آفتاب

نخستین همایش ملی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه شیراز گشایش یافت

نخستین همایش ملی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه شیراز گشایش یافت

شیراز- ایرنا- نخستین همایش ملی، علمی و پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دوشنبه در تالار علامه‏ جعفری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز گشایش یافت.

به گزارش ایرنا دبیر علمی این همایش در آیین گشایش آن گفت: 'علوم انسانی و نقش آن در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و به طور خاص فلسفه، تاریخ و جامعه ‏شناسی'، تاریخ اسلام و ایران، معماری اسلامی و ایرانی و دستاوردهای پزشکی که مختص فرهنگ و تمدن ایران و اسلام است، چهار محور اصلی این همایش به شمار می ‏روند.
حجت الاسلام قاسم کاکایی افزود: افزون بر 300 مقاله به دبیرخانه‏ این همایش ارسال شده است که از این تعداد، 200 مقاله به صورت چکیده چاپ شده و در اختیار شرکت‏ کنندگان قرار می گیرد.
وی افزود: از این تعداد، 70 مقاله‏ برتر زیر چاپ است و 20 مقاله به صورت حضوری در مدت دو روز برگزاری همایش ارائه می‏ شوند.
رئیس دانشکده‏ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز افزود: روز سه شنبه و در دومین روز این همایش ملی علی‏ اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب، غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره‏ ماندگار فلسفه‏ کشور و استاد دانشگاه تهران و حجت الاسلام و المسملین رسول جعفریان استاد دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه تاریخ این دانشگاه سخنرانی می کنند.
واکاوی اصل وحدت علوم و اصل سلسله مراتب علوم از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، زمینه ها و پیشینه های تاثیرپذیری گویندگان فارسی گوی از سخنان امام علی (ع)، بحران در حوزه علوم از ناحیه تمدن غرب و تحلیل انقلاب اسلامی ذیل جریان فکری تمدن گرایان از جمله عناوین مقاله هایی است که در نخستین روز این همایش ملی ارائه می شوند.
واکاوی پیشران اصلی و موثر در شکل گیری و پیشبرد روندهای ظهور تمدن نوین اسلامی، بررسی مولفه های تمدن نوین اسلامی با توجه به سابقه تمدن سازی اسلام از منظر استاد مطهری و نهادهای علمی و فرهنگی موثر در پیشرفت تمدن اسلامی از دیگر عناوین مقاله هایی است که امروز (دوشنبه) در این همایش مطرح می شود.
در نخستین روز همایش همچنین مقاله هایی با عنوان های 'شهرسازی اسلامی از آغاز تا پایان عصر صفوی با تکیه بر نقش مسجد در ساختار شهر اسلامی'، 'مشهد الرضا، آغاز تکوین بزرگترین بنای آرامگاهی اختصاصی شیعیان جهان'، 'تجلی هنر قدسی در هنر اسلامی با نماد نقوش و تزئینات معماری'، ' نقوش تزئینی معماری اسلامی در ایران دوره مغول و ایلخانی' و 'هنر و معماری اسلامی در اندلس (اسپانیا)' ارائه می شود.
'نقش پزشکان غیرمسلمان در توسعه علم پزشکی در گستره تمدن اسلامی با تاکید بر عصر رضوی'، 'ریشه های پزشکی مزاج و کاربردهای فلسفی آن'، تاثیر مدرسه 'گندی شاپور' بر گسترش دانش پزشکی در دوره عباسیان و 'جریان شناسی نواندیشی دینی و تمدن جدید غرب با تاکید بر پارادایم هرمنوتیکی' نیز از مقاله های پیش بینی شده برای ارائه در دومین روز این همایش (چهارم خرداد) است.
در آیین گشایش این همایش ملی، حجت الاسلام داوود رنجبران رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام حمید پارسانیا استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مجید ارشاد لنگرودی رئیس دانشگاه شیراز و جمعی از محققان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی کشور حضور داشتند.
همایش ملی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به میزبانی دانشکده‏ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ های فارس برگزار شده است و فردا (سه شنبه) با اهدای جایزه به صاحبان مقاله های برتر به کار خود پایان می دهد.
2027 /6118/1772
کد N1264158

وبگردی