آفتاب
مقام روس:

روسیه به فعالیت ناتو در لهستان و حوزه بالتیک پاسخ می دهد

روسیه به فعالیت ناتو در لهستان و حوزه بالتیک پاسخ می دهد

ارتش روسیه توانایی لازم برای خنثی نمودن خطرات ناشی از گسترش فعالیت ناتو را به دقت زیر نظر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، «الکساندر گروشکو» نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفتگو با رادیو کومرسانت اظهار داشت که گسترش حوزه فعالیت ناتو در مناطق همجوار دریای بالتیک واکنش نظامی و سیاسی روسیه را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه گفت که تصمیم برای استقرار گردانهای اضافی موقعیت منطقه را از نظر امنیتی دستخوش تغییرات کیفی خواهد کرد و این موقعیت پارامترهای جدیدی را مطرح می سازد که نه تنها واکنش سیاسی، بلکه تدابیر احتیاطی و نظامی مقتضی را طلب می کند.

نماینده روسیه در ناتو همچنین خاطرنشان کرد که ارتش روسیه توانایی لازم برای بی اثر نمودن مخاطرات ناشی از فعالیت رو به گسترش ناتو را با دقت زیرنظر خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که تمام سیاستمداران و نظامیان واقع بین و عملگرا بر سر احتمال اقدام متقابل اتفاق نظر دارند، گفت: «کاملاً بدیهی است که تدابیری اتخاذ شود و شرکای ما در شورای روسیه- ناتو نبایستی از این امر متعجب شوند».

این درحالیست که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پیشتر گفته بود که چهار گردان نظامی با پایگاه چرخشی در لهستان و سه جمهوری حوزه دریای بالتیک- استونی، لتونی، لیتوانی- مستقر خواهد شد.

گفتنی است که از سوم تا نوزدهم ماه ژوئن، ناتو رزمایش دریایی «بالتاپس ۱۶» را با شرکت پانزده کشور عضو این سازمان بهمراه کشورهای سوئد و فنلاند و با حضور ۶۱۰۰ نیروی نظامی برگزار خواهد کرد.

تقریباً بطور همزمان، رزمایش «سابر استرایک ۱۶» نیز در بیست و هفتم ماه مه در لتونی، لیتوانی و استونی و با حضور سیزده کشور آغاز شد و تا بیست و دوم ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

کد N1282984

وبگردی