آفتاب

برق خورشیدی در شیلی رایگان شد

برق خورشیدی در شیلی رایگان شد

همشهری آنلاین: فشارهای بازار گاه خصلت‌های عجیبی را در سیستم‌های اقتصادی ایجاد می‌کند، مانند آنچه در شیلی رخ داد، میزان تولید برق خورشیدی در این کشور به اندازه‌ای رسید که برق به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

براساس گزارش بلومبرگ، اگرچه ديدن چنين پيشرفتي در ميزان توليد انرژي تجديد‌پذير در يك كشور بسيار اميدوار‌كننده است،‌اما حجم بالاي برق توليد شده در شيلي براي شركت‌هايي كه به دنبال سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي خورشيدي هستند،‌ دردسرآفرين شده‌است.

ظرفيت انرژي خورشيدي در شبكه اصلي برق شيلي طي سه ساله گذشته بيش از چهار برابر افزايش داشته و به 770 مگاوات رسيده‌است. اكنون شيلي با چالش ارتقا زيرساختار اين شبكه مواجه‌است تا بتواند با اين حجم بالاي برق خورشيدي سازگار شود.

گزارش‌ها حاكي از آن هستند قيمت لحظه‌اي برق براي 113 روز (تا پايان ماه آوريل) در سال 2016 در اين كشور به صفر رسيده‌است،‌اين درحالي است كه كل روزهاي سال 2015 كه اين قيمت به صفر رسيد، 192 روز بوده‌است.

افزايش تقاضا و سرمايه‌گذاري در زمينه انرژي و در پي آن كند شدن رشد اقتصادي به آن معني است كه ميزان برق توليدي بيشتر از ميزان نياز است. درحال حاضر 29 نيروگاه خورشيدي در شيلي به شبكه برق متصل و 15 نيروگاه ديگر نيز در دست احداث هستند. با اين‌همه پايين‌بودن قيمت برق خورشيدي در اين كشور مي‌تواند از سرمايه‌گذاران سلب انگيزه كند زيرا از نظر آنها نيروگاه‌هاي خورشيدي سودزا نيستند.

يكي از راه‌حل‌هاي در دست اجرا استفاده از ظرفيت اضافي برق شيلي است،‌از اين رو قرار است خط انتقال 3000 كيلومتري احداث شود و براي اولين‌بار شبكه برق اصلي كشور شيلي به شبكه به شمال كشور متصل شود. اين به آن معني است كه در زمان اضافي بودن برق، مي‌توان آن را به مناطقي انتقال داد كه به آن نياز دارند، به اين شكل با افزايش دسترسي انسان‌ها به اين برق مازاد، ميزان تقاضا براي آن افزايش پيدا مي‌كند.

آمارها نشان مي‌دهند ميزان توليد انرژي تجديد‌پذير در شيلي بيشتر از مجموع توليد كل آمريكاي جنوبي است كه اين موفقيت به لطف وفور نور خورشيد،‌باد و آب در اين كشور حاصل شده‌است. يكي از اصلي‌ترين منابع برق خورشيدي در شيلي برج خورشيدي 200 متري  آتاكاما-1 است كه در قلب صحراي آتاكاما واقع‌ شده‌است. شيلي در كنار ارتقا زيرساختارهايش تصميم دارد برق مازاد خود را به كشورهاي همسايه صادر كند.

کد N1284712

وبگردی