آفتاب

معاون سازمان توسعه و تجارت: ضعف صادرات محصولات ایرانی، بازاریابی است

معاون سازمان توسعه و تجارت: ضعف صادرات محصولات ایرانی، بازاریابی است

تهران- ایرنا- معاون سازمان توسعه و تجارت گفت: طبق بررسی ها ضعف صادرات محصولات ایرانی، بازاریابی است و در بازارهای سنتی همسایه کشور ما، بازاریابی کالای ایرانی به دست بازرگانان خارجی انجام می شود.

«محمدرضا مودودی» امروز (سه شنبه) در حاشیه دهمین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی در جمع خبرنگاران افزود: به دلیل احساس بی نیازی تاکنون نتوانسته ایم مطالعات بازار را به صورت کامل انجام بدهیم و به نظر می رسد بخش خصوصی باید حضور جدی و پایداری را در کشورهای هدف داشته باشد.
به گفته وی، شرکت هایی که می خواهند بازار خود را در کشورهای ثالث به شکل پایدار حفظ کنند، به بزرگانان خارجی خریدار محصولات ایرانی، وابسته می شوند.
معاون سازمان توسعه و تجارت گفت: بازاریابی یکی از وظایف اصلی بخش خصوصی است و باید مطالعات درستی را در سطح بین المللی برای محصولاتی که تولید می کند، داشته باشد.
وی افزود: بخش خصوصی باید برای حفظ سهم خود در بازار خارجی به طور همیشگی ذائقه مشتری، رقبا و بسته بندی کالا را به زور روزانه رصد کند.

** صنایع غذایی و کشاورزی در صدر جدول صادرات
معاون سازمان توسعه و تجارت درباره سهم صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: هم اکنون محصولات پتروشیمی و صنایع پلاستیک ایران در صادرات از مزیت خوبی برخوردار است اما صنایع غذایی و کشاورزی ما در صدر جدول صادرات غیرنفتی قرار دارد. پس از آن می توان به صادرات ماشین آلات، دارو و محصولات بهداشتی اشاره کرد.
مودودی درباره کیفیت و استاندارد کالاهای ایرانی گفت: استانداردهای ما بر اساس بازارهای هدف تعیین می شود.
به گفته وی، در ایران دو نوع تولید دنبال می شود: گروهی از تولیدات کیفی، مطابق با استانداردهای بین المللی است اما بخشی از تولیدات با کیفیت کمتر، مربوط به بازارهای همسایه است.
وی ادامه داد: عراق و افغانستان بخش زیادی از بازار ما را تشکیل می دهند و به اندازه کشورهای اروپایی استانداردهای سختگیرانه ندارند. بنابراین بر پایه تقاضای بازار این کشورها برخی محصولات با کیفیت پایین تر تولید می شود؛ زیرا متقاضیان این بازارها، به دنبال کیفیت و قیمت پایین تر کالا هستند.
وی افزود: کشور ما ظرفیت افزایش تولید کیفی را دارد و اگر بازاریابی را به طور جدی دنبال کنیم می توانیم مدیریت خوبی در صادرات محصولات داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، دهمین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی امروز در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته به نام «نمایشگاه ایران آگروفود 2016» برگزار شد.
این نمایشگاه دهم خردادماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا سیزدهم خردادماه از ساعت 10 تا 18 پذیرای علاقه مندان است.
اقتصام**9186**1961
کد N1278702

وبگردی