آفتاب

تاثیر خودروهای خودران بر اقتصاد

تاثیر خودروهای خودران بر اقتصاد

خودروهای خودران تغییراتی فراتر از بردن ما از مکانی به مکان دیگر ایجاد می‌کنند. کارشناسان معتقدند وارد شدن خودروهای خودران به جاده‌ها ...

گروه اقتصاد بین‌الملل:خودروهای خودران تغییراتی فراتر از بردن ما از مکانی به مکان دیگر ایجاد می‌کنند. کارشناسان معتقدند وارد شدن خودروهای خودران به جاده‌ها همه‌چیز از در دسترس بودن شغل گرفته تا بهره‌وری را تغییر خواهد داد.

 

وب‌سایت تک اینسایدر، 6 روشی را که خودروهای کاملا خودروان بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند، مورد بررسی قرار داده است.

1- افزایش بهره‌وری: لوک نویست، استاد اقتصاد دانشگاه کنسوآ می‌گوید بهره‌وری به شکل‌های مختلف افزایش خواهد یافت. او معتقد است خودروهای خودران جریان ترافیک را بهبود می‌بخشند و تصادفات را کاهش می‌دهند. این مساله به معنی کاهش زمان رفت و آمد به سر کار و صرف زمان کمتر در دفاتر بیمه‌ است. این در شرایطی است که مردم می‌توانند هنگام حرکت با خودروهای خودران کار کنند چون دیگر نیازی نیست حواس‌شان به جاده باشد.

2- ازمیان رفتن برخی شغل‌ها: نویست می‌گوید:«درمورد نیروی کار به نیروهای پلیس و ادارات رسیدگی به جرائم رانندگی کمتری نیاز خواهیم داشت.» یک استاد دانشکده اقتصاد دانشکاه رابرت اچ اسمیت مریلند نیز همین نظر را دارد. او می‌گوید: «مطمئنا شغل‌های بسیاری ازمیان خواهد رفت، رانندگی تاکسی، رانندگی کامیون، خدمات تحویل محلی مانند تحویل‌دهندگان غذا، احتمالا کسانی که از پایین‌ترین سطح آموزشی برخوردارند و فرصت‌های نسبتا کمی دارند، شغل خود را از دست می‌دهند.»

3- ایجاد شغل‌های جدید: برنت گلدفارب، دیگر استاد دانشکده اقتصاد دانشکاه رابرت اچ اسمیت مریلند، می‌گوید پذیرش و قبول خودروهای خودران تدریجی خواهد بود و این مساله به این معنی است که مشاغل نیز به‌صورت تدریجی ایجاد خواهند شد. او می‌گوید: «می‌دانم ادعاهای بسیاری درمورد این که یک تغییر ناگهانی در زیرساخت‌ها روی خواهد داد، وجود دارد، اما من این طور فکر نمی‌کنم. این مساله درست است که خودروهای خودران تاحدی موجب بیکار شدن نیروی کار بی‌مهارت می‌شوند، اما کارهای بسیاری می‌توان یافت که مردم انجام دهند. این یک مساله قدیمی است که در طول تاریخ رخ داده است.»

4- کاهش قیمت برخی کالاها: با ورود خودروهای خودران، کامیون‌های خودران نیز به جاده‌ها خواهند آمد. هم‌اکنون مرسدس بنز و یک شرکت جدید تکنولوژی با کمک کارکنان سابق شرکت گوگل روی کامیون‌های خودران کار می‌کنند. نویست استاد اقتصاد دانشگاه کنسوآ، می‌گوید درپی کاهش هزینه نیروی کار به‌دلیل انتقال کالاها توسط کامیون‌های خودران، قیمت برخی از کالاها کاهش خواهد یافت.

5- فضای بیشتری برای مسکن و کسب‌و‌کارها ایجاد خواهد شد: تولید خودروهای خودران به معنی مرگ جایگاه‌های پارک و گاراژها در شهرهاست. اگر تاکسی‌های خودران همواره در حرکت باشند، نیازی به پارکینگ وجود نخواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌هایی که توسعه خودروهای خودران را دنبال می‌کنند، به خدمات «هم‌سفری آنلاین» علاقه‌مند هستند. یک نمونه این مساله سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلار جنرال موتورز در شرکت لیفت است. لیفت یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات هم‌سفری آن‌لاین است. در هم‌سفری آن‌لاین، مسافران از طریق اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند خود با رانندگان مرتبط می‌شوند و تقاضای سواری می‌کنند. جنرال موتورز اعلام کرده است با شرکت لیفت همکاری خواهد کرد تا تکنولوژی‌ای را توسعه دهد که به مشتریان امکان می‌دهد از طریق تلفن هوشمند، خودرو درخواست کنند و خودرو بدون آنکه راننده‌ای آن را هدایت کند، جلوی آنها حاضر می‌شود. گلدفارب معتقد است اگر تقاضای کمتری برای پارکینگ وجود داشته باشد، فضایی که برای پارکینگ در نظر گرفته شده است، می‌تواند به ساخت مسکن یا دفتر کار اختصاص پیدا کند.

6- دگرگونی گسترده در صنعت بیمه خودرو: نویست می‌گوید با ظهور خودروهای خودران، دیگر نیازی به بیمه مسوولیت راننده وجود نخواهد داشت. گرچه این مساله در آینده نزدیک روی نخواهد داد، اما هم‌اکنون شرکت ولوو اعلام کرده است درصورتی که خودروهای خودران این شرکت دچار تصادف شوند، مسوولیت کامل آن را برعهده خواهد گرفت. نویست معتقد است بیمه‌گذاران، بیمه مسوولیت محصول را به جای مسوولیت راننده ارائه خواهند کرد. او می‌گوید:«زمانی که اشتباهی در این خودروها روی می‌دهد، مقصر تولید کننده خودرو خواهد بود. بنابراین تولیدکنندگان این خودروها باید بیمه شوند.»

خودروسازان به سرعت در جهت هوشمندتر کردن خودروهای‌شان حرکت می‌کنند و قابلیت‌های خودرانی آنها را توسعه می‌دهند و این در شرایطی است که شرکت‌های تکنولوژی ازجمله اوبر، گوگل و اپل به صنعت خودرو وارد شده‌اند. فورد و جنرال موتورز از بیشمار خودروسازانی هستند که به تنهایی یا با مشارکت شرکت‌های تکنولوژی مانند گوگل، طیفی از حمل و نقل آینده را آزمایش می‌کنند. متیو استور، تحلیل‌گر خودرو، معتقد است خودروسازان عمده تلاش می‌کنند از تسلط شرکت‌های تکنولوژی بر آینده خودروهای خودران و هم‌سفری جلوگیری کنند. خاویر ماسکت، تحلیل‌گر خودرو از گروه مشاوره بوستون، نیز می‌گوید در شرایطی که حمل و نقل درحال متحول شدن است، هر دو گروه خودروسازان عمده و شرکت‌های تکنولوژی تلاش می‌کنند این کسب‌و‌کار جدید را به چنگ آورند. ماسکت می‌گوید:«در 10 تا 20 سال آینده حمل و نقل، یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری است.» او معتقد است بین سال‌های 2022 تا 2025 هم‌سفری با خودروهای بدون راننده در شهرهای بزرگی مانند لندن، نیویورک و سنگاپور رواج می‌یابد. موضوع خودروهای خودران امروز در ضمیمه هفتگی دنیای اقتصاد (دنیای ماشین) به طور مشروح مورد بررسی قرار گرفته است.

کد N1268891

وبگردی