آفتاب

تشنج در روابط پاکستان-آمریکا و حملات لفظی بی مهابانه دولتمردان اسلام آباد

تشنج در روابط پاکستان-آمریکا و حملات لفظی بی مهابانه دولتمردان اسلام آباد

اسلام آباد - ایرنا - هنوز تب اختلاف های روابط اسلام آباد و واشنگتن بر سر طیفی از موضوع ها از جمله قرارداد فروش جگنده های اف-16 به پاکستان و نحوه برخورد این کشور با برخی گروه های تروریستی فروکش نکرده بود که ماجرای عملیات پهپادهای آمریکایی در آسمان پاکستان و کشتن سرکرده طالبان افغانستان، باعث شد تب تنش در این روابط تا حد تشنج و بطور ناگهانی بالاتر برود.

'چودری نثار علی خان' وزیر کشور پاکستان در تازه ترین واکنش دولت اسلام آباد علیه اقدام آمریکا در حمله هوایی به خاک پاکستان و کشتن ملا اختر منصور، در اظهاراتی تند و کم گفته است که این اقدام آمریکایی ها کاملا غیرقانونی، غیرقابل قبول و نقض صریح حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پاکستان است و علاوه بر این، منجر به تخریب روند صلح افغانستان و طالبان می شود.
چندی پیش نیز محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان به عنوان عالی ترین مقام دولت این کشور، حمله پهپادهای آمریکا به خاک کشورش را نقض حاکمیت ملی پاکستان دانست.
وزارت امور خارجه پاکستان نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه رسمی، از این اقدام آمریکا انتقاد کرد و آن را مغایر با تلاش ها برای محقق کردن مذاکرات صلح افغانستان دانست.
ارتش پاکستان، به عنوان مقتدرترین نهاد این کشور اما تاکنون سکوت کرده و هنوز اظهار نظری در محکومیت اقدام آمریکا و یا کشته شدن ملا اختر منصور نکرده است.
چودری نثار علی خان که از با نفوذ ترین و کلیدی ترین وزیران کابینه پاکستان است، در سخنان شب گذشته خود با بیان اینکه پاکستان فعلا نمی تواند ادعای آمریکا مبنی بر کشته شدن ملا اختر منصور را تایید کند و بعد از انجام آزمایش دی.ان.ای همه چیز در این باره روشن خواهد شد، گفت: آمریکا می گوید که ملا اختر منصور را کشته است چون او مانع روند صلح در افغانستان بود. آیا آمریکایی ها فراموش کرده اند که همین ملا اختر تابستان سال گذشته رهبری هیات طالبان را در مذاکرات صلح در اطراف شهر اسلام آباد پاکستان برعهده داشت و نماینده آمریکایی ها هم در آن گفت و گوها حاضر بود؟
اظهارات وزیر کشور پاکستان مبنی بر ابراز تردید این کشور در کشته شدن اختر منصور درحالی است که طالبان صبح امروز(چهارشنبه) رسما کشته شدن اختر منصور را تایید کرد و اعلام کرد ه هیبت الله آخوندزاده جانشین او انتخاب شده است.
اظهارنظرها و بیانیه های پی در پی مقامات دولت پاکستان در واکنش به کشته شدند ملا اختر، حکایت از خشمگین بودن آنان از این اقدام است.
همجنین کشته شدن اختر منصور در خاک پاکستان، بی اعتمادی حکومت افغانستان نسبت به پاکستان را به مراتب افزایش داده است. ماجرای مرگ ملا اختر در خاک پاکستان، تداعی کننده کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده در خاک پاکستان است و تکرار حوادث این چنینی در خاک پاکستان، موجب شده موجی از بی اعتمادی نسبت به صداقت پاکستانی ها که می گویند با تمام گروه های شبه نظامی و تروریستی برخورد یکسان و جدی دارند، ایجاد شود.
وزیر کشور پاکستان همچنین با بیان اینکه ملا اختر منصور به کشورهای زیاد دیگر هم سفر کرده بود، بدون اشاره به نام این کشورها گفت که اگر او یک تهدید به حساب می آمد، پس چرا در کشورهای دیگر هدف قرار نگرفت و منتظر شدند تا او را در خاک پاکستان هدف قرار دهند؟
چودری نثار همچنین با انتقاد از این گفته و رویکرد آمریکایی که 'دشمنان خود را هرجا که باشند خواهیم کشت'، گفت که اگر کشورهای دیگر هم بخواهند چنین رفتار و رویکردی داشته باشند، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
وزیر کشور پاکستان گفته است که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی وارد قلمروی پاکستان نشد بلکه در حالی که بر فراز آسمان 'یک کشور همسایه' پرواز می کرد، اقدام به شلیک موشک (به سمت خودرویی که گفته می شود حامل ملا اختر منصور بوده است) کرده است. این مقام پاکستانی به نام کشور همسایه اشاره نکرده است.
چودری نثار علی خان گفت که گفت و گوهای رو در روی طالبان و دولت افغانستان سال گذشته با اعلام خبر مرگ ملا عمر رهبر اسبق طالبان لطمه دید و متوقف شد و در ماه های اخیر هم که شاهد روزنه های امید برای از سرگیری این مذاکرات بودیم، اقدام اخیر آمریکا موجب شد همه چیز خراب شود. 'بعد از کشتن رهبر طالبان، دیگر نباید از آنها انتظار داشت به مذاکرات بازگردند. این اقدام آمریکا پاکستان را هم در موقعیت بسیار دشوار قرار داده است.'
وی گفت: آمریکایی ها از یک سو دم از تلاش برای صلح می زنند و از سوی دیگر، رویکرد تهاجم را در پیش می گیرند.
این مقام عالی دولت پاکستان گفت: نیروهای ائتلافی در افغانستان برغم صرف میلیاردها دلار واستقرار تعداد زیادی نیرو در این کشور، نتوانسته اند طالبان را از بین ببرند.
شنبه گذشته آمریکایی ها اعلام کردند که ملا اختر منصور را با حمله پهپادی در منطقه مرزی پاکستان با فغانستان هدف قرارداده و او را کشته اند.
دولت افغانستان هم کشته شدن اختر منصور را تایید کرده است. گروه طالبان نیز ساعاتی پیش با معرفی رهبر جدید خود، تایید کرد که ملااختر منصور کشته شده است.
آساق**1723
کد N1267483

وبگردی