آفتاب

برگزاری دعای کمیل بهانه عربستان برای محروم کردن حجاج ایرانی از فریضه حج

برگزاری دعای کمیل بهانه عربستان برای محروم کردن حجاج ایرانی از فریضه حج

تهران- ایرنا- مقامات عربستانی حجاج ایرانی را به بهانه برگزاری دعای کمیل که به زعم روزنامه عربستانی عکاظ ،تحریک کننده ،سیاسی ونه عبادی است محروم کرد.

به گزارش شبکه خبری المسیره ،روزنامه عربستانی عکاظ مدعی شد دعای کمیل مخصوص ایرانی هاست وماهیت اسلامی نداشته منتسب به امام علی (ع) نیست.
روزنامه عکاظ چاپ عربستان همچنین ادعا کرد مهمترین عامل امضا نکردن قرار داد حج توسط سازمان حج ایران اصرار این کشور به برگزاری مراسم ویژه ایرانی ها از جمله دعای کمیل است که خطری برای عموم مسلمانان در حج به حساب می آید .
عکاظ ادعا کرد هدف از اجرای مراسم ایرانی جمع آوری نیرو ،تحریک وآسیب رساندن به سلامت حجاج است وفرستاده ایران بر احیای مراسم ویژه ایرانی ها مهمترین آن دعای کمیل (دعای منسوب به کمیل بن زیاد النخعی) که منتسب به امام علی بن ابیطالب(ع) نیست اصرار داشت.
محرومیت ایران از حج امسال در راستای سیاسی کردن حج ،توسط مقامات عربستانی است در حالی است که حجاج یمنی ، سوری، عراقی نیز به دلایل سیاسی سال گذشته از حج محروم شدند و هزاران حاجی در فاجعه منا سال گذشته جان خود را از دست دادند.
تقریباً کسی شکی ندارد که انگیزه سیاسی تنها علت کارشکنی های سعودی ها در مسیر حضور ایران در مراسم حج تمتع بود، وگرنه خواسته های ایران از سعودی ها کاملاً اولیه و مبتنی بر فقه شیعه و سنی بود.
این که برای تأمین امنیت زائران ایرانی تضمینی داده شود تا اتفاقی شبیه فاجعه منا نیفتد، امری کاملاً بدیهی است و نخواستنش توسط دیگر کشورهای اسلامی عجیب است نه مطالبه اش توسط ایران.
همان طور که برنگشتن بیش از 4000 پیکر زائران دیگر کشورها عجیب بود. همچنین این که نحوه برگزاری حج تمتع نباید عزت ما را خدشه دار کند، خواسته ای کاملاً به حق است؛ اتفاقاتی مانند حادثه فرودگاه جده، صدور ویزا در کشور ثالث و انگشت نگاری (که در خصوص هیئت مذاکره کننده ایرانی هم اتفاق افتاد) برای ایران قابل قبول نیست.البته که ریشه ممانعت سعودی ها را باید در پارادایم کلی حاکمان جدید این کشور در قبال ایران ببینیم؛ 'سیاست ایران هراسی به دلیل شکست های متعدد و ترس از نفوذ بیش از پیش ایران در منطقه'.
خاورم** 1453**1566
کد N1276371

وبگردی