آفتاب

فرهادی: میزان استقبال تماشاگران از فیلم‌هایم برایم اهمیت دارد+فیلم

فرهادی: میزان استقبال تماشاگران از فیلم‌هایم برایم اهمیت دارد+فیلم

کار گردان فیلم سینمای فروشنده معتقد است؛ همیشه دنبال راهی بوده که فیلمی بسازد تا بینندگان عادی و حرفه‌ای سینما باهم از آن لذت ببرند.

اصغر فرهادی در پاسخ به این سؤال  خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر اینکه تا قبل از "درباره الی" در ایران سینمای هنری یک مسیر را می‌رفت و سینمای عامه‌پسند مسیری دیگری را می‌رفت اما بعداز  نمایش فیلم درباره الی و موفقیت‌هایی که این فیلم و بقیه فیلم‌های شما کسب کردند و جوایزی همچون اسکار و کن دریافت کردند؛ ما شاهد هستیم مردم عادی  هم به فیلم‌های شما اقبال نشان دادند، به نظر شما این اقبال مردمی از یکی شدن سینمای هنری و گیشه‌ای در فیلم‌های شما می‌آید یا به این دلیل است که جوایز خوبی کسب کرده‌ است و همه ما می‌خواهیم خودمان را در این جایزه و بزم جهانی شریک بدانیم؟ گفت: یکی از مسائلی که من بعد از فیلم اولم یعنی رقص در غبار به‌صورت جدی به آن فکر کردم و توانستم در شهر زیبا بیشتر روی آن متمرکز شوم؛ این بود که فیلمی بسازم که هم مردمی که به‌صورت حرفه‌ای پیگیر سینما نیستند؛ به آن نگاه کنند و هم کسانی که تخصصی به سینما نگاه می‌کنند؛ آن را دوست داشته باشند.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌آمد که این کار شدنی نیست اما راهی که من پیدا کردم این بود که قبلاً تجربه کرده بودم و کار در رادیو و تلویزیون این کمک را به من کرد که چگونه می‌شود با مردمی به این گستردگی رابطه برقرار کرد؟ در سریال‌های که کار کردم مانند "داستان یک شهر" که به "در شهر" معروف شد، متوجه شدم که کلید این ماجرا قصه گفتن است زیرا همه دنیا از قصه گفتن لذت می‌برند.

کارگردان فیلم فروشنده ادامه داد: قصه چیزی است که وقتی تماشاگر تماشا می‌کند؛ مدام می‌خواهد بداند لحظه بعد چه اتفاقی می‌افتد و این کنجکاوی وجود دارد و این حس مشترک بین همه اعم از منتقدان و مردم عادی و متخصصان سینما یکی است.

فرهادی ادامه داد: این تجربه به من کمک کرد که از زمان ساخت فیلم "چهارشنبه سوری" این دو مسئله را کنار هم داشته باشم و برای من مهم است که فیلمم تماشاگران زیادی داشته باشد اگر چه در سال‌های اخیر بیشتر درباره جوایز فیلم‌های من صحبت شده است اما موفقیت این سمت و داخل کشور برای من بزرگتر و مهمتر بود.

کارگردان فیلم "جدایی نادر از سیمین" افزود: چهارشنبه سوری و درباره الی در زمان اکران خود جز فیلم‌های پرفروش سال بودند و حتی "گذشته" هم فروش خوبی در تهران داشت و بیرون از ایران هم به همین اندازه موفق بود و در فرانسه فیلم "گذشته" و "جدایی نادر از سیمین" هرکدام یک میلیون نفر بیننده داشت.

فرهادی ادامه داد: اینکه این دومسئله (رضایت مخاطبان عادی و منتقدان و متخصصان سینما) کنار هم باشد برای من خیلی مهم است و امیدوارم روزی نرسد که مجبور باشم یکی از این دو مسئله را کنار بگذارم.

وی ادامه داد: البته راهی که من پیدا کردم قصه گفتن است و البته این تنها راه نیست بلکه پیش از انقلاب هم این راه وجود داشته است مثلاً نصرت کریمی فیلم‌هایی می‌ساخت که هم مردم عادی آنها را می‌دیدند و دوست داشتند و هم کسانی که سینما را به‌صورت جدی دنبال می‌کردند و درباره سینما حرف می‌زدند و این راهی نیست که از من فقط شروع شده باشد.

حجم ویدئو: 40.20M| زمان ویدئو: 00:05:28
دانلود فایل ویدئویی
کد N1278484

وبگردی