آفتاب

وزیردارائی افغانستان و سفیر ایران توافق نامه چابهار را برای رشد تجارت کشورهای منطقه مهم دانستند

وزیردارائی افغانستان و سفیر ایران توافق نامه چابهار را برای رشد تجارت کشورهای منطقه مهم دانستند

کابل - ایرنا - «اکلیل حکیمی» وزیر دارائی افغانستان و«محمد رضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران درافغانستان، امضای توافق نامه چابهار را علاوه بر تهران،، دهلی نو و کابل، برای رشد و تقویت تجارت کشورهای منطقه مهم دانستند.

به گزارش ایرنا، طرفین در دیدار روزیکشنبه که درمحل دفتر وزیر دارائی افغانستان صورت گرفت، همچنین درباره سفر «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان به تهران و ساخت خط آهن در نواحی مرزی دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.
توافق نامه چابهار برای ایجاد دالان بین المللی حمل ونقل روزدوشنبه سوم خرداد 95 با حضور«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در تهران به امضای مقام های سه کشور رسید.
رئیس جمهوری افغانستان پس ازامضای این سند گفت که جهان درسال های آینده درحدود ۶۰ تریلیون دلاردرطرح های زیربنائی سرمایه گذاری می کند که قسمت اعظم این سرمایه گذاری ها در قاره آسیا صورت خواهد گرفت.
بندر چابهار نقش حیاتی در توسعه تجارت و رونق اقتصادی افغانستان دارد. این بندر کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آب‌های بین‌المللی و حمل‌ونقل آبی است که با استفاده از این بندر می‌تواند تولیدات داخلی را با کمترین هزینه به بازارهای جهانی صادر و کالاهای مورد نیاز کشور را از خارج وارد کند.
برخی رسانه های افغانستان از بندر چابهار به عنوان بندری یاد کرده اند که علاوه بر نقش حیاتی اقتصادی، دارای نقش سیاسی است و می تواند با وصل‌کردن آسیای مرکزی به آب‌های گرم، امنیت و ثبات سیاسی را برای افغانستان به دنبال داشته باشد.
وزیر دارائی افغانستان و سفیر ایران در این کشور اظهار امیدواری کردند که پنجمین نشست مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برای نهائی کردن سند جامع راهبردی همکاری های دوجانبه بزودی در تهران برگزار شود.
اساق**1610*1590
کد N1274570

وبگردی