آفتاب

سه قنات استان اصفهان امسال ثبت جهانی می شود

سه قنات استان اصفهان امسال ثبت جهانی می شود

اصفهان – ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از ثبت جهانی سه قنات در استان اصفهان تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش ایرنا، فریدون الهیاری سه شنبه شب در مراسم تجلیل از خادمان میراث فرهنگی استان اصفهان که در کاخ موزه چهلستون برگزار شد، افزود: سه قنات ' مون ' اردستان، وزوان و مزد آباد در شهرستان شاهین شهرو میمه استان اصفهان در راه ثبت جهانی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) است.
قنات مون در اردستان، تنها قنات دو طبقه جهان است و قنات وزوان در شهر وزوان و قنات مزد آباد در شهر میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه قرار دارند.
مقرر است این سه قنات، تابستان امسال در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برسند.
11 قنات از کشور ایران نامزد ثبت جهانی در یونسکو هستند که سه قنات از میان آنها در استان اصفهان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین گفت: مجوز تاسیس 12 اداره جدید میراث فرهنگی در شهرستان های استان دریافت شده و در آینده نزدیک این تعداد به 14 اداره افزایش پیدا می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان 9 پایگاه ملی وجود دارد که بخشی از آن در گذشته تنزل رتبه پیدا کرده بود اما اکنون چند پایگاه جدید احداث شد و برخی هم ارتقا پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: 33 پایگاه حفاظتی در استان وجود دارد که برخی از آن‌ ها ارتقا یافتند و از سربازان نیز برای حفظ میراث فرهنگی استفاده می شود.
الهیاری گفت: آمار ثبت شده ها در سال گذشته افزایش داشت به طوری که پرونده 74 اثر ثبتی تکمیل شده و 23 اثر نیز در مراحل پایانی ثبت قرار دارد.
در این مراسم از شماری از خادمان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی از جمله پیشکسوتان و خانواده خادمانی که از دنیا رفته اند، تجلیل شد.
پ / 6020/ 6022
کد N1267317

وبگردی