آفتاب

سفیر پیشین ایران در اردن: دستهای خارجی نمی‌گذارد بغداد آرامش ببیند/عراق به سمت تجزیه می‌رود

سفیر پیشین ایران در اردن: دستهای خارجی نمی‌گذارد بغداد آرامش ببیند/عراق به سمت تجزیه می‌رود

یک کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین از وضعیت نابسامان عراق و دلایل و چشم اندازهای آن می گوید.

محمد اکبری: اوضاع در عراق قرار نیست روی آرامش به خود ببیند. حمله به الخضرا هم که دیگر به عادت روزانه معترضان و طرفداران جریان صدر تبدیل شده است. ثبات هم که دیگر به آرزویی محال تبدیل شده است. آن طرف کشور غرق در درگیری های نظامی و این طرف تر در بغداد جدال سیاسی موج می زند و گروه ها و شخصیت های مختلف بر سر گرفتن صندلی های قدرت در حال نابود کردن یکدیگر هستند. در این شرایط چه چشم اندازی برای آینده عراق می توان متصور شد؟ نصرت الله تاجیک می گوید اوضاع نگران کننده است و شاید استمرار این روند این کشور را به سمت تجزیه سوق دهد. مشروح گفتگوی خبرآنلاین با سفیر پیشین ایران در اردن را در ادامه می‌خوانید: 

به نظر شما چه عواملی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی در عراق شده است؟

مشکل عراق حاصل جمع جبری چندین عامل است. معادلاتش معادله های خطی نیست معادله منحنی است و موارد مختلف باعث شده اوضاع به این صورت پیچیده در بیاید. مهمترین قسمت بر هم زدن توازن و وضعیت ژئوپولتیکی در این کشور خود عراق است. عامل دوم بر هم خوردن روند سیاست حکومت و عامل سوم دخالت خارجی حال منطقه ای یا فرامنطقه ای است که دخالت برخی از کشورها شاید به دلایل تاریخی و سیاسی باشد ولی کشور های دیگر از این دخالت قصد بهره برداری سیاسی و ایجاد اهرام قدرت را دارند. بنابراین عوامل متعددی باعث شده وضعیت عراق به این صورت درآید.

نقش عبادی را در به وجود آمدن این شرایط چگونه ارزیابی می کنید؟ او با سر و صدای زیادی به عنوان جانشین نوری مالکی به قدرت رسید تا از بحران های در هم تنیده عراق جلوگیری کند. 

عبادی به عنوان رئیس دولت سعی در ایجاد ثبات و آرامش دارد ولی به دلیل منافع متعدد کشور های دیگر این امکان برای او وجود نخواهد داشت. همانطور که گفتم مسئله عراق فراتر از دولت است و دولت در حال حاضر جزو فرعیات است. چیزی که در حال حاضر این کشور از آن رنج می برد برهم ریختگی ساختار حکومتی است و اگر این وضعیت ادامه یابد متاسفانه عراق را تدریجا به سمت تجزیه خواهد برد. با توجه به برهم خوردن توازن سیاسی در عراق باید گفت وضعیت این کشور در حال حاضر پایدار نیست. بنابراین وضعیت به وجود آمده بالاتر از نقش یک فرد یا رئیس دولت است.

همانطور که گفتید این وضعیت به شخص یا کشور خاصی در دولت و منطقه باز نمی گردد، با این وجود نقش کشور های خارج از منطقه به ویژه آمریکا را در به وجود آمدن وضعیت کنونی عراق چگونه می بینید؟

آمریکا را به دلیل عدم شناخت اوضاع داخلی و نداشتن یک سیاست شفاف در برابر این کشور می توان یکی از مسببین اصلی وضعیت کنونی عراق دانست. دلیل دخالت آمریکا در عراق منافع اقصادی بود که این کشور برایش داشت لذا با دخالت های آمریکا و قدرتی که بعد از ورود به این کشور پیدا کرد، آمریکا بیشترین تاثیرات را از جهت سازماندهی داخلی سیاست و حکومت در عراق داشت ولی متاسفانه به دلیل آگاه نبودن به مسائل داخلی و آماده نبودن شرایط جامعه عراق آن سیستمی که آمریکایی ها دنبال آن بودند تدریجا به سمت تجزیه پیش خواهد رفت.

گفته می شود ممکن است آمریکا فردی را جانشین عبادی کند. آیا چنین چیزی امکان خواهد داشت؟

به این صورت نیست. به هر حال دولت عراق قوام گرفته و ساز و کار دارد ولی این را نمیتوان بعید دانست که از طریق فشار بر افراد و موسسه هایی که داخل عراق شکل گرفتند دست به چنین جا به جایی هایی زده شود.

با توجه به وضعیت کنونی عراق چشم انداز این کشور را چگونه می بینید؟

عراق از دید من روند خوبی ندارد. این روند نامطلوب ممکن است تاثیرات سویی بر امنیت ملی ما هم داشته باشد. ما باید سیاستمان را نسبت به عراق بسیار منظم و حساب شده جلو ببریم. بحث های طایفه ای که در عراق وجود دارد هیچ کمکی به سیاست خارجی ما نخواهد کرد بنابراین ما باید شرایطی را به وجود آوریم که ثبات و امنیت به عراق بازگردد و روندی را دنبال کنیم که این کشور بتواند بحران را از سر خود عبور دهد.

5050

کد N1263344

وبگردی