آفتاب

مقام رومانی: شاهد یک بحران انسانی جدی در سوریه هستیم

مقام رومانی: شاهد یک بحران انسانی جدی در سوریه هستیم

بلگراد-ایرنا- مدیر کل امور جهانی وزارت امور خارجه رومانی در نشستی با «محمد ایرانی» و «مصطفی زهرانی» مدیران کل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما شاهد یک بحران انسانی جدی در سوریه هستیم و باید فکری برای مردم سوریه کرد.

به گزارش ایرنا، «دانیل تاناسه» روز شنبه در این نشست ضمن ابراز نگرانی از گسترش بحران سوریه به کشورهای اطراف افزود: ما به یک پروسه سیاسی فکر می کنیم. مردم سوریه نیاز دارند که آینده خودشان را انتخاب کنند. باید مذاکرات وین و ژنو ادامه داشته و آتش بس همراه با ارسال کمک های انسانی تداوم یابد.
وی با اشاره به اینکه رومانی به مهاجرین سوریه در کشورهای اطراف کمک کرده است، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر نتایج مثبت در سوریه اجازه دهد تا مردم سوریه آینده خودشان را انتخاب کنند. البته نباید گروه ها و سازمان های تروریستی در آینده سوریه جایگاهی داشته باشند.
تاناسه در ارتباط با مسائل عراق تاکید کرد: رومانی از دولت «ایاد علاوی» حمایت می کند و ایشان باید پروژه اصلاحات را آغاز کند. ما آمادگی کمک به بازسازی عراق را داریم و می خواهیم از طریق آن دولت عراق را کمک کنیم. یکی از برنامه های ما مربوط به آموزش و پرورش است.
«مصطفی زهرانی» مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران نیز در این ملاقات دیدگاه های مختلف درخصوص مسائل منطقه به ویژه تحولات سوریه و لبنان را مورد بحث و برسی قرار دادند.
«محمد ایرانی» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این نشست با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه رومانی به جمهوری اسلامی ایران و تمایل دو کشور به گسترش روابط دو جانبه در زمینه های مختلف بر ضرورت گفت و گو و تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را با توجه به نزدیکی دو کشور به این منطقه تاکید کرد.
وی افزود: جوهره اساسی همه مشکلات منطقه حضور روبه رشد جریان تروریسم است و ما نگرانی های اروپا را از رشد این جریان درک می کنیم و برخورد با این پدیده در سایه همکاری های مشترک همه کشورهای منطقه امکان پذیر است.
ایرانی افزود: معتقدیم این پدیده صرفا از طریق نظامی از بین رفتنی نیست و بخشی از آن جریان فکری و عقیدتی است که باید از طریق فکری با آن برخورد شود و متأسفانه برخی از طرفهای منطقه ای از این جریان حمایت می کنند. آنها از تروریسم استفاده ابزاری می نمایند که نمونه بارز آن در سوریه است.
اروپام**436**1488شبس **
کد N1283553

وبگردی