آفتاب

شهردار وین: تصویر تهران با تصور قبلی ما قابل مقایسه نیست

شهردار وین: تصویر تهران با تصور قبلی ما قابل مقایسه نیست

ایرانی‌ها در دو سه سال اخیر نام شهر وین، پایتخت اتریش را بیشتر از نام دیگر شهرهای جهان شنیده‌اند.

اگرچه دليل اين امر ميزباني دولت اتريش از جلسات مذاكرات هسته‌اي بين ايران و كشورهاي 1+5بوده است اما اين‌بار حضور شهردار وين در تهران براي امضاي تفاهمنامه همكاري با شهردار پايتخت كشورمان موجب شده است تا بار ديگر توجه‌ها به اين شهر اروپايي جلب شود.

ميشايل هاوپل شهردار كهنه كار و موفق وين كه از 22سال قبل (سال 1994) به‌طور همزمان عهده‌دار سمت شهرداري و استانداري پايتخت اتريش است در 2روز گذشته از پروژه‌هاي شهري و جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي پايتخت چون مجموعه فرهنگي تفريحي عباس آباد، پل طبيعت، برج ميلاد، درياچه شهداي خليج‌فارس، استانداري تهران و ستاد مديريت بحران شهرداري تهران بازديد كرده است.

وي صبح روز گذشته از مركز فرماندهي و مديريت بحران شهر تهران بازديد كرد. شهردار وين پس از اين بازديد با اشاره به اينكه تعريف بحران در منطقه خاورميانه با شهري چون وين فرق مي‌كند، از بحران‌هاي طبيعي و حوادث انسان‌ساز به‌عنوان عمده موضوعات بحراني براي وين نام برد و تعامل مثبت سازمان‌هاي مختلف با همديگر و نيز با شهروندان را يكي از عوامل مهم در مواجهه درست با بحران‌ها دانست.

ميشايل‌هاوپل درباره وجود سوله‌هاي بحران در تهران نيز گفت: بازديد از مركز مديريت بحران شهر تهران انسان را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. براي شهري كه 11ميليون نفر جمعيت دارد، داشتن چنين مركزي از اهميت فراواني برخوردار است. وي يادآور شد: همكاري‌هاي وين و تهران به‌صورت كلي و نيز در زمينه مديريت بحران براي 2شهر از اهميت برخوردار است و مي‌توانيم در اين زمينه كارشناسان خود را براي همكاري و تبادل تجربيات به مركز شما در تهران اعزام كنيم.

  • خوشحالي از بودن در تهران

بازديد از شمال غرب تهران و جاذبه‌هاي گردشگري و تفريحي پايتخت در منطقه 22از ديگر برنامه‌هاي شهردار وين در تهران بود. هاوپل كه براي نخستين بار به ايران سفر كرده است درباره تهران گفت: خوشحالم كه امروز در تهران هستم و شاهد پيشرفت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و عمراني اين شهر به‌عنوان شهري توسعه يافته و پيشرو در حوزه مديريت شهري هستم. وي همچنين به نكته‌اي اشاره كرد كه تمام گردشگران خارجي هنگام حضور در تهران و ديگر شهرهاي كشور به آن اشاره مي‌كنند.

شهردار وين گفت: بايد بگويم تصويري كه ما در اروپاي مركزي از تهران داريم و آنچه اينجا و در بازديدهاي خود از شهر تهران ديديم، با يكديگر قابل مقايسه نيست. به گفته وي وجود مناظر بكر گردشگري و فضاي سبز را مي‌توان از نقاط بارز شهر تهران دانست.

شهردار وين تأكيد كرد كه مديريت شهري در تهران فوق‌العاده عمل كرده است.وي درباره فعاليت‌هاي تهران در حوزه شهرسازي نيز به نداشتن اطلاعات كافي درباره تهران اشاره كرد و يادآور شد: با توجه به اينكه در اروپا با يك ديد نگران به كشور ايران نگاه مي‌شود و البته ايران عامل ثبات در منطقه به‌حساب مي‌آيد و روابط بسيار سنتي كه بين 2كشور وجود دارد، اين تعاملات مي‌تواند عاملي مؤثر در جهت افزايش ارتباطات و انتقال تجربيات باشد.

هاوپل به تشابهات بين منطقه 22وين و تهران نيز اشاره كرد. در اين‌باره وي به‌وجود درياچه، شهرك‌هاي مسكوني بزرگ‌ترين بيمارستان‌هاي تخصصي شهر همچون بيمارستان مغز و اعصاب ايران اشاره كرد. شهردار وين درباره تعاملات و انتقال تجربيات بين شهرهاي وين و تهران به‌منظور افزايش همكاري‌ها نيز اظهار داشت: قطعا براي رسيدن به تعاملات سازنده و تقويت اين روابط بايد اقداماتي صورت پذيرد و در اين بين نقش شهرداران و عوامل اجرايي 2شهر را نمي‌توان ناديده گرفت.

  • برنامه‌هاي 5 ساله توسعه وين

«تهران شهر ناشناخته‌اي نيست.» اين جمله‌اي بود كه شهردار وين در مصاحبه با روزنامه همشهري به آن اشاره كرد و گفت:‌ دوست داشتم از نزديك شهري را كه مي‌شناختم احساس كنم. ميشايل هاوپل درخصوص اختياراتش در طول 22سال شهرداري وين گفت:‌ البته دست ما براي هرگونه اقدام كامل باز نيست اما در چارچوب قوانين اتريش و اتحاديه اروپا هر اقدام مفيدي را براي رفاه شهروندان انجام مي‌دهيم.

وي با اشاره به تدوين برنامه‌هاي 5 ساله توسعه در اين شهر تصريح كرد: وين بزرگ 1.9ميليون نفري در اتريش كوچك 8ميليون نفري جا دارد. البته در همين شهر هم توسعه حمل ونقل عمومي به بخش خصوصي سپرده نمي‌شود و دولت بايد نيمي از هزينه‌هاي ساخت و توسعه حمل ونقل عمومي را بپردازد. بر پايه توسعه بخش‌هاي مختلف است كه وين شهري جهاني براي مردمش شده و برنامه توسعه‌اش را دنبال مي‌كند.

کد N1272785

وبگردی