آفتاب

باروری و نرخ رشد جمعیت در خراسان رضوی بالاتر از کشور

باروری و نرخ رشد جمعیت در خراسان رضوی بالاتر از کشور

مشهد- ایرنا- مدیر گروه جمعیت، خانواده و بهداشت مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میانگین باروری کلی و نرخ رشد جمعیت در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی بالاتر از شاخص های کشوری است.

دکتر محمدعلی احمدیان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک مادر در طول دوران باروری به دنیا می آورد و نرخ رشد جمعیت مقایسه میزان افزایش جمعیت یک منطقه در دو سال متوالی است.
وی با بیان اینکه شاخص باروری کلی در خراسان رضوی هم اکنون 3.3 است، گفت: این در حالی است که میانگین کشوری باروری کلی 1.9 است که در دهه 60میانگین این شاخص در کشور 7 بوده است.
وی حد جایگزینی نرخ باروری کلی در جهان را 2.1 عنوان کرد و افزود: شاخص نرخ باروری کلی پایین تر از این میزان، به لحاظ پویایی و زاد و ولد جمعیت مطلوب نیست.
وی بیان کرد: اکنون بیشترین نرخ باروری کلی در خراسان رضوی 4.5 و کمترین میزان آن یک است.
به گفته وی، شهرستان های سرخس، تربت جام، تایباد و خواف در خراسان رضوی بالاترین و شهرستان های چناران و فریمان کمترین نرخ باروری استان را دارند.
مدیر گروه جمعیت، خانواده و بهداشت مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نرخ رشد جمعیت خراسان رضوی بر اساس اطلاعات ثبت احوال این استان 2 درصد است و حال آنکه میانگین کشوری این شاخص 1.4 درصد است.
احمدیان اظهار کرد: بالا بودن شاخص های باروری کلی و نرخ رشد جمعیت در خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری نشان می دهد که این استان به لحاظ شاخص های کمی جمعیت مشکلی ندارد و باید برنامه های کیفی در این زمینه دنبال شود.
وی شناسایی زوجین جوان، ادغام برنامه های تحکیم بنیاد خانواده در کلاسهای خانواده، برگزاری همایش های ازدواج سالم و مناسب با همکاری سایر نهادها را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه عنوان کرد.
جمعیت خراسان رضوی بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن حدود 6 میلیون نفر است که دومین استان ایران از نظر جمعیت محسوب می‌شود.
3027/5132
کد N1263873

وبگردی