آفتاب

آناتولی: قرارداد چابهار امکان حمل و نقل ترانزیت ریلی و جاده ای را فراهم می سازد

آناتولی: قرارداد چابهار امکان حمل و نقل ترانزیت ریلی و جاده ای را فراهم می سازد

آنکارا- ایرنا- خبرگزاری آناتولی در خبری در ارتباط با امضای قرارداد چابهار نوشت: این قرارداد که از سوی سه کشور ایران- هندوستان و افغانستان به امضاء رسید امکان حمل و نقل ترانزیت ریلی و جاده ای را فراهم خواهد ساخت.

قرارداد چابهار و سفر روسای جمهور هندوستان و افغانستان به ایران مورد توجه خبرگزاری آناتولی که خبرگزاری مادر ترکیه محسوب می شود قرار گرفته و این خبرگزاری در خبرهایی جداگانه این سفرها و نیز امضای قرارداد بین سه کشور در زمینه بندر چابهار را پوشش داده است.
به نوشته آناتولی، آقای روحانی رییس جمهور اسلامی ایران با تاریخی خواندن روز امضای قرارداد چابهار گفت: راه مواصلاتی چابهار هندوستان را به افغانستان و آسیای میانه و قفقاز وصل خواهد کرد و این یک قرارداد اقتصادی نیست بلکه یک متن سیاسی برای رشد اقتصادی منطقه است.
آناتولی افزود: مودی نخست وزیر هندوستان نیز این قرارداد را گامی در راستای ارتباط مطمئن بین سه کشورر خواند و از شروع یک دوران جدید با امضای قرارداد چابهار سخن گفت.
به نوشته این خبرگزاری اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز این قرارداد را به نفع کل کشورهای منطقه خواند و گفت: روابط سه کشور با امضای این قرارداد در همه زمینه ها توسعه خواهد یافت .
این خبرگزاری در یک خبر دیگر به سفر نخست وزیر هندوستان به تهران اشاره و فرازهایی از متن مصاحبه مشترک مودی با آقای روحانی را خصوصا در زمینه قرارداد چابهار ذکر کرده است.
به نوشته این روزنامه مودی از سرمایه گذاری 500 میلیون دلار هندوستان در چابهار سخن به میان آورد و گفت: قرارداد سه جانبه بین ایران و افغانستان و هندوستان به ایجاد خطوط جدید ترانزیتی کمک خواهد کرد.
این خبرگزاری نوشت: در سفر مودی به تهران بین ایران و هندوستان 12 قرارداد در زمینه های مختلف به امضا رسید.
بسیاری از شبکه های خبری اینترنتی و نیز برخی روزنامه های ترکیه، خبر آناتولی را به تیترهای متفاوت درج کرده اند.
خاورم**2012**1566
کد N1265635

وبگردی