آفتاب
حاشیه های سومین روز مجلس دهم/

از نگرانی لاریجانی برای مطهری تا دست تکان دادن کواکبیان برای لاریجانی

از نگرانی لاریجانی برای مطهری تا دست تکان دادن کواکبیان برای لاریجانی

تهران-ایرنا- سومین جلسه علنی مجلس دهم امروز با حاشیه های جالبی همراه بود از جمله نگرانی لاریجانی برای حال علی مطهری و دست تکان دادن مصطفی کواکبیان برای رئیس مجلس دهم و اعلام انصراف وی از نامزدی ریاست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سومین جلسه علنی مجلس دهم امروز (سه شنبه) به ریاست علی لاریجانی و با حضور هیات رئیسه موقت مجلس شورای اسلامی در ساعت 8:15 دقیقه با 247 منتخب آغاز شد.
مهم ترین دستور امروز مجلس بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دهم و انتخاب هیات رییسه دائم مجلس بود.

**اعتبارنامه های تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به تصویب رسید در حالی که تصویب کامل اعتبارنامه و اعتراض نکردن به اعتبارنامه ها موضوعی بی سابقه در میان مجالس ادوار گذشته بود.

**حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ذوالقدر نماینده میناب که در این دوره دخترش نیز همراه وی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس دهم حضور دارد به عنوان سخنگوی یکی از شعب پشت تریبون مجلس قرار گرفت.
وی هنگام قرائت اسامی نمایندگان مجلس اکثر اسامی را جا می انداخت یا اشتباه می خواند که باعث شد لاریجانی با لبخندی خطاب به وی بگوید سن شما اقتضا می کند که از این اشتباه ها کنید.

**امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس امروز نیز همانند دو جلسه گذشته بارها در جایگاه هیات رییسه مجلس حضور یافت و موضوعاتی را به هیات رئیسه موقت اعلام کرد.

**مصطفی کواکبیان نماینده تهران نخستین فردی بود که امروز خواهان بیان تذکر شد، وی به نحوه اعلام قرائت اسامی اعتبارنامه های منتخبان توسط سخنگوی شعب اعتراض کرد و گفت باید به صورت تک تک اسامی افراد قرائت شود تا ما هم آنان را بشناسیم ولی این که یک دفعه نام 15 نفر قرائت شود، نادرست است.

**گفت وگوی نمایندگان قبل از آغاز رای گیری و انتخاب اعضای هیات رئیسه دائم در قسمت های مختلف مجلس به حدی زیاد بود که لاریجانی از افرادی که اعتبارنامه هایشان تصویب می شد، می خواست بایستند چراکه تشخیص این افراد با دیگر افراد مشخص نبود.

**زمانی که سکینه الماسی نماینده مردم دیر و کنگان برای قرائت اسامی اعتبارنامه منتخبان شعبه 11 پشت تریبون مجلس قرار گرفت، علی لاریجانی با لبخندی خطاب به وی گفت: رسانه ها ظلمی به خانم الماسی کردند. من در زمانی که شما شعر زیبا را می خواندید خسته بودم و چشم خود را مالش می دادم.
وی با یادآوری این که رسانه ها در این راستا شیطنت کردند، خطاب به سکینه الماسی گفت: رسانه ها شیطنت کردند، شما باید از این به بعد پوست کلفت باشید رسانه ها از این شیطنت ها زیاد می کنند.
سپس سکینه الماسی نماینده دیر و کنگان در ابتدای قرائت اعتبارنامه منتخبان شعبه 11 گفت: «اهل دل چون نامه انشاء می کنند، ابتدا با نام زهرا می کنند».
الماسی نماینده مردم دیر و کنگان در روز دوم مجلس دهم هنگام قرائت گزارش شعبه 11 سخنانش را با قرائت بیت اول شعر «به نام خداوند رنگین کمان آغاز کرد».

**قبل از آغاز رای گیری ها علی مطهری و محمد علی وکیلی برگه هایی را در بین نمایندگان پخش می کردند که سوژه جالبی برای عکاسان شده بود.

**هنگامی که نام علی لاریجانی به عنوان نامزد ریاست مجلس دهم از پشت تریبون مجلس قرائت شد برخی از نمایندگان فریاد می زدند «لاریجانی، لاریجانی». پس از لحظاتی کواکبیان نماینده تهران اعلام کرد که می خواهد نامزد ریاست مجلس شود، اما با گذشت دقایقی گفت که از نامزدی ریاست انصراف داده است.
اما هیات رئیسه موقت اظهارداشت که به دلیل این که رای گیری در حال انجام است انصراف امکان پذیر نیست.

**قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست مجلس، مصطفی کواکبیان با لبخند برای لاریجانی دست تکان می داد که لاریجانی بالبخند خطاب به نمایندگان گفت:آقای کواکبیان از انتهای مجلس بای - بای می کنند.
کواکبیان قصد داشت با این کار به لاریجانی اعلام کند که انصراف داده است و نامزد نیست.

**پس از قرائت آرای نامزدهای نواب رئیس مجلس توسط علی لاریجانی نمایندگان عضو فراکسیون امید به مسعود پزشکیان و علی مطهری تبریک گفتند و ابراز خوشحالی کردند.
پس از آن نمایندگان عضو فراکسیون امید، علی مطهری را که قصد تبریک گفتن به پزشکیان داشت، همراهی کردند.
سپس پزشکیان و مطهری در مقابل خبرنگاران و عکاسان قرار گرفتند و برای آنها دست تکان دادند و خرسندی خود را از راهیابی به هیات رئیسه مجلس دهم نشان دادند.
در این هنگام علی لاریجانی رئیس مجلس به نمایندگانی که مطهری را همراهی می کردند، گفت: از وی کمی فاصله بگیرید به وی زیاد فشار نیاورید.
رئیس مجلس همچنین از مطهری خواست که در صندلی خود بنشیند و گفت: من نگران حال شما هستم ؛ جواب همشیره تان را نمی دانم چه بدهیم.
نمایندگان عضو فراکسیون امید به عکاسان علامت پیروزی را نشان می دادند.

**زمانی که علی مطهری انتخاب شد و در واقع به جای محمد دهقانی قرار گرفت و نایب رییس مجلس شد دهقانی در کنار حمیدرضا حاجی بابایی نشسته بود و با جواد کریمی قدوسی صحبت می کرد.

**انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که هیات رئیسه مجلس رنگ و بوی امید گرفت و پنج کرسی به اعضای فراکسیون امید رسید.

**علی لاریجانی در ساعت 11:40 دقیقه زنگ پایان سومین جلسه علنی مجلس دهم را به صدا درآورد و اعلام کرد جلسه علنی بعدی مجلس روز یکشنبه - 16 خرداد ماه - برگزار می شود.
این در حالی است که بنا بود مجلس فردا (چهارشنبه) و عصر امروز جلسه علنی داشته باشد ولی به دلیل تصویب تمامی اعتبارنامه ها و انتخاب هیات رئیسه دائم مجلس این جلسات لغو شد.
سیام**9121 ** 1336
کد N1278158

وبگردی