آفتاب
آشنایی با حریفان ایران در توکیو؛

استرالیا رقیب همیشگی

استرالیا رقیب همیشگی

تهران- ایرنا- تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود در رقابت های انتخابی المپیک 2016 ریو به مصاف استرالیا می رود، تیمی که همیشه از رقیب های جدی و خوش شانس ایران بوده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از فدراسیون والیبال، نخستین حریف ایران در رقابت های انتخابی المپیک ریو 2016 تیم استرالیاست. تیمی که در پیکارهای انتخابی المپیک 2012 شاگردان خولیو ولاسکو سرمربی وقت تیم ملی والیبال ایران را غافلگیرانه شکست داد و بخت المپیکی شدن یافت. این تیم همچنین در جام جهانی 2015 نیز موفق شد شکست سختی را بر تیم ایران با هدایت اسلوبودان کواچ تحمیل کند.
استرالیا؛ تیم سیزدهم رده بندی جهانی والیبال و دومین تیم آسیا در این رده بندی است و تاکنون حضور در سه دوره بازی های المپیک را تجربه کرده است. ابتدا در سال 2000 که خود، میزبان بازی ها بود و سپس در سال های 2004 و 2012 که از کانال همین مسابقات انتخابی به المپیک راه یافت.
همچنین استرالیا به عنوان قهرمان سال 2007 مردان آسیا، در انتخابی المپیک 2008 قافیۀ المپیک را به حریفان آسیایی اش باخت، اما باز هم در رده بندی پایانی همچون دیگر سال ها بالاتر از ایران قرار گرفت.
استرالیا رتبه هشتمِ سال 2000، رده یازدهم سال 2004 و رتبه نهمِ سال 2012 را در والیبال المپیک به دست آورده است.
این تیم از ابتدای سال 2015 روبرتو سانتیلی (Roberto Santilli) از ایتالیا را به هدایت خود برگزید. سانتیلیِ 51 ساله، مربیگری را از سال 1996 و رقابت های دسته سوم ایتالیا (B1) آغاز کرد. رفته رفته توان مربیگری خود را به رخ حریفان کشید تا توانست به دسته دوم (A2) و سپس دسته اول (A1) راه یابد.
او علاوه بر مربیگری در تیم های باشگاهی ایتالیا، لهستان و روسیه، به عنوان سرمربی با جوانان ایتالیا قهرمان 2002 اروپا و با ارتش های کشورش قهرمان 2003 جهان شده است.
روبرتو سانتیلی در سال های 2013 – 2014 همزمان با مربیگری در لیگ لهستان، به عنوان مشاور و دستیار سرمربی (مربی مشاور) در تیم ملی آلمان نیز فعالیت داشت و مدال برنز قهرمانی جهان 2014 را بر گردن آویخت.
او از بنجامین هاردی؛ ملی پوش پیشین و سرشناس استرالیا به عنوان دستیار خود بهره می برد و امید المپیکی شدنش به توماس ادگارِ 212 سانتی متری به عنوان یک مهاجم تمام کننده و بازیکنانی نظیر ادام وایت، پل کارول، آیدان زینگِل، مکس اِستِپلِس و ساموئل واکر است که در این سال ها تجربیات ارزشمندی را در لیگ های اروپا به دست آورده اند.
پاسور این تیم نیز؛ گریگوری سوکُچِف و تاجیکی است که سال ها پیش با یک بورس تحصیلی به استرالیا آمده بود ولی همانجا ماندگار شد .
بازیکنان استرالیا در دانشگاه ها یا باشگاه های خارجی شامل سوئیس، آمریکا، هلند، کره جنوبی، سوئد، کانادا، آلمان، لتونی و ایتالیا توپ می زنند.
ایران و استرالیا صرف نظر از جدال های آسیایی شان، در جریان مسابقاتی که مستقیم زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می شود، تاکنون شش بار با یکدیگر بازی کرده اند که سهم ایران چهار پیروزی و سهم حریفش هم دو برد بوده است.
نتایج دیدارهای ایران و استرالیا در رویدادهای بین المللی به قرار زیر است:
2004 (انتخابی المپیک): ایران (3) – استرالیا (صفر)
2005 (انتخابی قهرمانی جهان): ایران (3) – استرالیا (صفر)
2008 (انتخابی المپیک): ایران (3) – استرالیا (صفر)
2012 (انتخابی المپیک): ایران (یک) – استرالیا (3)
2014 (قهرمانی جهان): ایران (3) – استرالیا (یک)
2015 (جام جهانی): ایران (صفر) – استرالیا (3)
تیم ملی والیبال ایران ساعت 5 و 30 بامداد روز شنبه هشتم خردادماه به وقت ایران در نخستین مسابقه خود در رقابت های انتخابی المپیک به مصاف تیم ملی استرالیا می رود.
کاروان اعزامی ایران به ریو تاکنون 47سهمیه در 13 رشته ورزشی کسب کرده که از این تعداد9 سهمیه مربوط به بانوان است.
در حال حاضر فرصت برای کسب سهمیه در رشته های تیر و کمان، بوکس، دو و میدانی، بسکتبال و شنا وجود دارد.
سی و یکمین دوره بازی های المپیک ریو 15مردادماه امسال در ریودوژانیرو آغاز می شود.
ورزشی**9250 ** 1569
کد N1270403

وبگردی