آفتاب

لبخند اوباما در هیروشیما

لبخند اوباما در هیروشیما

«۷۱ سال قبل در یک روز آفتابی مرگ از آسمان بارید و برقی از نور و ستونی از آتش شهری را نابود کرد»؛ پس از ۷ دهه روز‌گذشته سرانجام برای نخستین‌بار رئیس‌جمهور کشوری که در تنها مورد تاریخ بشر ۲ شهر را با بمب‌های اتمی تبدیل به خاکستر کرد به محل قتلگاه ۱۴۰هزار نفر از مردم هیروشیما رفت و آن روز سیاه جهان را با این جملات توصیف کرد.

باراك اوباما كه براي شركت در نشست سران كشورهاي گروه 7به ژاپن سفر كرده با گذاشتن حلقه گل در پاي ستون يادبود كساني كه در حمله اتمي آمريكا با بمبي به نام «پسرك» در سال 1945كشته شدند، گفت: براي سوگواري مردگان به اينجا آمده‌ايم. 3روز بعد از حمله به هيروشيما، آمريكايي‌ها بار ديگر شهر ناكازاكي را با بمب اتمي ديگري هدف قرار دادند و مرگ 75هزار نفر ديگر را رقم زدند.

رئيس‌جمهور آمريكا پيش از اين در ديدار با نظاميان آمريكايي مستقر در ژاپن اعلام كرده بود به «تمام» كساني كه در جنگ جهاني دوم جانشان را از دست دادند اداي احترام مي‌كند اما خبري از عذرخواهي از بمباران اتمي ژاپن توسط 2بمب هسته‌اي آمريكا نيست.

اوباما كه كشورش براساس آمار رسمي در خاك خود ۸۵۰۰ كلاهك هسته‌اي و صدها كلاهك هسته‌اي در كشورهاي ديگر عضو ناتو دارد، در مراسم روز گذشته خواستار جهاني بدون تسليحات هسته‌اي شد و گفت: اين بمباران نشان داد كه انسان ابزارهايي براي نابودي خود در اختيار دارد.

71سال قبل در روز 6آگوست حتي كسي تصور نمي‌كرد هري ترومن، رئيس‌جمهور وقت آمريكا براي نخستين مورد در تاريخ بشر دستور استفاده از بمب اتمي عليه ژاپن و در‌واقع قتل غيرنظامياني كه از بازي سياست چيزي نمي‌دانستند را بدهد. هيچ دولت، كشور و مقامي در جهان در تاريخ بشريت به غيراز آمريكا تاكنون به‌خودش اجازه استفاده از بمب اتمي براي كشتار انسان‌ها را نداده است.

اوباما در 20دقيقه زماني كه براي يادبود كشته‌شدگان حمله اتمي آمريكا صرف كرد، گفت: امروز، مسئوليت مشترك ما اين است كه مستقيما به چشم تاريخ خيره شويم و از خود بپرسيم چه رفتار متفاوتي بايد در پيش گيريم تا از وقوع مجدد چنين رنجي پيشگيري شود.

تظاهرات روز گذشته مردم هيروشيما در پارك صلح اين شهر اما نشان مي‌داد كه پس از 71سال اين حرف‌هاي رئيس‌جمهور آمريكا و حضور او هيچ مرهمي بر زخم قديمي آنها نبوده است. هزاران نفر از معترضان با شعارهايي مانند «از هيروشيما بيرون برو» يا «جهان بدون بمب اتمي» نشان دادند كه هنوز هم از دست آمريكا عصباني هستند.

عصبانيت ژاپني‌ها اين روزها با انتشار خبر تجاوز و قتل يك دختر 20ساله توسط يك آمريكايي شاغل در پايگاه نظامي اين كشور در اوكيناوا به اوج رسيده است. مجلس محلي اوكيناوا قطعنامه‌اي را به تصويب رسانده و براساس آن خواستار خروج نظاميان آمريكايي از اين شهر شده است.

بمب پسرك كه آمريكايي‌ها با آن هيروشيما را نابود كردند قدرت انفجاري معادل 20هزار تن تي‌ان‌تي داشت. بمب‌هاي هيدروژني كه حالا واشنگتن و كشورهاي ديگر هسته‌اي در اختيار دارند مي‌توانند معادل ۵۰ مگاتن تي‌ان‌تي قدرت انفجاري داشته‌ باشند و روزهايي 2هزار و 500برابر بدتر از هيروشيما رقم بزنند.

کد N1270942

وبگردی