آفتاب
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران:

مهمترین تاثیر برجام فروریختن ترس خارجی ها از حضور در ایران است

مهمترین تاثیر برجام فروریختن ترس خارجی ها از حضور در ایران است

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: مهمترین تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، فروریختن ترس خارجی ها از حضور و سرمایه گذاری در ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا سبزعلی پور عصر امروز (یکشنبه) در نشست معرفی فرصت های همکاری و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی و آلمانی در محل هتل اسپیناس تهران افزود: برجام اصطلاحی شیرین و خوشایند در ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور پس از مدت زمان طولانی و خسته کننده جنگ اقتصادی بین ایران و غرب بود.
به گفته این مقام مسئول، برجام سرآغازی برای ملحق شدن ایران به اقتصاد جهانی شده است.
سبزعلی پور افزود: اجرایی شدن برجام تاثیر روانی بسیار خوبی در جامعه ایران و خارج از ایران به وجود آورد، به طوری که ترسی که خارجی ها در 12 سال گذشته از مراوده با ایرانی ها داشتند اندک اندک فرو ریخت.
وی در ادامه با اشاره به پیامدهای برجام یادآور شد: تبلیغات مثبت انجام شده درباره برجام توسط دولتمردان، سطح توقع مردم را از آن بالا برد به طوری که اجرای برجام را راهکار حل همه مشکلات می پنداشتند.
رییس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: اجرا نشدن صحیح برجام می تواند سبب نارضایتی عمومی شده و کم کم به سلب اعتماد مردم از دولتمردان بینجامد.
به گفته این مقام مسئول، برجام قرار نیست در ایران مدینه فاضله بسازد، بلکه امکانات و فضای خوبی برای اقتصاد کشور فراهم می کند تا با همراهی مدیران شایسته در فضای ایجاد شده مشکلات اقتصادی را هر چه بیشتر کاهش دهد.
وی در ادامه مهمترین چالش برجام را مشکلات و موانعی دانست که برای مراوده بانک ها و شرکت های آمریکایی با ایران ایجاد شده و همین مساله منجر به افزایش ترس شرکت ها و بانک های اروپایی برای ارتباط با ایران شد.
سبزعلی پور اضافه کرد: مشکلات اقتصادی بازمانده از دولت قبل موجب شد اقتصاد ایران راکد و زیر صفر باقی بماند اما پس از برجام، درخت اقتصاد ایران سرسبز شده و به میوه دهی و باردهی نزدیک شده است اما آمریکا دوست دارد میوه نوبرانه این درخت را خودش بچیند و سایر کشورها از آن بی بهره باشند.
این مقام مسئول تاکید کرد: اروپایی ها با دانستن این مساله نباید هیچگاه پا پس بکشند.
وی گفت: امروز کاسبان تحریم که در آن زمان به منافع زیادی دست یافتند نمی خواهند منافع خود را از دست بدهند و به دنبال ماهی گیری از آب گل آلود هستند.
وی یادآورشد: موازنه تجاری ایران و آلمان در سال 2004 و پیش از تحریم ها افزون بر 3.5 میلیارد یورو بود و دو کشور در زمینه سرمایه گذاری و بیمه روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند.
سبزعلی پور خاطرنشان کرد: امروز ایران و آلمان به گسترش همکاری ها با یکدیگر تمایل دارند و پیش بینی می شود با اجرایی شدن کامل برجام، وضعیت تجاری دو کشور بهبود یابد.
وی ابراز امیدواری کرد، سقف پوشش بیمه هرمس که در سال های گذشته در ایران 5.5 میلیارد دلار بود با اجرایی شدن برجام حداقل تا هفت میلیارد دلار افزایش یابد.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: انتظار می رود شرکت های آلمانی در کنار سرمایه گذاری، به انتقال مدیریت و فناوری در ایران نیز بپردازند.
کد N1274389

وبگردی