آفتاب
الگوهای پایداری

9 مزیت سبز بودن برای کسب‌وکارها

9 مزیت سبز بودن برای کسب‌وکارها

پایداری، گزینه‌ای که کسب‌وکارهای امروز جهان با آن مواجه هستند؛ گزینه‌ای که هنوز هم برخی، آن را یک هزینه می‌دانند. با این حال، ...

نویسنده: دارسی هیچکاک و مارشا ویلارد

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: راهنمایی کسب‌وکار به سمت پایداری

پایداری، گزینه‌ای که کسب‌وکارهای امروز جهان با آن مواجه هستند؛ گزینه‌ای که هنوز هم برخی، آن را یک هزینه می‌دانند. با این حال، پایداری و توجه به مسائل مختلف زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌تواند علاوه‌بر تضمین آینده یک کشور و جامعه، برای کسب‌وکارهای فعال این حوزه هم مزایای زیادی به همراه داشته باشد. مزایایی که تنها در کاهش هزینه‌های ضایعات و متمایزسازی نسبت به رقبا خلاصه نمی‌شود:

 

• جاخالی دادن در برابر قوانین آینده.قوانین به‌طور دائم در حال تغییر هستند. برای کسانی که می‌خواهند ابتکار عمل را در دست گرفته و فراتر از این چرخه‌های تغییر حرکت کنند، پایداری، چارچوبی کارآ برای درک مرحله آخر بازی در اختیار آنها قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، حرکت مستمر ماشین‌های خشکشویی به سمت طبیعت‌دوستی باعث شده است تا پرکلرواتیلن، حلال سرطان‌زایی که به‌طور معمول در ماشین‌های خشکشویی قدیمی استفاده می‌شود، جایگاه خود را در بازار از دست بدهد. شرکتی که می‌توانست این روند را درک کند، در انطباق خود با شرایط از رقبایش پیشی می‌گرفت. در شرایط دیگر، حتی اگر خودتان هم پیشگام این تغییرات نشوید، می‌توانید بسیار سریع‌تر از رقبایتان نسبت به اتفاقات آینده آگاه و هوشیار شوید. براساس یکی از مطالعات موسسه مک‌کینزی که در سال 2008 منتشر شد، 80 درصد از مدیران اجرایی شرکت‌های مختلف انتظار دارند تا شاهد قوانین مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی در 5 سال آینده باشند و یک‌سوم آنها معتقدند که چنین مقرراتی در 2 سال آینده رایج می‌شوند. کسانی که این روند را زودتر مشاهده کرده‌اند، زمان بیشتری برای انطباق خود با شرایط جدید و ایجاد بهبود در روندهای کاری خود دارند.

• ساخت محصولات یا فرآیندهای نوآورانه جدید.زمانی که بتوانید چالش‌های جهان امروز و آینده را ببینید، پایداری می‌تواند به شما کمک کند تا محصولات یا فرآیندهای جدیدی ایجاد کنید که بخشی از راه‌حل آن چالش‌ها باشند. «بانک ساحلی پاسیفیک» که یک موسسه مالی کوچک در شهر ایلواکوی واشنگتن است، توانسته با تمرکز بر پروژه‌های پایدار، منابع مالی زیادی را از سراسر کشور آمریکا جذب کند. شرکت تویوتا، فناوری تولید اتومبیل‌های هیبریدی خود را توسعه داد و اکنون آن را به تولیدکنندگان دیگر می‌فروشد. کلینیک چشم‌پزشکی آراویند که در شهر مادورای هند قرار دارد، لنزهایی را برای بیماران مبتلا به آب مروارید اختراع کردند که بسیار ارزان‌تر از قیمت محصولات مشابه وارداتی بود؛ آنها اکنون این لنزها را صادر می‌کنند.

• باز کردن بازارهای جدید.بیشتر شرکت‌های جهان در حال خدمت‌رسانی به کشورهای صنعتی هستند که کمتر از یک‌ششم از جمعیت جهان را شامل می‌شوند. چه باور کنید یا نه، شما می‌توانید از طریق خدمت‌رسانی به 3 میلیارد انسان فقیر جهان هم به سود سرشاری دست یابید؛ کافی است یک محصول را به قیمتی به آنها پیشنهاد دهید که توانایی پرداخت آن را داشته باشند. آمول، یک شرکت لبنیاتی در هند است که متوجه شد می‌تواند بستنی را به مردم فقیر هند بفروشد و برای این کار تنها نیاز دارد تا هزینه هر کوپ بستنی را به حدود یک روپیه برساند. با توجه به آنکه بیشترین هزینه تولید بستنی در انجماد آن است، آنها راهی بسیار ارزان‌تر برای سرد نگه داشتن محصول خود پیدا کردند. فرآیند انجماد جدید آنها (که هزینه‌ها را به شدت کاهش داد)، باعث شد تا به بازار عظیمی دست پیدا کنند و یک مزیت رقابتی چشمگیر به دست آورند.

• جذب و حفظ بهترین کارکنان.بسیاری از کارکنان جهان امروز به دنبال آن هستند تا در شرکت‌هایی کار کنند که با ارزش‌های آنها انطباق دارند. در نظرسنجی جدید که درباره «استخدام سبز» و ازسوی پایگاه اینترنتی «مانستر تِرَک» انجام شد، 80 درصد از شاغلان جوان اعلام کردند که علاقه‌مند هستند کاری انجام دهند که اثری مثبت بر محیط زیست داشته باشد. همچنین 92 درصد از آنها عنوان کردند که مایل به همکاری با شرکتی هستند که به‌عنوان دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود. پایداری می‌تواند حتی به مشاغل پیش پا افتاده هم غنا و معنا ببخشد. پایداری می‌تواند حسی از شور و اشتیاق کاری در سازمان به وجود آورد که بیشتر تغییرات سازمانی قادر به ایجاد آن نیستند. حتی همبرگرچرخان‌های (کم‌مهارت‌ترین کارکنان آشپزخانه که فقط از عهده چرخاندن همبرگر برمی‌آیند) یکی از فروشگاه‌های مک‌دونالد در سوئد هم می‌توانند احساس کنند که آنها در حال تغییر جهان هستند؛ چرا که محصولات لبنی و گوشت ارگانیک سرو می‌کنند. زمانی که کارکنان احساس کنند، شغل آنها و کاری که انجام می‌دهند، وسیله‌ای برای حل بسیاری از مسائل مهم برای آنها است، به منبعی قدرتمند از تعهد و وفاداری شغلی مجهز می‌شوید.

• بهبود تصور ذهنی ذی‌نفعان و اجتماع.پایداری می‌تواند سازمان‌ها را در جایگاه شرکت‌های پیشگام مسوولیت‌پذیر اجتماع قرار دهد. این وضعیت باعث می‌شود که وجهه و جایگاه اجتماعی شرکت شما بهبود پیدا کند. به این صورت، اهمیتی ندارد که یک شرکت تا چه اندازه کوچک است. در هر صورت، در چشم ذی‌نفعان بسیار مهم و حائز احترام خواهد بود.

• کاهش مخاطرات قانونی و هزینه‌های بیمه.برای مدیریت ریسک، سازمان‌ها باید نگاه دقیقی به روندهای اجتماعی و زیست‌محیطی داشته باشند. پایداری می‌تواند خطرات و هزینه‌های بالاسری اتفاقات ناگهانی را کاهش دهد و شرکت را برای روز تغییرات آماده کند. به‌عنوان مثال، یک کارخانه سابق قطعات نیمه‌رسانا در ایالت اورگان آمریکا به این نکته پی برد که می‌تواند با حفظ برخی از مواد شیمیایی سمی، هزینه بیمه خود را کاهش دهد. تردیدی نیست که با افزایش پایداری، بسیاری از جریمه‌های دولتی هم کاهش می‌یابند.

• ارائه کیفیت بالاتر زندگی.پایداری به جوامع مختلف کمک می‌کند تا تصمیماتی بگیرند که کیفیت زندگی را از طریق اصول طراحی «رشد هوشمند» افزایش دهند. به‌عنوان مثال، شهر کورتابا در برزیل، دیدگاه‌های مختلف شهروندان خود را در برنامه‌ریزی شهری، حمل‌ونقل و برنامه‌های اجتماعی ترکیب کرد تا کیفیت زندگی بهتری برای شهروندان خود (غنی و فقیر) ایجاد کند. سیستم حمل‌ونقل عمومی آنها به حدی در دسترس است و مورد استفاده قرار می‌گیرد که هیچ نیازی به یارانه دولتی ندارد. تمام شهر برای مردم ساخته شده (و نه ماشین‌ها). به این صورت، درحالی‌که کیفیت زندگی افزایش می‌یابد، آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

کد N1268916

وبگردی