آفتاب

غیربومی بودن 75 درصد رشته های صنایع دستی فعال در مازندران

غیربومی بودن 75 درصد رشته های صنایع دستی فعال در مازندران

ساری - ایرنا - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به فعال بودن 52 رشته صنایع دستی در استان گفت: تنها 16رشته بومی و سنتی مازندران و بقیه ، رشته های صنایع دستی دیگر نقاط کشور هستند .

رحیم موسوی ساروی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نمد مالی ، لاک تراشی ، کوب بافی ( نوعی بافت با حصیر ) ، رودوزی الحاقی و جاجیم بافی از رشته های صنایع دستی مختص استان مازندران هستند که هم اکنون استادکارانی در این رشته ها فعالیت می کنند .
وی با اظهار این که وضعیت صنایع دستی بومی و سنتی مازندران مطلوب و شایسته یست ، ادامه داد : استقبالی در جوانان برای فعالیت در این رشته های صنایع دستی وجود ندارد و مسن بودن استادان این رشته ها باعث شده تا امید برای بقای این هنرها کم شود .
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : هم اکنون چراغ برخی رشته های صنایع دستی بومی و سنتی استان از جمله لاک تراشی با فوت استادان این رشته ها ، در حال خاموشی است.
وی همچنین به وضعیت کوب بافی دیگر صنعت دستی بومی مازندران اشاره کرد و ادامه داد : فعالان این هنر با سن 70 سال را می توان تنها بازماندگان در این عرصه نام برد .
به گفته موسوی ساروی ، حفظ این هنرهای سنتی بومی به تلاش هایی برای انتقال آن ها به نسل جوان نیاز دارد تا از حالت نابودی خارج شود .
وی اظهارداشت : آشناکردن و آموزش نسل جوان با این رشته های صنایع دستی می تواند گامی موثر در این زمینه باشد .
معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین به برپایی نمایشگاه و بازارچه به عنوان بخش دیگری از اقدامات برای احیای صنایع دستی استان نام برد و ادامه داد : فروش و دستیابی به در آمد مناسب می تواند در گرایش افراد به این هنرها تاثیر داشته باشد .
وی به فعالیت های سال های اخیر برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی رشته های صنایع دستی استان اشاره کرد و ادامه داد : میراث فرهنگی دیگر معاونت این اداره کل در حال انجام این کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است .
معاونت فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با انجام تحقیقات و پژوهش از استادان رشته های صنایع دستی نسبت به ثبت و تدوین این تحقیقات اقدام می کند تا به صورت مجموعه مدون تحقیقاتی و سند نگهداری شود .
وی همچنین از تلاش برای ثبت معنوی رشته های صنایع دستی مازندران در فهرست ملی و بین المللی به عنوان دیگر اقدام در این راستا نام برد و ادامه داد : به همین منظور لاک تراشی ، رودوزی الحاقی ، نمد مالی و سفالگری مازندران مهر اصالت ملی و بین المللی دریافت کردند .
مهر اصالت بین المللی یونسکو ، گواهینامه ای است که از طرف دفاتر منطقه ای یونسکو به موضوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران برای حفظ٬ احیا و تداوم فعالیت حرفه ها و ارزش های بومی و سنتی اعطا می شود .
آثار کسانی که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می شوند و با اسم و امضای هنرمند در جهان شناخته می شود. براساس آمارهار رسمی بیش از 20 هزار نفردر مازندران در رشته های صنایع دستی فعالیت می کنند .
2096/1654
کد N1284744

وبگردی