آفتاب

کتاب مبانی پژوهش ترکیبی رونمایی شد

کتاب مبانی پژوهش ترکیبی رونمایی شد

تهران- ایرنا- کتاب 'مبانی پژوهش ترکیبی، تلفیق رویکردهای کمی و کیفی' امروز یکشنبه با حضور جمعی از مسئولان و مترجمان این کتاب در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، این کتاب را چالز تدلی و عباس تشکری تالیف و دکتر عادل آذر رییس مرکز آمار ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر سعید جهانیان عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ترجمه کرده اند.
این کتاب دارای دو بخش شامل روش های ترکیبی؛ موج سوم در روش شناسی و روش ها و استراتژی های پژوهش ترکیبی است.
روش های ترکیبی به مثابه سومین جامعه پژوهشی، مفاهیم پایه ای پژوهش ترکیبی، اندیشه های روش شناختی پیش از قرن بیستم، اندیشه روش شناختی در قرن بیستم و مباحث پارادایمی در پژوهش ترکیبی از فصل های بخش اول این کتاب است.
طرح پرسش در پژوهش ترکیبی، طرح های پژوهش ترکیبی، استراتژی نمونه گیری در پژوهش ترکیبی، ملاحظات پیش از جمع آوری داده ها، استراتژی های جمع آوری داده ها در پژوهش ترکیبی، تحلیل داده های ترکیبی و فرایند استنتاج در پژوهش ترکیبی نیز فصل های بخش دوم این کتاب هستند.
دکتر عادل آذر عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در مراسم رونمایی کتاب مبانی پژوهش ترکیبی گفت: این کتاب که دیدگاهی فراگیر به پژوهش ترکیبی دارد، در ابتدا به معرفی جنبه های تاریخی، فلسفی و دیگر مبانی روش شناسی ترکیبی پرداخته و سپس استراتژی ها و روش ها را تشریح کرده است.
وی با بیان اینکه این کتاب ساده و کاربردی نوشته شده است، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت این کتاب این است که پیش از ورود به جزئیات مرتبط با پژوهش ترکیبی ابتدا به تشریح مبانی هر یک از رویکردهای کمی و کیفی می پردازد.
آذر به ماموریت و رسالت جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی که نهادی برخاسته از انقلاب اسلامی است، به دنبال نهادینه کردن پژوهش و تحقیقات به خصوص تحقیقات میدانی است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: این افراد در بخش های بنیادی و کاریردی در تلاش هستند تا نتیجه فعالیت و تحقیقات برای کشور دستاوردی به همراه داشته باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بر لزوم ایجاد روش شناسی اسلامی تاکید کرد و گفت: شبکه معرفتی علمی در جهان باید از انحصار چند پارادایم موجود خارج شود.
دکتر سعید پورعلی اظهار کرد: این پارادایم ها محصول تمدن غرب است و آنها بر پیشینه علمی تکیه زده و بر اساس این پیشینه علمی توانسته اند متدولوژی ها را رقم بزنند.
وی افزود: پارادایم اسلامی با وجود همه سختی ها و دشواری ها باید با اتکا بر شبکه معرفتی علمی پای به عرصه وجود بگذارد که این اتفاق رویکرد مبارکی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به اقدامات حوزه علمیه در این زمینه اشاره کرد و افزود: بخش هایی از حوزه علمیه قم نیز به این موضوعات توجه ویژه کرده اند.
پورعلی اقدامات انجام شده در برخی کشورهای اسلامی همچون مالزی و اندونزی را یادآور شد و گفت: دانشگاه جامع مالزی بر اساس تعریف اسلامی شکل گرفته است.
عادل تقوی رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این کتاب در حوزه مباحث روش تحقیق و فعالیت های پژوهشی است، گفت: درصدد هستیم این کتاب را به نحو مطلوب به مخاطبان اصلی معرفی کنیم.
علمی ** 1201 **1834
کد N1284682

وبگردی