آفتاب

چین: رفتار آمریکا در تجارت تبعیض‌آمیز است

چین: رفتار آمریکا در تجارت تبعیض‌آمیز است

پکن - ایرنا - چین اعلام کرد که آمریکا با اعمال تعرفه تجاری سنگین بر روی فولاد این کشور در تبادلات تجاری تبعیض آمیز رفتار کرده است.

به گزارش ایرنا، وزارت بازرگانی چین روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که در نظر گرفتن 450 تا 500 درصد تعرفه بر روی فولاد وارداتی از چین یک تبعیض تجاری نگران کننده است.
در بیانیه که تارنمای این وزارتخانه منتشر کرده، آمده است که استمرار این روند و در نظر گرفتن این تعرفه روابط تجاری دو کشور را تیره خواهد کرد.
چین و آمریکا در زمینه های سیاسی به شدت با یکدیگر اختلاف دارند و اگر در عرصه تجارت نیز که بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر هستند، به مشکل برخورد کنند روابط دوجانبه آنها دستخوش فراز و فرودهای بسیاری خواهد شد.
وزارت بازرگانی چین تاکید کرده است که حرکت هایی از این دست نه تنها با مقررات سازمان تجارت جهانی همخوانی ندارد بلکه از استانداردهای تجاری نیز به دور است و نوعی حمایت گرایی تجاری یکجانبه به حساب می آید.
دولت آمریکا بر این باور است که چین با یارانه هایی که در اختیار تولیدکنندگان صنعت فولاد قرار می دهد باعث شده تا آنها تولیدات خود را به بهایی پایین تر از کشورهای دیگر تولید کرده و به راحتی وارد بازارهای دیگر کشورها از جمله آمریکا شوند.
اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرده اند که اقدامات حمایتی دولت چین از تولیدکنندگان فولاد در واقع باعث ورود فولاد ارزان به این کشورها و تعطیلی کارخانه ها و از دست رفتن هزاران فرصت شغلی شده است.
آمریکا از این هفته تعرفه های سنگینی بر روی واردات فولاد از چین، هند، ‌تایوان و کره جنوبی اتخاذ کرده اما تعرفه بر روی فولاد وارداتی از ژاپن کمتر بوده است.
وزارت بازرگانی چین در بیانیه اش آمریکا را به اجرای اقدامات تعمدی در عرصه فولاد متهم کرده و آورده است که این به تولیدکنندگان فولاد ضربه نمی زند بلکه به کل تجارت دو کشور لطمه وارد می کند.
این وزارتخانه در عین حال تاکید کرده تمامی توان خود را برای مقابله با این اقدام آمریکا بکار خواهد گرفت اما به اینکه چه تدابیری در نظر دارد، ‌اشاره نکرده است.
آساق**231**1597
کد N1272515

وبگردی