آفتاب

دولت از سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس حمایت می کند

دولت از سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس حمایت می کند

مشهد- ایرنا- معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس علاوه بر برخورداری از شرایط ویژه این منطقه، از ضمانتها و حمایتهای دولت برخوردار می شوند.

محمد خزاعی روز سه شنبه در همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس واقع در شمال شرق خراسان رضوی افزود: بر اساس قانون تاسیس مناطق آزاد و ویژه سرمایه گذاران در این مناطق نه فقط از حمایتهای منطقه بلکه از ضمانتهای جمهوری اسلامی، مساعدتهای سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران برخوردار خواهند شد.
رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس یکی از مهمترین و راهبردیترین مناطق اقتصادی کشور است.
وی گفت: منطقه ویژه سرخس در محدوده ای از ایران واقع شده که دو عامل مهم توسعه اقتصادی شامل منابع عظیم گاز با بیش از 70 سال ذخیره و آب کافی از طریق سد دوستی با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب را دارد.
خزاعی افزود: همچنین همت آستان قدس رضوی و دولت کلنگ راه آهن در این منطقه زده شده و بدین طریق سرخس به یک شاهراه ارتباطی به کل کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه(CIS) تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: همسایگی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با ترکمنستان و عبور خط انتقالی راه آهن از این منطقه عامل دیگر اهمیت راهبردی منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.
معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین به پروژه های در حال اجرا مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشره و بیان کرد: ایجاد خط ارتباطی از چابهار و امتداد آن از طریق زاهدان - مشهد به سرخس یکی از این پروژه ها به شمار می رود که طی مذاکرات با مسئولان طراز اول کشور هند شتاب در اجرای آن دنبال می شود.
وی گفت: همچنین در دولت یازدهم تلاش می شود زمینه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد با جدیت پیگیری شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در این همایش گفت: همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری با هدف تشریح ظرفیتهای قانونی حوزه ریلی، زمینی، هوایی و ترغیب و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سرمایه گذاری برپا شده است.
احمد صادقی گلمکانی افزود: مخاطبان این همایش فعالان اقتصادی کشور از جمله شرکتهای مدیریت حمل‌ و ‌نقل، شرکتهای مدیریت صادرات، کشتیرانیهای داخلی و خارجی، صادرکنندگان بزرگ، شرکتهای حمل و نقل بین المللی و تشکلها و انجمنهای فعال در حوزه حمل‌ ‌هستند.
وی ادامه داد: در این همایش بسته های حمایتی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی منطقه ویژه اقتصادی سرخس و زیرمجموعه های آن از جمله امور زیربنایی، ناوگان ریلی، جاده ای و فرودگاه بین المللی الماس سرخس تشریح می شود.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو 'اکو' قرار گرفته و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق ایران است.
فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.
این منطقه در فاصله 150 کیلومتری شرق مشهد و 15کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.7489/3027/1858
کد N1266073

وبگردی