آفتاب
در سال 2015

سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر جهان دو برابر نیروگاه های فسیلی شده است

سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر جهان دو برابر نیروگاه های فسیلی شده است

تهران - ایرنا - گزارش 'وضعیت جهانی تجدیدپذیرها' نشان می دهد که سرمایه گذاری در انرژی های نوین در طول سال 2015 بیش از دو برابر سرمایه گذاری در نیروگاه های جدید زغالی و گازی بود.

به گزارش بی بی سی، مطالعات انجام شده حاکیست که در سال 2015 منابع جدید تولید انرژی خورشیدی، بادی و هیدرولیکی با سرعتی بیش از هر زمان دیگر به شبکه ها اضافه شد.
بنا بر گزارش 'وضعیت جهانی تجدیدپذیرها'، سرمایه گذاری در انرژی های نوین در طول 2015 بیش از دو برابر سرمایه گذاری در نیروگاه‌های جدید زغالی و گازی بود.
به علاوه برای اولین بار اقتصادهای در حال ظهور بیش از کشورهای ثروتمند روی انرژی ها و سوخت های نوین سرمایه گذاری کردند.
بیش از 8 میلیون نفر اکنون در جهان در صنایع انرژی های تجدیدپذیر کار می کنند.
این گزارش می گوید که میزان سرمایه گذاری جهانی در این صنایع برای چند سال در حال افزایش بود و در سال 2015 به نقطه اوج تازه ای رسید.
بر اساس این گزارش، در مجموع حدود 147 گیگاوات ظرفیت برق در سال 2015 افزوده شد که تقریبا معادل میزان تولید برق آفریقا از همه منابع است.
چین، آمریکا،‌ ژاپن، انگلیس و هند کشورهایی بودند که بیشترین سهم را از افزایش انرژی های سبز داشتند که به رغم افت قابل توجه بهای نفت اتفاق افتاد.
اما نویسندگان این گزارش اشاره می کنند که همزمان هزینه نصب انرژی های تجدیدپذیر کاهش یافته است.
«کریستین لینز» دبیر اجرایی 'آر.‌ای.ان 21' که یک نهاد بین المللی از کارشناسان انرژی، نمایندگان دولت ها و گروه های غیردولتی است و تهیه کننده این گزارش، گفته است:‌ 'این واقعیت که 147 گیگاوات برق، عمدتا از باد و خورشید تولید شده نشانه روشنی است که این فناوری‌ها از نظر هزینه با سوخت های فسیلی رقابت دارند.
'این فناوری ها برای بسیاری از کشورها، و شرکت های برق و سرمایه‌گذاران بیشتر و بیشتری در اولویت هستند که خیلی نشانه مثبتی است.'
بی بی سی افزود: سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر در سال 2015 به 286 میلیارد دلار رسید.
بیش از یک سوم این میزان به چین اختصاص داشت و برای اولین بار کشورهای درحال توسعه بیش از کشورهای ثروتمند صرف این انرژی ها کردند.
موریتانی، هندوراس، اوروگوئه و جامائیکا بیشترین سرمایه گذاری را نسبت به تولید ناخالص ملی داشتند.
کریستین لینز گفت:‌ 'این به روشنی نشان می دهد که هزینه‌ها آنقدر کاهش پیدا کرده که اقتصادهای درحال ظهور اکنون واقعا بر تجدیدپذیرها تمرکز دارند.'
'این اقتصادها شاهد بیشترین افزایش تقاضا در زمینه انرژی هستند، و این که شاهد این نقطه عطف بودیم واقعا نشان دهنده به صرفه بودن این فناوری هاست و این تحولی فوق العاده است.'
علیرغم افت قابل توجه سرمایه گذاری اروپا در انرژی های نوین - 21 درصد کمتر - انرژی های سبز اکنون بزرگترین منبع تولید برق در اروپا هستند یعنی 44 درصد کل ظرفیت تولید برق سال 2015 اتحادیه اروپا از آنها می آمد.
در آمریکا هم حدود 154 شرکت با 11 میلیون کارمند 100 درصد به انرژی های تجدیدپذیر متعهد هستند.
البته براساس این گزارش بخش هایی مثل حمل و نقل، گرمازایی و خنک‌کنندگی هنوز در برابر انرژی های نوین مقاومت نشان می دهند. قیمت پایین نفت به کمبود پیشرفت در جهت استفاده از فناوری های سبز در این بخش ها دامن زده است.
کریستین لینز به بی بی سی گفت که به رغم این ضعف ها جهت حرکت آینده روشن است.
او می گوید:‌ 'بهترین روزها هنوز در پیش است.'
اروپام**9054**1517
کد N1279745

وبگردی