آفتاب

مهاجرت به نسخه 6 نشانی پروتکل اینترنتی به سرعت صورت نمی گیرد

مهاجرت به نسخه 6 نشانی پروتکل اینترنتی به سرعت صورت نمی گیرد

تهران-ایرنا- معاون مدیریت و توسعه شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه مهاجرت از نسخه چهارآدرس پروتکل اینترنتی(IPV4 )به نسخه 6(IPV6 ) به تدریج صورت می گیرد، گفت: اصراری برای تسریع روند مهاجرت به نسخه جدید نیست.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی اصغر انصاری افزود: تنها از این به بعد توسعه شبکه کشور بر اساس آدرس(IP) نسخه 6 اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری روی نسخه آدرس پروتکل اینترنتی 6 باید به نحو شایسته ای صورت گیرد ‌ادامه داد: مهاجرت تدریجی انجام خواهد شد و تا چند سال به طول خواهد انجامید بنابراین،‌ همچنان از نسخه چهار و تجهیزات آن استفاده می شود.
انصاری بیان کرد: مهاجرت به نسخه 6 آدرس اینترنت از ابتدای سال جاری در کشور و با آمادگی شرکت زیرساخت برای ارائه خطوط فعال آی.پی.وی6 (IPV6 )به اپراتورها، در عمل شروع شده و تعدادی از اپراتورهای ثابت و همراه هم در حال حاضر از این خطوط استفاده می کنند و امید است در آینده نزدیک کل اپراتورها آمادگی لازم را جهت انجام این مهاجرت داشته باشند.
معاون سازمان فناوری اطلاعات در ادامه به بخشنامه های ابلاغی شورای عالی فناوری اطلاعات ( IT) در سال گذشته اشاره کرد و افزود: براساس این بخشنامه،‌ همه دستگاه ها و شرکت های ارتباطی در ورود تجهیزات باید دقت کنند این تجهیزات هر دو نسخه آی.پی( IP)را پشتیبانی کند. با توجه به نظارت سازمان تنظیم مقررات در این زمینه، تجهیزات ارتباطی که وارد کشور می شوند باید مطابق با بخشنامه ابلاغی شورای عالی فناوری اطلاعات باشند.
وی با بیان این که اکنون سازمان فناوری اطلاعات در قالب کارگروه راهبری گذار به آی.پی.وی6 ، بحث کارشناسی گذار را با حضور کلیه اپراتورها از جمله زیرساخت دنبال می کند و جلسات هماهنگی آن به صورت مستمر برگزار می شود، گفت: اپراتورها باید تحت نظارت کمیته راهبری، گذار خود را انجام دهند.
انصاری ادامه داد: البته این موضوع از مدتها قبل شروع شده و همبندی و ساز وکار گذار به آی.پی.وی 6 برخی اپراتورها با نظارت این کمیته و سازمان فناوری اطلاعات نهایی شده است. همچنین در صورتی که آمادگی سایر اپراتورها به حداکثر ممکن برسد، اجازه گذار به آنها داده می شود.
معاون سازمان فناوری اطلاعات در عین حال، لازمه این مهم را آمادگی داخلی اپراتورها برشمرد و افزود: اپراتورها باید هم از لحاظ تجهیزات و هم از لحاظ فنی به گونه ای اقدام کنند تا بتوانند به لحاظ امنیتی و کیفی امکان ارائه خدمات در شبکه آی.پی.وی 6را داشته باشند. به طوری که برنامه توسعه پهن باند کشور به عنوان زیرساخت بخش آی.پی شبکه ملی اطلاعات با حضور همه اپراتورها، رگولاتوری و ستاد وزارت با قابلیت پوشش برنامه ششم توسعه، عملیاتی می شود.
نشانی پروتکل اینترنت یا به اختصار نشانی آی‌پی (به انگلیسی: IP Address) نشانی‌ عددی است که به هریک از دستگاه ها و رایانه‌های متصل به شبکهٔ رایانه ای که بر مبنای نمایه TCP/IP (از جمله اینترنت) کار می‌کند،اختصاص داده می‌شود.
اقتصام**2078**1561
کد N1267841

وبگردی