آفتاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی:

دولت باید از هنر دینی حمایت کند/مفاخر استان مرکزی مغفول مانده‌اند

دولت باید از هنر دینی حمایت کند/مفاخر استان مرکزی مغفول مانده‌اند

اراک- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: دولت باید از هنر دینی به منظور ارتقای فرهنگ معنوی در جامعه حمایت کند و مفاخر دینی کشور و استان، باید بیش از پیش به مردم شناسانده شوند.

مهدی حقیقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مفاخر استان مرکزی در مهجوریت قرار گرفته اند و در حالی که این استان، زادگاه امام خمینی(ره) است ولی به این موضوع کمتر پرداخته شده است.

وی افزود: به همین منظور قصد داریم اولین جشنواره بین المللی امام خمینی(ره) را در استان مرکزی برگزار کنیم و به تمام ابعاد شخصیتی ایشان از جمله عرفان، مبارزه، سیاست، مدیریت، شعر و سایر ابعاد وجودی بنیانگذار انقلاب اسلامی بپردازیم.

برگزاری جشنواره بین المللی امام خمینی(ره)

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان داشت: در صورت اخذ مجوزهای لازم و تصویب برگزاری این جشنواره در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری بنیاد حفظ آثار امام خمینی(ره) این جشنواره، اسفندماه سال جاری همزمان با تولد امام خمینی(ره) برگزار می شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره امام علی(ع) و ابعاد نهج البلاغه از جمله دیگر برنامه های دیگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی است که با استقبال روبرو شده است.

وی افزود: برنامه دیگر این اداره کل، بزرگداشت مفاخر ایران با محوریت مفاخر استان مرکزی است که این برنامه نیز برگزار خواهد شد.

حقیقی ادامه داد: استان مرکزی یک استان آماده به کار در زمینه های مختلف است ولی در بسیاری از فعالیت های فرهنگی مهجور و فراموش شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: تئاتر استان مرکزی از جمله فعالیت هایی است که قابلیت حضور در جشنواره های ملی و بین المللی مانند جشنواره فجر را دارد ولی هنوز به جایگاه خود نرسیده است.

حقیقی اضافه کرد: وضعیت تشکل های فرهنگی هنری استان نابسامان است و بیشتر مسئولین این انجمن ها انتصابی هستند که به دنبال برگزاری انتخابات انجمن ها هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: بسیاری از مجموعه های فرهنگی در دست دولت است که باید از این وضعیت خارج شود و آن چه که به نام هنرمندان ساخته شده باید در اختیار آن ها قرار گیرد.

حقیقی بیان داشت: برای اولویت فعالیت های فرهنگی استان مرکزی یک مثلث تشکیل شده که شامل فعالیت های قرآنی، فعالیت های مساجد و هنرمندان بسیج است که کارگروه این برنامه تشکیل شده و به دنبال راهکار اجرایی آن هستیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم که همه هنرها در قرآن وجود دارد و می توان از مسیر قرآن به هنر رسید و دولت نیز موظف است از هنر دینی حمایت کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: ما از بخش خصوصی در راستای رفع نیازهای جامعه حمایت می کنیم و مجوزهای لازم را به آن ها می دهیم ولی در جایی که بودجه دولت می خواهد هزینه شود، باید در بخشی باشد که مورد نیاز نظام کشور و جامعه است.

حقیقی افزود: هنر قرآن باید توسط کانون های مساجد به داخل مساجد وارد شود و هنرمندان بسیج بتوانند آن را پیاده کنند.

پیش بینی ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای برنامه های فرهنگی استان مرکزی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: وضعیت بودجه کاغذ خوب است و میزان آن ۵۰درصد افزایش پیدا کرده و بیش از ۶۰میلیارد ریال برای برنامه های فرهنگی استان مرکزی پیش بینی شده است ولی باید دید چه میزان از این مقدار اختصاص خواهد یافت.

حقیقی افزود: صدور مجوز و برگزاری برنامه هایی مانند تئاتر، موسیقی و سایر برنامه ها در اختیار اداره ارشاد است و سایر دستگاه ها مانند اماکن و نیروی انتظامی باید در برگزاری این برنامه همکاری کنند ولی این قانون برای تمام شهرهای ایران به یک نسبت قابل تعریف نیست و به فرهنگ عمومی آن شهرها بستگی دارد.

وی ادامه داد: یک فیلم ممکن است با وجود داشتن مجوز ساخت و نمایش در یک استان قابل نمایش باشد و در استان دیگری قابل نمایش نباشد و بسته به شرایط فرهنگ عمومی آن شهر دارد.

حقیقی با بیان اینکه در خصوص برگزاری برنامه موسیقی اختلاف نظرهایی در برخی شهرها وجود دارد، افزود: ما وظیفه داریم براساس فتوای مقام معظم رهبری در زمینه مسایل فرهنگی حرکت کنیم و سعی می کنیم با مذاکره و گفتگو برخی مسایل و مشکلات را رفع کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به ضرورت ایجاد فرهنگسراها گفت: تکمیل فرهنگسرای محلات جزو اولویت های فرهنگی استان مرکزی است و در سال جاری اگر بودجه تکمیل این فرهنگسرا توسط شورای برنامه ریزی شهرستان تامین شود، به سرعت آن را تجهیز می کنیم تا فعالیت خود را آغاز کند.

حقیقی با بیان اینکه این فرهنگسرا یک مکان فرهنگی است که باید در اختیار هنرمندان قرار گیرد افزود: یکی از مشکلات فضاهای فرهنگی، کمبود نیروی انسانی است و یک ساختمان ساخته شده ولی نیروی انسانی کافی برای حضور و فعالیت در آن وجود ندارد که باید به موازات ساخت یک مجتمع، برای تامین نیروی انسانی آن نیز برنامه ریزی صورت گیرد.

کد N1271661

وبگردی