آفتاب

تاکید صالحی امیری بر گسترش روابط فرهنگی با ترکیه

تاکید صالحی امیری بر گسترش روابط فرهنگی با ترکیه

تهران - ایرنا - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر گسترش روابط فرهنگی میان ایران و ترکیه گفت: ترکیه کشوری تاریخی با هویتی تمدنی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دریا اورس رئیس سازمان عالی فرهنگ، تاریخ و زبان آتاترک، رفیق توران، رئیس بنیاد تاریخ ترک و تعدادی از مسئولان فرهنگی ترکیه از سازمان اسناد و کتابخانه ملی بازدید کردند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز دوشنبه در این دیدار بر گسترش روابط با ترکیه تاکید کرد و گفت: ترکیه دارای تاریخ و هویت تمدنی است و به جز این کشور و ایران کشور دیگری در منطقه به اندازه ما تاریخ ندارد.
سید رضا صالحی امیری افزود: می توان از طریق روابط فرهنگی میان دو کشور روابط سیاسی را گسترش داد هر چند باور داریم این روابط عمیق است.
وی با بیان این که ارتباطات فرهنگی می تواند زمینه ساز روابط سیاسی شود ادامه داد: دشمنان ترک ها و ایرانی ها مایل نیستند روابط میان این دو کشور عمیق شود، هر چند لیاقت این دو کشور برای مدیریت بر منطقه از همه بیشتر است.
مشاور رئیس جمهوری، رژیم اسرائیل را دشمن درجه یک روابط ایران و ترکیه دانست و تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم روی مشترکات خود سرمایه گذاری ارزشمند داشته باشیم خسارت نخواهیم دید. با توسعه روابط فرهنگی خواهیم توانست اشتراکات دو ملت را افزایش دهیم، اگر گاهی مواقع بین دولت ها نیز مشکلی پیش می آید آن را با کار فرهنگی عمیق می توان برطرف کرد.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین قرابت فرهنگی را در حوزه های منطقه ای با ترک ها داریم، جامعه ایران شیعی است، ترک ها نیز به اهل بیت (ع) علاقه مند هستند، از این رو این وجه اشتراک فرهنگی بسیار ارزشمند است.
به گفته مشاور رئیس جمهوری، ریشه های اعتقادی و عرفانی در ترکیه با ریشه و باورهای ایرانی ها اشتراکات فراوانی دارد و اندیشه امام خمینی (ره) نیز نشات گرفته از عرفان محی الدین ابن عربی است.
صالحی امیری توضیح داد: اخیرا دو جلد کتاب نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی رونمایی شد که شرحی بر زندگی محی الدین ابن عربی است و قرار است به زبان ترکی ترجمه شود، از این رو این کتاب دستمایه خوبی برای گسترش روابط فرهنگی میان دو ملت است.
ادامه دارد...
فراهنگ**1880**9132**1027
کد N1276128

وبگردی