آفتاب
اجمالی/ رضایی در پاسخ به مهر؛

آمریکا باید وادار به اجرای تعهدات برجام شود

آمریکا باید وادار به اجرای تعهدات برجام شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها باید وادار به اجرای تعهدات خود شوند، گفت: دولت تلاش بیشتری کند زیرا اهرم های مهمی در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که عصر امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اقدامات دولت را برای الزام آمریکا به اجرای تعهداتش در برجام چگونه ارزیابی می کنید؟ ‌ اظهارداشت: به نظر من دولت تلاش بیشتری باید انجام دهد زیرا اهرم های مهمی در اختیار دارد. دولت باید زمان تعیین کند و بگوید در این تاریخ، این کارها انجام نشود، ما هزار سانتریفیوژ اضافه خواهیم کرد.

وی افزود: اینکه ما می خواهیم مثل یک بچه خیلی مودب مقابل یک عده گرگ صفت رفتار کنیم مشخص است که آنها کار خود را انجام می دهند.

رضایی تصریح کرد: دولت ابزار فراوانی دارد که طرف مقابل را وادار به عمل به تعهداتش کند؛ به ویژه اینکه اوباما در آخر دوره ریاست جمهوری قرار دارد و هم اکنون وقت امتیاز گرفتن است.

وی با بیان اینکه عربستان، ترکیه و اسرائیل در حال امتیاز گرفتن از اوباما هستند، گفت: ما نباید رفتار یک بچه مودب را از خود نشان دهیم.

رضایی در ادامه در خصوص ادعای نقش بازدارندگی برجام در مقابل حمله نظامی اظهارداشت: در خصوص برجام و پسابرجام باید تفکیک قائل شویم.

وی با تاکید بر اینکه ما ۳ نوع برجام داریم، ادامه داد: یکی برجام مصوب شورای عالی امنیت ملی؛ دیگری برجام مصوب مجلس شورای اسلامی و در نهایت برجام مصوب رهبر انقلاب است که برجام مشروط نامیده می شود.

رضایی برجام مشروط را یک سند حقوقی خواند که از طرف ایران صادر شده و مورد قبول ایران نیز هست، ادامه داد: در کشور خیلی‌ها برجام ها را با هم قاطی می کنند. آن چیزی که برای ما مهم است، برجام مصوب رهبر انقلاب خواهد بود.

وی در ادامه افزود: ایشان حتی در صحبت های اخیرشان فرمودند که اگر از موضع اقتدار نبود، ما نمی توانستیم امتیاز بگیریم؛ کسانی که می خواهند برجام را نقد کنند، حواسشان باشد چه چیزی را نقد می کنند.

رضایی گفت: منتقدین آیا برجام شورای عالی امنیت ملی و یا برجام مجلس شورای اسلامی را نقد می کنند و یا برجامی که مصوب رهبر انقلاب بوده است را نقد می کنند؟

وی خاطرنشان کرد: در برجام ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم اما آمریکایی ها حداکثر به ۱۰ درصد از تعهدات خود عمل کرده اند و ۹۰ درصد دیگر را در راه دیپلماسی، رئیس جمهور، وزرا و مسئولین کشور به طور جدی با فشار خود پیگیری کنند.

رضایی با تاکید بر اینکه غرب با یک ظاهرسازی تشریفاتی سعی می کند از فشارهای جمهوری اسلامی فرار کند، به جلسه جان کری با وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان اشاره کرد و گفت: آنها در پایان این جلسه گفتند که ما از همه بانکها می خواهیم که مانع تبادلات ارزی ایران نباشند؛ این یک تعارف است.

وی تصریح کرد: زمانی این تعارفات عملی می شود که وزیر خزانه داری آمریکا یک بخشنامه صادر کند و به بانکهای اروپایی و آمریکایی بگوید هیچ محدودیتی برای کار با ایران ندارید.

رضایی اعلامیه وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان را یک سخنرانی خواند و افزود: البته نمی خواهیم بگوییم هیچ اثری ندارد، اما مشکل ما را حل نمی کند. وزیر خزانه داری آمریکا باید به بانکهای اروپایی و آمریکایی ابلاغ کند که شما هیچ مشکلی در مبادلات ارزی با ایران ندارید؛ این را دولت باید پیگیری کند و ما هم اکنون زودتر از موعد تعیین شده به همه تعهدات خود عمل کرده ایم.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها باید وادار به اجرای تعهدات خود شوند، گفت: فشارها و نقدها باید به سمت مطالبه گری از دولت، مجلس و مقامات مسئول و خواستن این مسئله که حقوق ملت ایران را طرف مقابل عملیاتی کند، باشند.

رضایی در ادامه تصریح کرد: بحث پسابرجام با برجام متفاوت است و از رسانه ها تقاضا داریم بین سه برجام تفکیک قائل شوند تا مشخص شود از چه چیزی انتقاد و یا از چه چیزی حمایت می شود.

ادامه دارد...

کد N1272124

وبگردی