آفتاب

شکست 'آنگ سان سوچی' در آزمایش دمکراسی میانمار

شکست 'آنگ سان سوچی' در آزمایش دمکراسی میانمار

کوالالامپور - ایرنا - پلیس میانمار روز چهارشنبه با دستگیری دهها فعال و کارگر کارخانه های این کشور جنوب شرق اسیا که در پایتخت تجمع اعتراض آمیز برپا کرده بودند، نوع دمکراسی تحت دولت جدید مدنی 'آنگ سان سوچی' دارنده جایزه صلح نوبل را منعکس کرد.

به گزارش ایرنا، 'آنگ سان سوچی' که برخی افراد کمک های وی را به روند دمکراسی در میانمار غیرقابل انکار می دانند، 15 سال در دوران حکومت نظامیان بر این کشور در حبس خانگی بسر برد و در سال های پیشن نیز با انجام فعالیت هایی باعث آزادی برخی زندانیان سیاسی شده بود.
گذشته 'آنگ سان سوچی' وی را به یکی از تاثیرگذارترین رهبران میانمار تبدیل کردد و رفته رفته وی همچون پدرش که قهرمان استقلال میانمار محسوب می شود، در نزد افکار عمومی این کشور نه تنها محبوب شد، بلکه برخی وی و فعالیت هایش را مقدس می دانند.
در واقع آنچه که در محبوب شدن سان سوچی نقش داشته است را تا حدودی می توان در شعارهایی وی جستجو کرد که تاکنون بخش قابل توجهی از آنها عملی نشده اند.
همین امر را می توان برای سان سوچی که اکنون به عنوان مشاور دولت و وزیر امور خارجه فعالیت می کند یک مزیت قابل توجه دانست، زیرا اگر بتواند در آینده به بخشی از وعده هایی که تا پیش از انتخابات داده بود، عمل کند ممکن است بتواند میزان محبوبیت خود را در اوج نگه دارد.
اگرچه برخی حوادث این کشور که در دوران پس از انتخابات رخ داده است، نشان می دهد وی در راس قله ای قرار دارد که در یک سوی آن محبوبیت و قهرمانی است و در سوی دیگر آن انتقادات تیز و گزنده ای که می تواند آینده سیاسی وی را با چالش مواجه کند.
سان سوچی به دلیل محدودیت های قانون اساسی نتوانست رئیس جمهور میانمار شود، اما صحنه گردان دولت است و پست های حساسی را در دست دارد.
تارنمای بانکوک پست به نقل از 'کو کو آئونگ' رئیس پلیس 'نایپیداو' پایتخت میانمار نوشت که روز چهارشنبه حدود 60 نفر از معترضان و فعالان میانماری در پایتخت بازداشت شدند.
از سوی دیگر مدتی است چالش بین دولت میانمار که یک سوی آن سان سوچی است و آمریکا در مورد حق شهروندی مسلمانان روهینگیا بالا گرفته است تا جایی که تجمعاتی مقابل سفارت آمریکا در نایپیداو برگزار شد.
بودائیان تندرو همچنان در میانمار یکه تازند و شاید دلیل برخی مواضع دولت برآمده از پیروزی حزب 'سان سوچی' ناشی از این وضعیت و احتیاط باشد و این شرایط می تواند فشار خارجی را بر دولت افزایش دهد.
وقوع این رویدادها در دولت جدید میانمار که به عبارتی می توان آن را دولت آنگ سان سوچی خواند، روی داده است.
حال برخی منتقدان معتقدند اگر چه هنوز این حوادث جامه دمکراسی را بر تن دولت جدید این کشور بی قواره نکرده است، اما به ظاهر این جامه اندازه تن دولتی که با شعار دمکراسی توسط برنده جایزه صلح نوبل شکل گرفته است، نیست.
تحلیلگران با نگاهی به حوادث ماه های گذشته میانمار، دستگیری های هفته جاری و همچنین سیاست هایی دولت در مقابل مسلمانان 'روهینگیا'، اعتقاد دارند سان سوچی مدتها در عرصه سیاسی این کشور حضور خواهد داشت و باعث برخی توسعه های اقتصادی و سیاسی می شود، اما در پایان به طور قطع برخی انتقادها را نصیب خود می کند و از قله کنونی پایین خواهد آمد.
آساق**241**1611
کد N1259649

وبگردی