آفتاب

شبکه مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی در کشور راه اندازی می شود

شبکه مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی در کشور راه اندازی می شود

اردبیل - ایرنا- رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی از راه اندازی شبکه مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی خبر داد و گفت: فاز نخست این شبکه سوم تیرماه همزمان با سال روز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی افتتاح خواهد شد.

احمد کبیری چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع پرورش ماهیان ساوالان نیر و شرکت آرتا جوجه سبلان اردبیل به خبرنگار ایرنا افزود: این شبکه با هدف استفاده همه بهره برداران، شاغلین، کارشناسان، تامین کنندگان نهاده ها، دستگاهها و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش کشاورزی و دستیابی به آمار و اطلاعات شفاف برای برنامه ریزی صحیح در حوزه تولید راه اندازی می شود.
وی به ماده 22 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: ایجاد پایگاه اطلاعات دانش کشاورزی در این قانون مورد تاکید قرار گرفته است و سازمان براساس رسالت خود راه اندازی سامانه را در دست اقدام دارد.
کبیری موتور محرکه کشاورزی دانش بنیان را استفاده از سامانه های اطلاعاتی در حوزه IT و ICT دانست و افزود: سازمان با برخورداری از ظرفیت مناسب نیروی انسانی قادر است دانش و اطلاعات در این بخش را مدیریت و به توسعه تکنولوژی های روز کشاورزی در بین بهره برداران از طریق کارشناسان عضو سازمان کمک نماید.
رئیس سازما ن نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر اینکه وضعیت بهره وری آب در کشور نیازمند توجه جدی است، اظهارداشت: آب مورد نیاز 40 درصد تولیدات جهان از طریق آبیاری تامین می شود، چراکه در بخش‌های وسیعی از دنیا، هم حجم بارندگی بالاست و هم توزیع و پراکنش آن به گونه ای است که نیاز به آبیاری ندارد، بنابراین از طریق کشت دیم محصولات خوبی بدست می آورند.
کبیری ادامه داد: 92 درصد تولید در ایران وابسته به آبیاری بوده و این مساله نشان دهنده آن است که باید کار زیادی در این زمینه انجام دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از راه‌ها برای بهبود شاخص بهره وری، استفاده از سیستم های نوین آبیاری است، اظهارداشت: دولت طی دو تا سه سال اخیر در این زمینه سالانه رقم قابل توجهی هزینه کرده که 85 درصد آن نیز به شکل کمک بلاعوض است اما ارزیابی ها نشان نمی دهد که شاخص بهره وری متناسب با این حجم سنگین سرمایه گذاری رشد کرده باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشوربا اشاره به موضوع بحران آب در کشور گفت: در گزارش بانک مرکزی دو دلیل مهم بهره وری پایین آب در بخش کشاورزی؛ خرد بودن قطعات کشاورزی و همچنین سطح سواد پایین بهره برداران عنوان شده است.
وی اظهارداشت: از چهار میلیون بهره بردار کشور، حدود 1.4 میلیون نفر بی سواد هستند و حدود 1.4 میلیون نفر دیگر نیز تحصیلات ابتدایی و غیر رسمی دارند، بنابراین دولت باید به مساله آموزش کشاورزان توجه جدی کند تا شاخص بهره وری نیز افزایش پیدا کند.
کبیری ادامه داد: در همین راستا، امسال برای جلب توجه بهره برداران، مدیران و تصمیم گیران درحال پیگیری هستیم که المپیادی تحت عنوان المپیاد ملی بهره وری را در گرایش‌های مختلف کشاورزی از جمله بهره وری آب در حوزه های گوناگون برگزار کنیم و امیدوار هستیم المپیاد مذکور نیز تا اواخر شهریورماه سال‌ جاری برگزار شود.
6016/7116
کد N1280739

وبگردی