آفتاب

ونزوئلا بیانیه سازمان کشورهای آمریکایی را یک پیروزی برای دولت قلمداد کرد/ ارائه طرح گفت و گو برای حل بحران

ونزوئلا بیانیه سازمان کشورهای آمریکایی را یک پیروزی برای دولت قلمداد کرد/ ارائه طرح گفت و گو برای حل بحران

مادرید - ایرنا - «دلسی رودریگز» وزیر خارجه ونزوئلا روز پنجشنبه بیانیه تصویب شده از سوی سازمان کشورهای آمریکایی را یک پیروزی برای دولت کاراکاس خواند و آن را اقدامی در دفاع از گفت و گو و دوری از هر گونه مداخله در امور ونزوئلایی ها برشمرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، رودریگز در پیامی در صفحه توییتر خود با اشاره به این مطلب افزود: این پیروزی در واقع به رسمیت شناختن دولت «مادورو» و سیستم دموکراتیک ترویج حقوق بشر است.
او افزود: تنها دولت راستگرای پاراگوئه خود را از اجماع در مسیر گفت و گویی کنار کشید که «اوناسور» اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی و «زاپاته رو» ، «فرناندز» و «توریخوس» رئیسان سابق دولت های اسپانیا، جمهوری دومینیکن و پاناما از آن حمایت کردند.
وزیر خارجه ونزوئلا در توییت خود از کشورهای منطقه که از 'دولت مشروع ونزوئلا، حاکمیت کامل و دموکراسی قانون اساسی‌ این کشور حمایت می‌ کنند'، قدردانی کرد.
رودریگز افزود: ونزوئلا با فراخوانی شورای دائمی برای صدور بیانیه در حمایت از گفت و گو، قانون اساسی‌ و صلح، این پیروزی را در سازمان کشورهای آمریکایی رقم زد.
شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکایی چهارشنبه شب به اجماع بیانیه ای آشتی جویانه را به ابتکار آرژانتین تصویب کرد که اولویت اصلی آن گفت و گو با دولت ونزوئلا است.
پس از 10 ساعت جلسه، 34 کشور عضو تصمیم گرفتند که با ارائه یک پیشنهاد به دولت کاراکاس و با هدف حفظ صلح و امنیت در ونزوئلا و احترام کامل به حاکمیت این کشور، راه های سامان دادن به اوضاع ونزوئلا را از طریق یک گفت و گوی فراگیر میان بازیگران سیاسی و اجتماعی سامان دهی کند.
«هنری راموس آیوپ» رئیس مجلس ملی‌ ونزوئلا و رهبر حزب مخالف دولت به نوبه خود از موضع آرژانتین در این جلسه ابراز تاسف و از «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهوری این کشور انتقاد کرد.
وی گفت: موضع آرژانتین در جلسه سازمان کشورهای آمریکایی تاسف بار است چرا که از سخنان ماکری در زمان تحلیف ریاست جمهوری، تصور دیگری داشتیم. حداقل «کریستینا فرناندز د کرچنر» رئیس جمهوری قبلی‌ آرژانتین دو رو نبود.
راموس آیوپ با بیان این که بحث در مورد بحران ونزوئلا در سازمان کشورهای آمریکایی یک شکست برای «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا است، توصیه کرد که متن بیانیه تصویب شده با دقت خوانده شود.
شبک**اروپام *5*491**1021**1917
کد N1281891

وبگردی