تنش ها میان روسیه و غرب در پی بحران در اوکراین تشدید شد. از سال 2014 تا کنون آمریکا و بروکسل تحریم‌های گوناگونی را علیه شرکت‌های روس و اشخاص حقیقی وضع کرده‌اند. در پاسخ، روسیه نیز از ورود برخی اقلام مواد غذایی از برخی از کشورهای غربی ممانعت کرده است.

در ابتدا ایده یک جامعه اقتصادی واحد که از لیسبون تا ولادیوشتوک گسترده شود، توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در سال 2010 میلادی و هنگامی که وی نخست‌وزیر روسیه بود، مطرح شد.

پوتین در مقاله‌ای نوشته بود که در آینده ما حتی می‌توانیم یک منطقه آزاد یا حتی اشکال پیشرفته ادغام‌های اقتصادی داشته باشیم؛ نتایج چنین اقدام‌هایی یک بازار قاره‌ای واحد و متحد است که ظرفیت تریلیون‌ها دلار را دارد.

وی همچنین پیشنهاد همکاری‌های نزدیک‌تر میان روسیه و اروپا در حوزه‌های انرژی، صنایع کارخانه‌ای و بخش فناوری‌های پیشرفته را داد.

ایده های پوتین در زمینه مناطق آزاد تجاری در این قاره بعدها از سوی بسیاری از رهبران و سیاستمداران اروپایی مورد استقبال قرار گرفت.            

 

کد N1284916

وبگردی