آفتاب
مدیرکل ستاد بازآفرینی شهری:

۳۳۰ هزار هکتار بافت تاریخی و سکونت گاه غیر رسمی بازآفرینی می شود

۳۳۰ هزار هکتار بافت تاریخی و سکونت گاه غیر رسمی بازآفرینی می شود

قزوین- مدیرکل دبیرخانه ستادملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: ۳۳۰ هزار هکتار بافت تاریخی، فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی بازآفرینی و احیاء می شود.

نریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازآفرینی و هویت بخشی بافتهای فرسوده و تاریخی اظهارداشت: سابقه تشکیل این ستاد به اوایل دهه ۸۰ باز می گردد و در آن زمان یک سند ملی تهیه شد و پنج شهر به صورت آزمایشی زیر نظر ستاد، برنامه های تدوین شده را اجرا کردند.

مدیرکل دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی افزود: بعد از گذشت یک دهه علاوه بر سکونت گاه های حاشیه شهرها، قرار شد برای مکان های دیگری از جمله بافت فرسوده شهری و برخی از پادگان های قدیمی موجود در محدوده شهری هم برنامه ریزی شود.

وی اظهارداشت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این ستاد تحقق توسعه پایدار شهری و عدالت اجتماعی است که امیدواریم با حضور فعال دستگاه‌های ذیربط برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در استانها تحقق یابد.

مصطفایی گفت: هر کدام از دستگاه‌های عضو ستاد ملی موظفند به تناسب شرح وظایف خود به موضوعات مرتبط این سکونت گاه‌ها توجه کنند و گزارش‌هایی از وضعیت موجود و عملکرد خود ارائه دهند.

مدیرکل دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: تقویت مناطقی که از نظر سرانه‌ امکانات و زیرساخت‌های خدمات شهری در سطح پایینی قرار دارند و به عنوان سکونت گاه‌های غیررسمی یاد می‌شوند در دستور کار قرار دارد لذا ستادهایی در سطح ملی ستادهایی شکل گرفته است.

وی افزود: در سند جدید، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، علاوه بر سکونت گاه‌های حاشیه‌ای و غیررسمی شهر، بافت‌ های فرسوده، تاریخی و ناکارآمد نیز به تصویب رسیده و جامعیت پیدا کرده که در این شرایط لازم است در سطوح استان‌ها و شهرستان‌ ها این سند اجرایی شود.

مصطفایی بیان کرد: مشکلات زیادی در سکونت گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده وجود دارد که شامل مشکلاتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و خدماتی است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

وی با تأکید بر اهمیت اجرای طرح‌های اقتصادی در این مناطق یادآورشد: باید همزمان با اجرای طرح ها بسترسازی برای سایر طرح‌های اقتصادی، آموزشی و بهداشتی توسط همه دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

مصطفایی اظهارداشت: از طریق دبیرخانه ستاد، سند محلات شهرستان تهیه و اطلاعات جامع و کامل در خصوص نقاط قوت و ضعف این محلات جمع آوری شده تا برای برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی به صورت بهتری انجام شود.

۳۳۰ هزارهکتار بافت فرسوده، تاریخی و سکونت گاه غیر رسمی  در کشور

مصطفایی در مورد وضعیت بافت تاریخی و فرسوده کشور تصریح کرد: ۴۹۵ شهر با بافت فرسوده به مساحت ۵۳ هزار هکتار، ۹۱ شهر با سکونت گاههای غیر رسمی به مساحت ۶۰ هزار هکتار و جمعیتی بالغ بر ۱۱ میلیون نفر و ۲۵ هکتار بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر شناسایی شده است با مساحتی بالغ بر۲۵ هزار هکتار و در مجموع ۳۳۰ هزار هکتار شناسایی شده که جمعیت ساکن در این سه منطقه حدود ۲۰ میلیون نفر است.

وی اضافه کرد: با کمک دستگاهها و مشارکت آنها و استفاده از اعتبارات ملی، استانی، دستگاهها و شهرداری ها و نیز مشارکت بخش خصوصی تلاش خواهیم کرد این مناطق احیا شود.

مصطفایی در خصوص میزان اعتبارات پیش بینی شده برای این مناطق گفت: تسهیلات اختصاص یافته برای کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان، مراکز استان ۴۰ میلیون تومان و شهرهای زیر۲۰۰ هزارنفر جمعیت حدود ۳۰ میلیون تومان است.

وی یادآورشد: با توافق بانک مسکن برای پرداخت یارانه هماهنگ شده تا بتوانیم حدود۱۰ تا ۱۱ درصد سود بانکی را به صورت یارانه پرداخت کنیم و بقیه را مردم پرداخت کنند.

ارتقاء کیفیت زندگی مهمترین هدف طرح بازآفرینی محلات

مصطفایی هدف از اجرای طرح بازآفرینی محلات را ارتقاء کیفیت زندگی دانست و گفت: با اجرای این طرح در بافت تاریخی دنبال ارتقاء هویت هستیم و در بافت های سکونت گاههای غیر رسمی دنیال این هستیم که خدمات را به سطح متوسط شهر برسانیم.

وی بیان کرد: در بافت های فرسوده هم با اجرای این طرح دنیال این هستیم که با جذب سرمایه گذاری و اجرای پروژه های محرک توسعه زمینه ارتقاء کیفیت زندگی محقق شود.

شناسایی ۲۷۰۰ محله برای اجرای طرح به صورت پایلوت

مدیرکل دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی یادآورشد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح قابل توجه است زیرا مشکلات شهری زیاد است اما در حال حاضر۲۷۰۰ محله برای نمونه شناسایی شده که در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این طرح در سه محور برنامه ریزی شده که در دو برنامه ۵ ساله ششم و هفتم عملیاتی می شود و در نظر داریم سالانه برای۲۷۰ محله برنامه ریزی کنیم تا این کار با همکاری شهرداری ها و استان اجرایی شود.

مصطفایی تصریح کرد: در اجرای این طرح تامین زیرساختها شامل احداث بوستان، درمانگاه، آموزش شهروندی، ارتقاء اقتصادی و آموزش مهارت های فنی و حرفه ای برای اشتغالزایی و کسب درآمد در اولویت است.

وی گفت: این طرح در بسیاری از مناطق به صورت پایلوت شروع شده و با کارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وارد کار می شویم تا مردم نتیجه آن را ببینند.

مصطفایی اظهارداشت:امسال اجرای پروژه های زیرساختی درقالب یک بسته عملیاتی می شود که برای نمونه ساخت مرکز بهداشت برای محله باغ نشاط، محله هادی آباد در قزوین عملیاتی می شود.

وی مهمترین موانع درمسیر اجرای این طرح مهم را باور نداشتن مردم در اهمیت اجرای طرح دانست و گفت:همکاری نکردن دستگاهها، در اولویت قرار نگرفتن طرحها از سوی دستگاهها و مشارکت محدود مردم از موانع کار است که باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برطرف شود.

 

کد N1281166

وبگردی