آفتاب
لوپس بوسکتس در شب هنر اسپانیا گفت:

نمایش فرهنگ اسپانیایی از طریق چشم و دست ایرانی

نمایش فرهنگ اسپانیایی از طریق چشم و دست ایرانی

ایلنا: سفیراسپانیا در شب هنر این کشور در موزه نیاوران گفت: امشب ما نه تنها فرهنگ اسپانیایی را به معرض نمایش گذاشته‌ایم بلکه این‌کار را از طریق چشم و دست دوستان ایرانی‌مان انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب هنر اسپانیا در تالار آبی کاخ موزه نیاوران با حضور ادوآردو لوپس بوسکتس (سفیر اسپانیا در ایران)، سید رحمت‌اله رئوف حنان (مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران) و خریستو پولنداکف (سفیر بلغارستان در ایران) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ادوآردو لوپس بوسکتس با ابراز خوشحالی از برپایی نمایشگاهی از آثار هنری اسپانیا در ایران اظهارکرد: سفارت اسپانیا شب هنر این کشور را با  ارائه دو برنامه، برپایی نمایشگاهی از آثار متعلق به گنجینه کاخ نیاوران است که در سده بیست میلادی توسط هنرمندانی چون پابلو پیکاسو، سالبادور دالی،  ادوآردو چییدا خوآنتگی، آنتونی تاپیس و جوآن میرو کشیده شده و همچنین اجرای موسیقی فلامینگو توسط هنرمند ایرانی پدرام فلسفی برگزار می‌کند.

او با اشاره به ارتباط دیرینه بین ایران و اسپانیا گفت: تبادل پیوسته مقامات، پژوهشگران و تجار همیشه بین ایران و اسپانیا بوده ولی باید این را بدانیم که ارتباط مؤثر بین دولت‌ها براساس فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد  بدون داشتن احترام مشترک نسبت به فرهنگ نمی‌توانیم آینده‌ای برای خودمان بسازیم.

سفیر اسپانیا با اشاره به اهمیت برگزاری شب هنر این کشور افزود: هدف ما این است که جمهوری اسلامی ایران را با فرهنگ اسپانیا آشنا کنیم و علاقه‌مندیم این کار را با همکاری همکاران ایرانی به سرانجام برسانیم. آثاری که دراین جا به نمایش درآمده توسط مشهورترین هنرمندان اسپانیایی خلق شده‌اند و قرار است شنونده موسیقی اسپانیایی باشیم که توسط یک هنرمند ایرانی اجرا می‌شود.

لوپس بوسکتس ادامه داد: ما نه تنها فرهنگ اسپانیایی را به معرض نمایش گذاشته‌ایم بلکه این‌کار را از طریق چشم و دست دوستان ایرانی‌مان انجام می‌دهیم بنابراین امیدوارم تماشای این آثار همراه با موسیقی برای جلب مخاطب بیشتر برای موزه‌های با کیفیتی که در شهر تهران قرار دارند مفید باشد چراکه این موزه‌ها نیازمند توجه بیشتری از سوی مخاطبان هستند و گنیجنه هنر در کاخ نیاوران و موزه هنرهای معاصر می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری را برای مخاطبان اسپانیایی و ایرانی فراهم کند.

در ادامه این برنامه سید رحمت‌اله رئوف (مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران) با بیان اینکه ایران و اسپانیا دو کشور بزرگ با تمدن تاریخی و غنی می‌باشند، اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری شب اسپانیا در مجموعه نیاوران با مشارکت سفارت اسپانیا نشان از علاقه و جدیت دو کشور برای گسترش روابط فرهنگی و هنری است.

او ادامه داد: برگزاری این فعالیت‌ها موجب شناخت بیشتر مشترکات فرهنگی دو کشور می‌شود. خوشحالیم که این برنامه فرهنگی با ترنمی از آوای موسیقی اسپانیایی توسط هنرمند ایرانی مزین می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت: امیدواریم این برنامه مسیر روشن و پرباری برای ادامه همکاری‌های مشترک بین دو کشور ایران و اسپانیا باشد.

در بخش دیگری از این برنامه پدرام فلسفی گیتاریست با ارائه توضیحاتی درباره موسیقی اسپانیایی و تاثیراتی که موسیقی باروک بر آثار پیکاسو و دالی داشته است، گفت: در تاریخ موسیقی تاریخچه گیتار مشخص نیست و بسیاری از کشورها و فرهنگ‌های قدیمی ادعا دارند که گیتار از آنجا نشأت گرفته از جمله هندوستان، ایران، روم باستان حتی ایرانیان می‌گویند لغت گیتار ریشه در لغات ایرانی دارد.

او ادامه داد: اما آنچه مسلم است گیتار در اسپانیا شکل گرفت و به فرمی که امروز ما آن را در موسیقی کلاسیک در اسپانیا می‌شناسیم درآمد.

این هنرمند در ادامه قطعاتی از Gaspar Sanz،Francisco Tárrega، Manuel de Falla، Isaac Albéniz، Federico Moreno Torroba، Joaquín Rodrigo  و Joaquín Turina را نواخت.

در این برنامه هنرمندانی از دو کشور اسپانیا و ایران حضور داشتند. همچنین نمایشگاه آثار هنرمندان اسپانیایی از 7 تا 13 خرداد ماه از ساعت 9 تا 17 در تالار آبی کاخ اختصاصی نیاوران پذیرای علاقه‌مندان است.

 

 

کد N1270383

وبگردی