آفتاب

نهادینه سازی فرهنگ زمینه ساز توسعه و پیشرفت / نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

نهادینه سازی فرهنگ زمینه ساز توسعه و پیشرفت / نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- فرهنگ، مقوله ای مهم در توسعه و پیشرفت؛ رکوردزنی بزرگ و گردش مالی خیره کننده در فروش آثار هنری و امتحانات نهایی و دغدغه های دانش آموزان از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های روز یکشنبه نهم خرداد 1395 به آنها پرداخته اند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به مقوله فرهنگ پرداخت و در یادداشت هایی این موضوع مهم را از زاویه های مختلف مورد کنکاش قرار داد. فروش بی سابقه آثار هنری مساله دیگری که روزنامه ها آن را مورد توجه قرار دادند و امتحانات نهایی در مقطع سوم متوسطه از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح یکشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار داده است.

** فرهنگ؛ مقوله ای مهم در توسعه و پیشرفت
فرهنگ از مقوله های مهم در جوامع محسوب می شود و اهمیت دادن به حفظ آن در زمینه های مختلفی چون مصرف گرایی و حفظ بافت های تاریخی خلاصه می شود و رشد فرهنگی نیز یکی از عوامل مهم در توسعه و پیشرفت جامعه به شمار می رود و تاکید ویژه آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری بر گسترش فرهنگ اسلامی سبب شد تا برخی از روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت های خود به آن بپردازند.
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با انتشار عنوان «قاضی فرهنگ بر حق بودن» نوشت: نمایندگان مجلس دهم باید فرهنگ و هنر این سرزمین را به درستی بشناسند، کتاب بخوانند، فیلم ببینند، تاریخ هنر و ایران را بدانند، از فلسفه و هنر سررشته پیدا کنند تا خودشان به اندازه هنرمندان و متولیان فرهنگ و هنر، به شناخت و درک واقعی از این حوزه برسند.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: این نمایندگان باید فرهنگ و هنر ایران، سینمای ایران، ادبیات ایران و موسیقی ایران را به درستی بشناسند تا بتوانند درباره فرهنگ و هنر قضاوت کنند و تصمیمات درست بگیرند.
همچنین روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «مسئولیت والدین در قبال رشد فرهنگی» نوشت: انسان مسلح به ابزار فرهنگ است، فرهنگ بر آن‌اش می‌دارد که جان نوزادش را عزیزتر از جان خویش انگارد و هر آنچه در توان دارد، برای حفاظت و آسایش فرزند خویش به انجام رساند.
این روزنامه در ادامه آورد: میزان تاثیر فرهنگ بر نسل انسان در طول زمان، روندی است کاملا صعودی؛ چراکه هرچه انسان متمدن‌تر شود بر کیفیات فرهنگی‌اش نیز افزوده خواهد شد و میل و توان علمی‌ بیشتری برای زنده نگاه داشتن فرزندانش خواهد یافت.
همچنین روزنامه «جهان اقتصاد» در یادداشتی با عنوان «فرهنگ اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری در ایران»، آورد: ساحت فرهنگ که مبنای تمام کنش ها، رفتارها و تصمیمات و کارهای در زندگی ما بسیار مهم است و نمی توان این ساحت را در تبیین اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری نادیده گرفت. مقوله فرهنگ که به تعریف اکثر جامعه شناسان مجموعه ای از باورها، بینش ها، رسوم، آداب وآیین های یک جامعه است در طول توسعه اقتصادی جای دارد و نه در عرض آن.
در ادامه این مطلب می خوانیم: آنچه در زندگی روزمره تک تک مردم جامعه در شاکله ذهنی آنها و در نظام گرایش باطنی آنها جای دارد، رفتارها و تصمیمات اقتصادی و اقدامات در رابطه با کسب و کار، کارآفرینی و تولید، سرمایه گذاری و سرمایه دار شدن را (استفاده از لفظ سرمایه داری در این مقاله به مفهوم تولید ثروت با شیوه پس انداز و کارآفرینی است و به مفهوم ائدئولوژیکی آن که به لیبرالیسم شهرت یافته نمی باشد) شکل می دهد.
روزنامه «شرق» نیز در یادداشتی با انتشار عنوان «درباره یک واژه تازه در عالم فرهنگ» و به قلم مجتبی راعی نوشت: شرایط به‌گونه‌ای شده که جدال اصلی در زمین فرهنگ میان «همه‌چیز» و «هیچ‌چیز» است و در چنین میدانی، این فرهنگ است که قربانی سیاست می‌شود.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: طرح واژه «دیاثت فرهنگی»، فارغ از زشتی محتوای آن، حامل پیامی است که دریابیم آنچه امروز با آن مواجهیم، نوعی از مطلق‌گرایی است.
همچنین روزنامه «قدس» با اشاره به عنوان «مرگ فرهنگ با سرکوب بافت های تاریخی»، نوشت: پروفسور مجتبی صدریا، استاد دانشگاه موناش استرالیا بر ضرورت حضور بافت‌های تاریخی در جوار جلوه‌های مدرن زندگی معاصر نیز تأکید می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده است: این صاحب نظر در مقوله مطالعات فرهنگی، ادامه می‌دهد که بافت‌های اجتماعی خاستگاه دارند و هیچ ساز و کاری نمی تواند بافت‌های اجتماعی را که خاستگاه متفاوتی دارند، محدود کند.

** رکوردزنی بزرگ و گردش مالی خیره کننده در فروش آثار هنری
فروش 25 میلیاردی اثرهای هنری در پنجمین حراج این آثار و بازتاب آن در رسانه های جهان، موضوع شماری از روزنامه ها محسوب می شود که در گزارش ها و خبرهایی این موضوع را مورد بررسی قرار دادند.
روزنامه «آرمان» با اشاره به عنوان «شب 25‌ میلیاردی فروش‌آثار هنری»، نوشت: پنجمین دوره«حراج تهران» با ثبت فروش 25 میلیارد و 362 میلیون تومان و فروش 79 اثر برگزار شد. این رویداد شامگاه 7 خرداد ماه با اجرای حسین پاکدل - نمایش‌نامه نویس و مجری - در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
این روزنامه در ادامه آورد: یکی از تفاوت ‌های «حراج تهران» و «حراج ملی» در این است که در «حراج ملی» تا زمانی که قیمت به کمینه قیمت کارشناسی شده نرسیده باشد، اثر به فروش نمی ‌رود اما در «حراج تهران» چند اثر از جمله اثر محمد مدبر با قیمتی پایین ‌تر از کمینه قیمت چکش خوردند.
همچنین روزنامه «جام جم» با انتشار عنوان «شب 25 میلیاردی هنر ایران» آورد: ساعت 18 جمعه شب، ازدحام جمعیت جلوی تالار تشریفات هتل پارسیان آزادی برای ورود به پنجمین حراج تهران. سه ساعت بعد، تابلوی مراسم عدد 25 میلیارد و 362 میلیون تومان را نشان می‌دهد و این یعنی یک موفقیت دیگر برای هنر ایران.
این روزنامه در ادامه نوشت: رکوردشکنی حراج تهران در رسانه‌های جهان هم بازتاب پیدا کرد. در گزارش آسوشیتدپرس آمده است؛ یک حراج سالانه در تهران در روز جمعه رکورد فروش 4.7 میلیون دلار بر جا گذاشت که نشانه‌ای از بازار رو به ظهور هنر ایران است که خریداران امیدوارند توافق هسته‌ای اخیر با قدرت‌ های جهانی آن را تقویت کند.
روزنامه «ایران» نیز با اشاره به عنوان «رکوردزنی 25 میلیارد تومانی حراج تهران»، نوشت: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای نشان دادن حمایت دولت از حراج تهران، در این رویداد مهم هنری حاضر شده بود، گفت؛ پنجمین سال است که حراج تهران برگزار می‌شود و من با حضور در این حراج، قصد دارم حمایت دولت از این همتِ بخش خصوصی را نشان دهم.
این روزنامه در ادامه آورد: در این دوره از حراج، آثار استادان هنر ارائه شد درحالی که در دوره‌های قبل، شاهد حضور آثار هنرمندان نسل نو نیز بوده‌ایم. در حراج پنجم از 80 اثر ارائه شده، 79 اثر به فروش رسید که در این بین 6 اثر بالای یک میلیارد به فروش رفت.
روزنامه «اعتماد» نیز به عنوان «شب بیست‌وپنج میلیارد تومانی بزرگان هنر در تهران» پرداخت و نوشت: در پنجمین حراج تهران قرار بود آثاری از نقاشان نسل اول و دوم در کنار تعدادی از آثار کلاسیک (بخوانید سنتی) هنر ایران ارایه شود و بنابراین جای تعجبی نبود که در فروش شنبه‌شب از بیشتر هنرمندانی که آثاری از آنها در این حراجی ارایه شده بود با عنوان زنده‌یاد نام برده شود.
این روزنامه در ادامه آورده است: در پنجاه‌وهفتمین اثر حراج، نوبت به فاتح اصلی حراج‌های چند سال اخیر رسید. اثر هنرمندی که تا به حال رکورد گران‌ترین اثر چهار دوره قبلی حراج تهران و حتی حراج کریستی دوبی را هم در سابقه خود دارد. اثری «بدون عنوان» از سهراب سپهری، همین. در این دوره اما این اثر رکورد خودش را شکست و در نهایت با قیمت سه میلیارد تومان به فروش رسید.
همچنین روزنامه «قانون» با اشاره به عنوان «شب 25 میلیاردی» آورده است: حراج تهران در پنجمین سال برگزاری اش رکوردهایی تاریخی برای هنر ایران آفرید.
این روزنامه در ادامه آورد: این حراج که به آثار استادان کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، 15 تابلو از نقاشی آکادمیک ایران شامل آثار استادان نقاشی واقع گرا، نگارگری نوین و قهوه خانه‌ای را درکنار 65 اثر از استادان مدرنیست ایران ارائه کرده بود.

** امتحانات نهایی و دغدغه های دانش آموزان
برگزاری امتحانات نهایی در مقطع سوم متوسطه و تاثیر آن بر قبولی کنکور از جمله موضوع هایی محسوب می شود که شماری از روزنامه های امروز در گزارش ها و خبرهای خود به آن پرداختند.
روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «ادامه اعتراض ها نسبت به سختی امتحانات نهایی» نوشت: چند روزی است که سوالات امتحان نهایی خرداد ماه در مقطع سوم متوسطه موجی از انتقاد و اعتراض را در میان دانش آموزان و خانواده های آنان به همراه داشته است.
نگارنده در ادامه می نویسد: شاید دلیل این دغدغه و نگرانی ها این باشد که نمرات آزمون های نهایی این مقطع در کنکور سراسری تاثیر گذار است و همین موضوع، استرس ونگرانی را برای دانش آموزان و البته خانواده هایشان به همراه دارد. اگر چه طبق مصوبه اخیر مجلس سوابق تحصیلی در کنکور امسال تنها با تاثیر مثبت اعمال می شود.
همچنین روزنامه «ابتکار» با اشاره به عنوان «اشکالات دانش آموزان نسبت به امتحانات نهایی وارد نیست»، نوشت: عبدالرسول عمادی رییس سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: اشکالاتی که دانش آموزان نسبت به سختی امتحانات دارند وارد نیست و امتحان مجددی گرفته نمی شود.
این روزنامه در ادامه آورده است: وی درباره بخشنامه ای مبنی بر ارفاق بر نمرات امتحانات نهایی که در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود، تصریح کرد: این بخشنامه جعلی است و صحت ندارد.
روزنامه «آرمان» نیز با انتشار گزارشی با عنوان «امتحانات نهایی و بخشنامه جعلی» نوشت: امتحانات نهایی امسال بیش از همیشه حاشیه‌ساز شده است، تا جایی که کار از اعتراض و تجمع دانش آموزان گذشته و به انتشار بخشنامه جعلی در فضای مجازی مبنی بر ارفاق در نمرات نهایی رسیده است.
در ادامه این گزارش آمده است: نظام آموزشی ایران که همچنان درصد بالایی از آن بر اساس امتحان و نمره است، در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است. این انتقادها به ویژه در فصل امتحانات و برای امتحانات نهایی بیشتر می‌شود.
فصل امتحانات دانش آموزان رو به پایان است. با اینکه چند سالی است که نظام آموزشی به سمت ارزشیابی توصیفی رفته است، اما استرس امتحان دانش‌آموزان را رها نمی‌کند. هر ساله امتحان‌های نهایی با وجود برخی اعتراض ها برگزار می‌شود.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9128**2059**9131
کد N1273512

وبگردی