آفتاب
مدیرکل شورای فرهنگی هند درگفت وگو با ایرنا

فرهنگ اساس همکاری ایران وهند/کلیله و دمنه هدیه فرهنگی «مودی»به ایران

فرهنگ اساس همکاری ایران وهند/کلیله و دمنه هدیه فرهنگی «مودی»به ایران

دهلی نو-ایرنا- مدیر کل شورای فرهنگی هند،فرهنگ را اساس روابط تهران – دهلی نو دانست و تصریح کرد «نارندرا مودی » نخست وزیر هند در سفر به ایران قدیمترین و کاملترین نسخه کلیله و دمنه را به عنوان هدیه به ایران می آورد.

«سی راجا شیکهر» روز یکشنبه در آستانه سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد نسخه ارزشمند «کلیله و دمنه» به درخواست «خسرو انوشیروان » و توسط حکیم برزویه طبیب درسده ششم و پس از سفر به هند و کسب تجربیاتی نوشته شده است .
وی اظهار کرد:براساس آثار موجود در تخت جمشید و حکاکی بر روی غارهای هند روابط فرهنگی ایران و هند بیش از شش هزار سال پیش می رسد.
مدیرکل شورای فرهنگی هند ،فرهنگ مشترک دو کشور را پایه مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی،بازرگانی و سیاسی دانست و تصریح کرد در سفر نخست وزیر هند به ایران ،یاداشت تفاهم همکاری فرهنگی و برنامه اجرایی مبادلات فرهنگی بین مقامات دو کشورامضا می شود.
وی با بیان اینکه برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور به تازگی نهایی شده است افزود:ایران و هند علاقمند به امضای برنامه مبادلات فرهنگی جدید بین دوکشور هستند.
«شیکهر» شرکت «مودی» در مراسم افتتاحیه همایش «هند و ایران دو تمدن بزرگ ، بازنگری و چشم اندازها» را از دیگر برنامه های فرهنگی سفر «مودی» به ایران ذکر و تصریح کرد این همایش با حضور مقامات سیاسی و فرهنگی دو کشور به مدت سه روز با همکاری شورای فرهنگی هند، فرهگستان زبان وادبیات فارسی ایران و بنیاد سعدی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.
وی برگزاری نمایشگاهی از آثار فرهنگی ایران و هند،رونمایی از کتاب های فارسی چاپ شده در هند،نسخه های خطی و اجرای موسیقی ترکیبی ایران و هند را از برنامه های جنبی این همایش عنوان کرد.
«ناندرا مودی » نخست وزیر هند قرار است بعد از ظهر امروز در راس هیاتی بلند پایه اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی راهی تهران شود.
امضای طرح توسعه بندر چابهار، سرمایه گذاری در میدان گازی فرزاد ب، امضای سند توافق ترانزیت بین ایران و هند و امضای چند تفاهمنامه فرهنگی ازجمله برنامه های نخست وزیر هند در سفر دو روزه به ایران عنوان شده است .
*آساق*1600
کد N1262471

وبگردی