آفتاب

مچ‌گیری با مدار بسته

مچ‌گیری با مدار بسته

همشهری دو - موژان اردانی: یکی از گزینه‌هایی که چند سالی است برای افزایش امنیت محیط کار یا حتی منزل به‌کار می‌رود استفاده از دوربین مداربسته برای نظارت بر این مکان‌هاست.

وجود دوربين‌هاي مداربسته در مواردي مي‌تواند باعث جلوگيري از بروز جرمي مثل دزدي شود. شايد بتوان گفت اين دوربين‌ها گاهي نقش مترسك‌هايي را بازي مي‌كنند كه قرار است كلاغ‌ها را از مزرعه گندم دور كنند. براي خريد اين دوربين‌ها پيش از هر چيز بايد به چند سؤال در ذهن خود پاسخ دهيد؛ دوربين را براي چه محلي مي‌خواهيد؟ آيا مي‌خواهيد دوربيني كه نصب مي‌كنيد در معرض ديد باشد يا خير؟ چقدر بودجه براي اين كار درنظر گرفته‌ايد؟ اين سؤال‌ها در تصميم‌گيري اوليه به شما كمك مي‌كند. مثلا دوربين‌هايي كه در معرض ديد قرار مي‌گيرند معمولا بزرگ‌ترند و براي مكان‌هايي چون فروشگاه‌هاي بزرگ كاربرد دارند تا مشتريان بدانند كه همه چيز تحت كنترل است. اگر محل موردنظر شما مساحت زيادي دارد بايد از چند دوربين استفاده كنيد كه از طريق يك سيستم به هم متصل‌ مي‌شوند، چنين سيستمي مسلما از يك دوربين مدار بسته كه براي يك مغازه با ابعاد ۲۰ مترمربع استفاده مي‌شود خرج بيشتري برمي‌دارد. در بازار امروز، خريد و نصب يك سيستم دوربين مداربسته كه براي شما مقرون به‌صرفه باشد و كارتان را هم راه بيندازد مستلزم توجه به چند نكته كلي است كه با سر زدن به چند مغازه و بررسي آنها شما را در جريان گذاشته‌ايم.

  • سيستم آنالوگ يا ديجيتال؟

اينجا مشخصا منظور از آنالوگ يا ديجيتال نوع دوربين خريداري شده توسط شما نيست بلكه نوع سيستمي است كه مي‌خواهيد به‌كار بگيريد تا تصاوير توليدي دوربين‌ها را از طريق آن دريافت كنيد. سيستم‌هاي آنالوگ همانطور كه فكر مي‌كنيد كمي قديمي‌تر هستند و براي انتقال تصاوير به تلويزيون يا مانيتور مورد نظر شما به كابل احتياج دارند. اين دوربين‌ها بيشتر براي مكان‌هاي كوچك‌تر استفاده مي‌شوند، زيرا درصورت بزرگ بودن فضا و استفاده از چند دوربين معمولا امكان آن را ندارند كه توسط يك شبكه به هم متصل شده و تصاوير را در يك صفحه به نمايش بگذارند. نكته ديگري كه در مورد اين سيستم بايد بدانيد اين است كه معمولا كيفيت تصوير منتقل شده توسط آنها خوب نيست. شايد فكر كنيد اين دوربين‌ها ديگر طرفداري ندارند اما بايد بدانيد كه به‌دليل قيمت كمتري كه دارند معمولا زياد استفاده مي‌شوند به‌ويژه براي مكان‌هايي با متراژ پايين واقعا جوابگو هستند. سيستم دوربين‌هاي ديجيتال را اما مي‌توان در يك شبكه به هم متصل كرد. اگر محل مورد نظر شما به شبكه‌اي كامپيوتري مجهز باشد اين انتخاب مناسبي است يا مثلا براي مكان‌هايي كه فاصله بين اتاق كنترل تصاوير و دوربين زياد است مي‌توان روي اين نوع سيستم حساب كرد، به علاوه مي‌توانيد به جاي استفاده از كابل به شبكه بي‌سيم متصل شويد تا تصاوير دوربين‌ها را از اين طريق دريافت كنيد. اين نوع سيستم دوربين مداربسته وضوح تصوير بيشتري را در اختيارتان مي‌گذارند البته ناگفته نماند كه گران‌تر هم هستند، آنقدر كه حتي در مواردي قيمت سيستم آنالوگ يك‌سوم نوع ديجيتال است.

  • كدام دوربين را بخريم؟

دوربين‌هاي ديد در شب كه براي تصويربرداري به سيستم مادون قرمز مجهز هستند مسلما براي محيط اداري پيشنهاد نمي‌شوند اما براي امنيت يك مغازه مناسبند. قيمت اين دوربين‌ها در بازار از حدود ۷۵‌هزار تومان شروع مي‌شود و بسته به ميزان برد و كيفيت تصويرشان تا ۳۲۰ هزارتومان متغير است.

اگر بخواهيد دوربين مورد نظرتان را در معرض ديد بگذاريد، دوربين سقفي را پيشنهاد مي‌كنيم. اين دوربين‌ها در شرايط بد آب و هوايي دوام نمي‌آورند و براي مكان‌هاي مسقف مناسبند. اين دوربين‌ها از حدود ۸۰هزار تومان در بازار پيدا مي‌شوند.

دوربين‌هاي ميني يا همان مينياتوري شكل ديگري از دوربين‌هاي مداربسته هستند كه به واسطه اندازه‌شان براي استفاده به‌طور مخفي بسيار مناسب هستند. اين دوربين‌ها بيشتر براي قرار‌گرفتن در سيستم‌هاي ديجيتال كه قابليت اتصال به شبكه را دارند استفاده مي‌شوند؛ آن‌ هم شبكه‌هايي از نوع بي‌سيم. براي خريد اين دوربين‌ها حداقل بايد ۱۲۰ هزار تومان كنار بگذاريد.

ممكن است بگوييد من دوربيني مي‌خواهم كه قابليت زوم كردن داشته‌باشد؛ بايد سراغ دوربين‌هايي برويد كه امكان تعويض لنزهاي مختلف را داشته ‌باشند. اين دوربين‌ها را در بازار به اسم دوربين‌هاي مداربسته صنعتي مي‌شناسند كه البته كاربرد آنها برخلاف اسم‌شان تنها در محيط‌هاي صنعتي نيست. قيمت بدنه اين دوربين‌ها از ۱۰۰ هزارتومان در بازار شروع مي‌شود اما قيمت لنز آنها با توجه به ثابت و متغير بودن دامنه زوم آنها و قابليت فوكوس يا تمركز در نقطه‌اي از تصوير متفاوت است.

نوع ديگري از دوربين‌ها كه مشتريان زيادي دارند دوربين‌هاي چرخشي هستند. اين دوربين‌ها وضوح تصوير خوبي دارند و بعضي از آنها حتي قابليت زوم و ديد در شب را در اختيار شما مي‌گذارند. قيمت اين نوع دوربين در بازار از حدود ۹۰۰هزار تومان است.

  • نكته‌هاي خريد

1- ميزان نور را حتما در محل مورد نظرتان درنظر بگيريد. حسگر‌هاي دوربين‌هاي مداربسته كوچك و ارزان قيمت معمولا نوع CMOS هستند كه در شرايط كم‌نور كيفيت پاييني از تصاوير را در اختيارتان مي‌گذارند و لازم است در اين مكان‌ها از دوربين‌هايي با حسگر CCD بخريد كه بزرگ‌تر هستند و تصاوير بهتري توليد مي‌كنند.

2- توجه كنيد كه اگر مي‌خواهيد دوربين خود را در نقطه‌اي كم نور نصب كنيد بهتر است قيد دوربين‌هايي با تصاوير رنگي را بزنيد و سراغ آنهايي برويد كه تصاوير سياه و سفيد توليد مي‌كنند. اين كار به عملكرد دوربين شما كمك مي‌كند. اما اگر محيط شما از نور خوبي برخوردار است در انتخاب دوربين‌هاي رنگي شك نكنيد. اين دوربين‌ها معمولا قابليت مادون قرمز داشته و از قابليت ديد در شب نيز برخوردارند.

3- اگر دوربيني كه انتخاب كرده‌ايد از نوع آنالوگ است پيشنهاد مي‌كنيم براي ضبط و كنترل تصاوير دوربين يك دستگاه ضبط‌كننده ويدئويي ديجيتال DVR بخريد. اين دستگاه مي‌تواند تصاوير دوربين را به فرمت‌هاي مختلف ذخيره كند تا شما بتوانيد آنها را مورد بازبيني قرار بدهيد. دستگاه DVR به يك حافظه داخلي مجهز است كه درصورت پرشدن، فيلم‌هاي قديمي‌تر را پاك كرده و تصاوير جديد را جايگزين مي‌كند. قيمت اين دستگاه با توجه به كيفيت ضبط و گزينه‌هايي مثل امكان تعويض و ارتقاي حافظه داخلي از حدود ۱۷۰ هزارتومان تا يك‌‌ميليون و ۷۰۰هزار تومان متغير است.

4- برخي از مغازه‌ها‌ و مراكز فروش دوربين‌هاي مداربسته، دوربين‌ و تجهيزات جانبي آن را به‌صورت يك پكيج در اختيارتان مي‌گذارند كه قيمت خريد آنها به‌صرفه‌تر است. مثلا پكيجي شامل يك دوربين ديد در شب با سيستم آنالوگ، يك دستگاه DVR و حتي كابل‌هاي مورد نياز براي نصب. البته لازم است بدانيد كه اختلاف قيمت اين پكيج‌ها زماني بيشتر مشخص مي‌شود كه بخواهيد براي محيط مورد نظرتان تعداد بيشتري دوربين بخريد.

کد N1272604

وبگردی